Page 1 of 2

Lätta E31 850?

Posted: 18 Feb 2011, 10:36
by Jonatan
Ska ev. köpa en 850 och då surfar man runt en del och vissa frågor lyfts ju självklart.

Kanske ska börja med att förklara att jag är mycket väl medveten om att det är en GT vagn. Men jag gillar den gamla FIA GT racingen och gamla Le Lans (som BMW borde kört med E31). Sen finns det gaska många tung järn som ändå används som sportbilar. Supra, 3000 GT o.s.v. Sen så finns det 30 000 bilar, alla måste inte vara original.

Problemet med att få den till en Ringen bil är vikten. Jag har förstått att stolarna väger bly och med ett par lättare hittar man minst 100 kg. Sen är det ju alla el som väger också. Om man börjar fegt och bara vill lätta det som går att återställa, var börjar man och vad ger det?

Posted: 18 Feb 2011, 10:45
by aelget
Sportstolar går ju montera utan att förstöra orginal fästena.

Om du hittar framskärmar, huv, bagage lucka osv i plats så hittar du några kilon till + att du kan spara de gamla grejorna...

Posted: 18 Feb 2011, 10:58
by Jonatan
Jo plåt och liknande. Men det pratas ju om 70 el motorer och all uppringbar lyx -90. Om man bara tjänar 150 kilo på att slita ut inredningen är det knappt värt det.

Posted: 18 Feb 2011, 12:56
by nicke.t
som du säger så kan stolar väga fläsk,har bytt i min A8 dom va inte lätta.

Posted: 18 Feb 2011, 13:26
by airs
bara 150kg på att slita ut inredningen? Det känns som en väldigt bra början :lol:

Posted: 18 Feb 2011, 14:10
by M3JONAS
Har för mig att polarn lättade ur sin a8:a ca 400 kg genom att riva ur all inredning, mattor etc. Helt plötsligt blev det en rätt snabb bil när den väger ca 1400kg och har 300hk.
Klart du ska bygga projektbil av en 850!

Posted: 18 Feb 2011, 14:15
by M3JONAS
Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3

Posted: 27 Feb 2011, 16:46
by Jonatan
M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Jo det är den jag nu köpt.

Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.

Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.

Posted: 27 Feb 2011, 17:02
by Crille74
Jonatan wrote:
M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Jo det är den jag nu köpt.

Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.

Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.
Fan va coolt.

Posted: 27 Feb 2011, 18:03
by Magnaten
tror inte att 850 el 840 kommer nå sån speciell kultstatus att dom e värda att spara till eftervärden, så man kan lika gärna bygga club-sport av en när man ändå håller på.
det är jag lite sugen på med en manuell 840 isf

Posted: 27 Feb 2011, 18:11
by Christoffer Högås
Går inte 840 och 850 rätt lika pga vikten ?
Lägg en 50 000kr på att kasta i en v10a från nya m5/m6 !

Posted: 27 Feb 2011, 20:42
by P.Herrdahl
Christoffer Högås wrote:Går inte 840 och 850 rätt lika pga vikten ?
Lägg en 50 000kr på att kasta i en v10a från nya m5/m6 !
Hittar du en S85 komplett för 50k så säg till.

Posted: 28 Feb 2011, 00:06
by bmw_fredde
ligger väl en i säljes för 45000kr

Posted: 28 Feb 2011, 11:00
by Jonatan
Nu spårar tråden ur. En manuell 840 blir betydligt dyrare så huruvida det är en bättre bil lämnar vi därhän.

Jag vill åka V12 och ska därför inte byta motor på en bra tag. Ev att det blir snål biturbo nästa vinter. Men nu ska vi lätta.

Vilka stolar ska jag ha? Och vad finns framför torpedväggen som väger för mycket?[/list]

Posted: 28 Feb 2011, 12:28
by Krillian
Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.


Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior ! :lol:

Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg. :wink:

Posted: 28 Feb 2011, 16:01
by xelerator
bort med inredningen, samt mattan.

bort med elektroniken som du känner att du klarar dig utan, finns en del vikt att tjäna där iom alla boxar och kabelhärvor..

Dörrarna väger ju som en halv e30, finns säkert massa gott som kan plockas bort lättas :lol:..

AC, avgassystem (väger apa) etc så ska du se att du du kommer ner i vikt..

sen beror det på hur mycket tid/ork/pengar du har att lägga ner.

Posted: 28 Feb 2011, 18:44
by Jonatan
Krillian wrote:Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.


Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior ! :lol:

Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg. :wink:
Väger inte originalstolarna mer? Har letet lite efter GT3 kopior men svårt att avgöra kvalitet/pris förhållande över internet.

Ska väga den över varje axel för att få en hum om viktfördelningen.

Jag ska ha den som bruksbil så det är inte prat om någon totalrivning än så länge. Då hade det ju bara varit att riva allt så klart. Jag vill ta bort som är onödigt och tungt. Är det "nödvändigt" blir det kvar. Alltså typ matta och ac. Men stolar och lulllull ska bort.