Lätta E31 850?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lätta E31 850?
Ska ev. köpa en 850 och då surfar man runt en del och vissa frågor lyfts ju självklart.
Kanske ska börja med att förklara att jag är mycket väl medveten om att det är en GT vagn. Men jag gillar den gamla FIA GT racingen och gamla Le Lans (som BMW borde kört med E31). Sen finns det gaska många tung järn som ändå används som sportbilar. Supra, 3000 GT o.s.v. Sen så finns det 30 000 bilar, alla måste inte vara original.
Problemet med att få den till en Ringen bil är vikten. Jag har förstått att stolarna väger bly och med ett par lättare hittar man minst 100 kg. Sen är det ju alla el som väger också. Om man börjar fegt och bara vill lätta det som går att återställa, var börjar man och vad ger det?
Kanske ska börja med att förklara att jag är mycket väl medveten om att det är en GT vagn. Men jag gillar den gamla FIA GT racingen och gamla Le Lans (som BMW borde kört med E31). Sen finns det gaska många tung järn som ändå används som sportbilar. Supra, 3000 GT o.s.v. Sen så finns det 30 000 bilar, alla måste inte vara original.
Problemet med att få den till en Ringen bil är vikten. Jag har förstått att stolarna väger bly och med ett par lättare hittar man minst 100 kg. Sen är det ju alla el som väger också. Om man börjar fegt och bara vill lätta det som går att återställa, var börjar man och vad ger det?
som du säger så kan stolar väga fläsk,har bytt i min A8 dom va inte lätta.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Har för mig att polarn lättade ur sin a8:a ca 400 kg genom att riva ur all inredning, mattor etc. Helt plötsligt blev det en rätt snabb bil när den väger ca 1400kg och har 300hk.
Klart du ska bygga projektbil av en 850!
Klart du ska bygga projektbil av en 850!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jo det är den jag nu köpt.M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.
Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.
Fan va coolt.Jonatan wrote:Jo det är den jag nu köpt.M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.
Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.
-
- Posts: 349
- Joined: 24 Nov 2005, 17:07
- Location: Borlänge
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Nu spårar tråden ur. En manuell 840 blir betydligt dyrare så huruvida det är en bättre bil lämnar vi därhän.
Jag vill åka V12 och ska därför inte byta motor på en bra tag. Ev att det blir snål biturbo nästa vinter. Men nu ska vi lätta.
Vilka stolar ska jag ha? Och vad finns framför torpedväggen som väger för mycket?[/list]
Jag vill åka V12 och ska därför inte byta motor på en bra tag. Ev att det blir snål biturbo nästa vinter. Men nu ska vi lätta.
Vilka stolar ska jag ha? Och vad finns framför torpedväggen som väger för mycket?[/list]
Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.
Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior !
Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg.
Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior !
Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg.
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
bort med inredningen, samt mattan.
bort med elektroniken som du känner att du klarar dig utan, finns en del vikt att tjäna där iom alla boxar och kabelhärvor..
Dörrarna väger ju som en halv e30, finns säkert massa gott som kan plockas bort lättas ..
AC, avgassystem (väger apa) etc så ska du se att du du kommer ner i vikt..
sen beror det på hur mycket tid/ork/pengar du har att lägga ner.
bort med elektroniken som du känner att du klarar dig utan, finns en del vikt att tjäna där iom alla boxar och kabelhärvor..
Dörrarna väger ju som en halv e30, finns säkert massa gott som kan plockas bort lättas ..
AC, avgassystem (väger apa) etc så ska du se att du du kommer ner i vikt..
sen beror det på hur mycket tid/ork/pengar du har att lägga ner.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Väger inte originalstolarna mer? Har letet lite efter GT3 kopior men svårt att avgöra kvalitet/pris förhållande över internet.Krillian wrote:Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.
Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior !
Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg.
Ska väga den över varje axel för att få en hum om viktfördelningen.
Jag ska ha den som bruksbil så det är inte prat om någon totalrivning än så länge. Då hade det ju bara varit att riva allt så klart. Jag vill ta bort som är onödigt och tungt. Är det "nödvändigt" blir det kvar. Alltså typ matta och ac. Men stolar och lulllull ska bort.