quaife torsen diff helt ny säljes p.g.a felköp
Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast
-
quaife torsen diff helt ny säljes p.g.a felköp
Tjenare
Lägger ut annons på en helt ny oanvänd Quaife torsendiff. Hoppas att den inte bryter mot annonsreglerna. Kan inte hitta att PPF säljer diffar. Detta är inget som återkommer utan säljes p.g.a att jag redan har en original torsendiff i min z3 3.0. Detta upptäcktes när Quaifen redan var beställd och skickad. Diffen passar 330, z3 3,0 och 2,8 mfl och är hundratusen ggr bättre än lamelldiffarna. Bmw motorsport åker torsen i nya m3 v8. Pris 10 papp + frakt. Kostar 13 ny i sverige.
mvh Petter
Lägger ut annons på en helt ny oanvänd Quaife torsendiff. Hoppas att den inte bryter mot annonsreglerna. Kan inte hitta att PPF säljer diffar. Detta är inget som återkommer utan säljes p.g.a att jag redan har en original torsendiff i min z3 3.0. Detta upptäcktes när Quaifen redan var beställd och skickad. Diffen passar 330, z3 3,0 och 2,8 mfl och är hundratusen ggr bättre än lamelldiffarna. Bmw motorsport åker torsen i nya m3 v8. Pris 10 papp + frakt. Kostar 13 ny i sverige.
mvh Petter
Re: quaife torsen diff helt ny säljes p.g.a felköp
är tyvärr inte intresserad av diffen, men är välldigt intresserad varför och på vilket sätt en torsen diffen är bättre än lamelldiffarna?lockarpsgokart.se wrote:...... mfl och är hundratusen ggr bättre än lamelldiffarna. Bmw motorsport åker torsen i nya m3 v8. Pris 10 papp + frakt. Kostar 13 ny i sverige.
mvh Petter
-
Det som är väsentligt bättre med torque senstitive (torsen) diffar är att de inte slits vid kraftfördelning mellan hjulen såsom t.e.x en lamelldiff gör. En annan positiv grej är att värmeutvecklingen är i det närmaste konstant och låg. En lamelldiff som jobbar på en racingbana ett antal varv blir glödhet och sliter snabbt ner lamellerna om inte de termiska problemen kan åtgärdas. Exempelvis har z3m diffarna stora kylflänsar för att leda bort värme men de lider endå av alldeles för hög arbetstemperatur vid bankörning. Dock ska sägas att en riktigt inställd bil mer eller mindre inte behöver kraftförskjutning från det ena till det andra hjulet för att ha bra drivgrepp vilket gör att en lamelldiff kan fungera riktigt bra år efter år. Torsendiffen innhåller inga förslitningsdetaljer utan använder mekanisk verkan för att förskjuta utgående kraft.
Hoppas det var till hjälp. Kolla tuben för att se hur en torsen fungerar.
Hoppas det var till hjälp. Kolla tuben för att se hur en torsen fungerar.
-
Ville bara inflika att "bankörningsfolket" menar att en ramplamelldiff av någon anledning fungerar mycket bättre än en torstendiff vid bankörning med en bakhjulsdriven BMW. Varför vet jag inte personligen, men utlåtandet kommer från flertalet personer som är aktiva inom banracing.
Observera att detta inte har något med slitage eller annat att göra, bara rent "varvtidsmässigt".
Observera att detta inte har något med slitage eller annat att göra, bara rent "varvtidsmässigt".

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
Nisse... Lamellen låser inte upp 100% vilket Torsen gör.
Inte så kul med 100% lika drivning på höger och vänster bakhjul när man går ur en kurva.
Detta gäller när man lägger på kraft på bakaxeln när man går ut ur en kurva och det lär man ju göra.
Finns en utförlig beskrivning av skillnaderna här på PPF i en tråd.
Torsen är alltså grymt kul att ha i sin diff när man åker rakt fram eller på tvären.
Inte så kul med 100% lika drivning på höger och vänster bakhjul när man går ur en kurva.
Detta gäller när man lägger på kraft på bakaxeln när man går ut ur en kurva och det lär man ju göra.
Finns en utförlig beskrivning av skillnaderna här på PPF i en tråd.
Torsen är alltså grymt kul att ha i sin diff när man åker rakt fram eller på tvären.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Ja det är väl bara de nya lamelldiffarna i tex M3-M5 som har elektronisk styrning som kan låsa upp 100% vid behov 
Jag upplevde nackdelen med lamelldiff en gång för några årsen, när jag skulle köra in i garaget med min (en aning styva E30) Ena bakhjulen lyftes upp i luften när jag körde över trottoarkanten med framhjulet, sen kom jag inte framåt mer fast jag har bromsad diff
Ena bakhjulet snurrade för att det inte fanns tillräckligt med motstånd så ramperna skulle kunna spänna upp diffen.
Det var den lilla lamelldiffen till E30 som dessutom hade rullat en 30.000mil... så jämförelsen är väl inte helt optimal haha!

Jag upplevde nackdelen med lamelldiff en gång för några årsen, när jag skulle köra in i garaget med min (en aning styva E30) Ena bakhjulen lyftes upp i luften när jag körde över trottoarkanten med framhjulet, sen kom jag inte framåt mer fast jag har bromsad diff

Det var den lilla lamelldiffen till E30 som dessutom hade rullat en 30.000mil... så jämförelsen är väl inte helt optimal haha!
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
-
En torsen låser vad jag kan förstå aldrig upp. Just därför det inte heller sker något slitage i dem. Kraften som blir kvar på hjulet med fäste är en faktor av den kraft som ändå tas upp av det slirande hjulet. Mao med ett hjul på en isfläck är en torsen att betrakta som en öppen diff. Tricket för att få den att funka då är att trycka lite på bromsen vilket gör att det hjulet som inte spinner får mer av kraften och bilen kan komma iväg. Detta är en av anledningarna till att den inte ger samma driv ur en böj om innerhjulet väger för lätt. Vad jag har kunnat förstå så är den av denna anledning heller inte helt konsekvent i sitt betende. Där av passar den kanske bättre till produktionsvaknar och allmän vanlig lek
Men jag köper fortfarande resonemanget med temp fult ut men tempen i lamelldiffen är något man får leva med om man vill att bilen skall bete sig på det sätt den gör med lamelldiff.

- Nemesis_turbo
-
Torsen vs lamell
Bra diskution men vad det gäller att en torsen låser upp 100% är fel. Detta bestäms av hur stor stigning mm som trapetsgängan har. Ett bra exempel på hur en torsendiff fungerar är om du tänker dig ett lyftblock. Du kan på dragsidan med handkraft kanske hissa låt säg 500 kg men när du släpper så åker inte dina 500 kg ner pga den mekaniska friktionen och utväxlingen. På samma sätt kan man bygga torsendiffar så att de bromsar från 25% till 100%. Vanligt är att de bromsar/överför 25-50%. Att de inte funkar bra på bana är nonsens. Bmws nya m3 gt4 och 24 h använder torsendiffar. Den enda anledningen till att BMW inte har det på sina bilar förutom z3 3,0 vad jag vet är rent ekonomiska skäl. En lamelldiff är mycket billigare att producera.