Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Hool
Posts: 1161 Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg
Post
by Hool » 04 Jan 2011, 02:33
Grooverhound
Posts: 911 Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd
Post
by Grooverhound » 04 Jan 2011, 02:38
ser mer ut som en m52b28 motor?
Rasmus Olofsson||
pelko
Posts: 4895 Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:
Post
by pelko » 04 Jan 2011, 02:42
Amerikansk M3 maskin. Heter la M52B30?
Hool
Posts: 1161 Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg
Post
by Hool » 04 Jan 2011, 02:42
Grooverhound wrote: ser mer ut som en m52b28 motor?
US Spec.. S50B30 .. Dvs en Amerikansk M3 3.0
pelko
Posts: 4895 Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:
Post
by pelko » 04 Jan 2011, 02:46
Hool wrote: Grooverhound wrote: ser mer ut som en m52b28 motor?
US Spec.. S50B30 .. Dvs en Amerikansk M3 3.0
Är det den korrekta benämningen på den motorn?
Hool
Posts: 1161 Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg
Post
by Hool » 04 Jan 2011, 02:52
pelko wrote: Hool wrote: Grooverhound wrote: ser mer ut som en m52b28 motor?
US Spec.. S50B30 .. Dvs en Amerikansk M3 3.0
Är det den korrekta benämningen på den motorn?
Tror det.. M52B28 är inte det 528 knotan?
M52B28
A 2.8 L (2793 cc) version also debuted in 1994. It has square 84 mm bore and stroke and produces 193 hp (142 kW).
Applications:
* 1995-2000 E36 328i
* 1995-1999 E39 528i
* 1995-1999 E38 728i/728iL
* 1997-1999 E36/7 Z3 2.8
S50B30
The S50B30 was a special sports-oriented 3.0 L version, which powered the RoW spec E36 M3. Power is 286 hp (210 kW). The S50B30 has a bore of 86 mm and a stroke of 85.8 mm, with a total displacement of 2990 cc. The engine has a maximum permissible speed of 7280 rpm +/-80, and a permissible constant speed of 7000 rpm. It used an Individual Throttle Body intake system with separate butterflies adjacent to each of the 6 inlet ports, an oversized MAF, and a tubular exhaust manifold. The cylinder head was unique and the VANOS system was more advanced than the one used on normal M50s.
Applications:
* 1992-1995 E36 M3
Ärligt snott från mitt eminenta minne......eh Wikipedia
Dajb
Posts: 2670 Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg
Post
by Dajb » 04 Jan 2011, 03:00
helrätt bygge
_Kalle_
Posts: 1151 Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje
Post
by _Kalle_ » 04 Jan 2011, 03:53
U.S spec m3 är i grunden en m50 eller m52. Vad benämningen är vet jag ej, men det är ingen "vanlig" s50 iaf.
F.ö. svinvidrig bil..
Karl Jansson, 070-4406777
Franzén
Posts: 2513 Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg
Post
by Franzén » 04 Jan 2011, 07:35
Den är grym!
Skaparglädjen är den bästa glädjen...
Turrrrbo!!!!
Grr!
0706-419608
Thörn
Posts: 3134 Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG
Post
by Thörn » 04 Jan 2011, 08:41
s52b30 eller s52b32 heter us spec
Vilken klåpare, han skulle naturligtvis använt grön färg då den ger ändå mer effekt.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grooverhound
Posts: 911 Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd
Post
by Grooverhound » 04 Jan 2011, 09:49
pelko wrote: Amerikansk M3 maskin. Heter la M52B30?
Ja tänkte på att insug såg ut som 2.8ans å resten av toppen som m50.
Men efter lite googlande så verkar de stämma att US hade inte separata spjäll och så.
Rasmus Olofsson||
BmWkrille
Posts: 973 Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland
Post
by BmWkrille » 04 Jan 2011, 10:49
hehe nej men vi häller väl ett spann med falu rödfärg över motorn, det blir fint
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Hool
Posts: 1161 Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg
Post
by Hool » 04 Jan 2011, 12:27
S52B30 är från 96 och nyare..
ILiveToRide
Posts: 534 Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg
Post
by ILiveToRide » 04 Jan 2011, 15:11
S50B30 US heter den som de hade 95. Och S52B32 heter de efter det i E36.
Första byggd på M50 andra på M52, båda med gjutjärnsblock och 240hk.
Grefven
Post
by Grefven » 04 Jan 2011, 15:13
han har varit lite slarvig när han maskerat inför lackningen =)
det är inte någon som saboterat för honom? eller han har lagt upp detta för att visa sin fina nylackade maskin?
Thörn
Posts: 3134 Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG
Post
by Thörn » 04 Jan 2011, 16:12
Grefven wrote: han har varit lite slarvig när han maskerat inför lackningen =)
det är inte någon som saboterat för honom? eller han har lagt upp detta för att visa sin fina nylackade maskin?
Man kan ju tro det men scoopet, turboplacering och vingen är ju nästan samma division
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Falck
Posts: 1580 Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:
Post
by Falck » 04 Jan 2011, 16:59
fan va fint
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata