Page 1 of 3

bygga 2.7, tipps tack!

Posted: 26 Sep 2006, 21:12
by BRUZZE
hejsan..

vilak olika kombinationer finns det å välja på om man ska bygga 2,7 l me diesel vev?

vilka olika kolvar å stakar..

kan man ha kvar diesel stakarna och 325 kolvar t.ex?

skillnad på m20 å m50 325 kolvar?

eller är det bara 320/323 stakar å 325 m20 kolvar om det ska bli rätt?

tack till er som vet=)

Posted: 26 Sep 2006, 21:33
by Vigge
Vad önskar du för komp??
Turbo bygge kanske?
Hur mycke lyft har kammen du ska använda?
Flera olika faktorer spelar roll?

med mera

/Vigge

Posted: 26 Sep 2006, 21:38
by BRUZZE
oki..

orginal kam ska användas till en början.

ja å överladd kommer det också att bli..inte nödvändigtvis av turbo=)

kompet har ja inga direkta krav på men rnt 8 e det väl tänkt..

men det störste e väl att ja vill veta vilken kombination som funkar me vad å vilka staker å kolvar som absolut inte funkar.

Posted: 27 Sep 2006, 17:32
by BRUZZE
ingen som har koll på 2.7l konvertering?

Posted: 27 Sep 2006, 22:35
by BRUZZE
nån som vet hur långa diesel stakarna e?

och om 850 kolvar passar i 325?

Posted: 28 Sep 2006, 16:21
by E30-Räser
Jag håller på med precis samma sak och jag ställde samma fråga här men tog bort mitt inlägg nu. Så jag hoppas att du har mer tur med svar än vad jag hade =)

Posted: 28 Sep 2006, 17:12
by Nisse Järnet
Tror jag har kolvar som skulle passa dig iaf :)

Posted: 28 Sep 2006, 18:10
by BRUZZE
ja brukat inte få allt för många svar när ja skriver et inlägg ...

får se hur det blir denna gång..

skulle verkligen behöva veta om 850 kolvar å diesel stakarna.

Posted: 02 Oct 2006, 19:06
by BRUZZE
ingen?

Posted: 12 Oct 2006, 21:49
by tigerbjeorn
har samma fundering.. dieselvev, smidda stakar, smidda kolvar.
någont extra man behöver tänka på när man sätter ihop det?
givetvis skall det borras,toppdekas o balanseras i mitt fall, men är det något annat man bör tänka på som skiljer sig från ett vanligt lagerbyte på en standard maskin?

Posted: 12 Oct 2006, 21:50
by tigerbjeorn
har samma fundering.. dieselvev, smidda stakar, smidda kolvar.
någont extra man behöver tänka på när man sätter ihop det?
givetvis skall det borras,toppdekas o balanseras i mitt fall, men är det något annat man bör tänka på som skiljer sig från ett vanligt lagerbyte på en standard maskin?

Posted: 13 Oct 2006, 15:20
by Tingsdalsracer
enklast är att söka i projekt trådarna på 2,7 lit, har ialla fall en diesel vev över, till M20 är det 135mm stakar, sedan kommer jag själv att åka med smidda kolvar men det är ju upp till var och en hur man gör där. :wink:

Posted: 13 Oct 2006, 15:39
by _BeeMeR_
Tingsdalsracer wrote:enklast är att söka i projekt trådarna på 2,7 lit, har ialla fall en diesel vev över, till M20 är det 135mm stakar, sedan kommer jag själv att åka med smidda kolvar men det är ju upp till var och en hur man gör där. :wink:
135mm stakar i 325:an ja, men man ska ta 320/323 stakarna som e 130mm..

///zemrén

Posted: 15 Oct 2006, 16:11
by tigerbjeorn
skall man ha smitt rakt igenom så kan man ha 135 stakar samt cp-piston med 5mm uppflyttad hål för kolvbult och dieselvev

Posted: 15 Oct 2006, 21:02
by sixpak
billigaste sättet att bygga 2.7 för överladdning med lågt komp är denna varianten:
vevaxel från diesel/eta motor,diesel veven är smidd.
block m20b25,kolvar m20b25 och stakar m20b20(5mm kortare än b25)
med denna kombination hamnar kolven 1,6mm under deckplanet,på original b25 ligger kolven 0,4 mm över deckplanet,så det blir ganska låg komp,för att höja kompet toppdeckar man blocket,för en sugis går det bra att decka blocket 2,1mm för att få lagom komp,och rätt höjd på squishbandet.
Image

Posted: 17 Oct 2006, 21:37
by tigerbjeorn
lånar tråden lite om de e ok...

dieselvev+135 smidda stakar+ cp piston kolvar 5mm uppflyttad hål för kolvbult. behöver jag plana blocket mycket? eller räcker det o rikt-plana det ?

Posted: 17 Oct 2006, 21:45
by sixpak
blir samma planing som med 130 stake och std 325 kolv,en kolv som ska passa perfekt ska ha 2mm uppflyttad bult,lr en stake som är 132mm.