bygga 2.7, tipps tack!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

bygga 2.7, tipps tack!

Post by BRUZZE »

hejsan..

vilak olika kombinationer finns det å välja på om man ska bygga 2,7 l me diesel vev?

vilka olika kolvar å stakar..

kan man ha kvar diesel stakarna och 325 kolvar t.ex?

skillnad på m20 å m50 325 kolvar?

eller är det bara 320/323 stakar å 325 m20 kolvar om det ska bli rätt?

tack till er som vet=)
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Vad önskar du för komp??
Turbo bygge kanske?
Hur mycke lyft har kammen du ska använda?
Flera olika faktorer spelar roll?

med mera

/Vigge
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

oki..

orginal kam ska användas till en början.

ja å överladd kommer det också att bli..inte nödvändigtvis av turbo=)

kompet har ja inga direkta krav på men rnt 8 e det väl tänkt..

men det störste e väl att ja vill veta vilken kombination som funkar me vad å vilka staker å kolvar som absolut inte funkar.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ingen som har koll på 2.7l konvertering?
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

nån som vet hur långa diesel stakarna e?

och om 850 kolvar passar i 325?
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Jag håller på med precis samma sak och jag ställde samma fråga här men tog bort mitt inlägg nu. Så jag hoppas att du har mer tur med svar än vad jag hade =)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tror jag har kolvar som skulle passa dig iaf :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ja brukat inte få allt för många svar när ja skriver et inlägg ...

får se hur det blir denna gång..

skulle verkligen behöva veta om 850 kolvar å diesel stakarna.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ingen?
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

har samma fundering.. dieselvev, smidda stakar, smidda kolvar.
någont extra man behöver tänka på när man sätter ihop det?
givetvis skall det borras,toppdekas o balanseras i mitt fall, men är det något annat man bör tänka på som skiljer sig från ett vanligt lagerbyte på en standard maskin?
E30 325
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

har samma fundering.. dieselvev, smidda stakar, smidda kolvar.
någont extra man behöver tänka på när man sätter ihop det?
givetvis skall det borras,toppdekas o balanseras i mitt fall, men är det något annat man bör tänka på som skiljer sig från ett vanligt lagerbyte på en standard maskin?
E30 325
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

enklast är att söka i projekt trådarna på 2,7 lit, har ialla fall en diesel vev över, till M20 är det 135mm stakar, sedan kommer jag själv att åka med smidda kolvar men det är ju upp till var och en hur man gör där. :wink:
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Tingsdalsracer wrote:enklast är att söka i projekt trådarna på 2,7 lit, har ialla fall en diesel vev över, till M20 är det 135mm stakar, sedan kommer jag själv att åka med smidda kolvar men det är ju upp till var och en hur man gör där. :wink:
135mm stakar i 325:an ja, men man ska ta 320/323 stakarna som e 130mm..

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

skall man ha smitt rakt igenom så kan man ha 135 stakar samt cp-piston med 5mm uppflyttad hål för kolvbult och dieselvev
E30 325
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

billigaste sättet att bygga 2.7 för överladdning med lågt komp är denna varianten:
vevaxel från diesel/eta motor,diesel veven är smidd.
block m20b25,kolvar m20b25 och stakar m20b20(5mm kortare än b25)
med denna kombination hamnar kolven 1,6mm under deckplanet,på original b25 ligger kolven 0,4 mm över deckplanet,så det blir ganska låg komp,för att höja kompet toppdeckar man blocket,för en sugis går det bra att decka blocket 2,1mm för att få lagom komp,och rätt höjd på squishbandet.
Image
User avatar
tigerbjeorn
Posts: 164
Joined: 22 Jan 2006, 13:13
Location: visby

Post by tigerbjeorn »

lånar tråden lite om de e ok...

dieselvev+135 smidda stakar+ cp piston kolvar 5mm uppflyttad hål för kolvbult. behöver jag plana blocket mycket? eller räcker det o rikt-plana det ?
E30 325
User avatar
sixpak
Posts: 59
Joined: 15 Oct 2006, 15:17
Location: Gullspång
Contact:

Post by sixpak »

blir samma planing som med 130 stake och std 325 kolv,en kolv som ska passa perfekt ska ha 2mm uppflyttad bult,lr en stake som är 132mm.
-87 suburban 4x4
-70 P1800E
-32 ford p-u 331hemi/kompressor på-g
-66 rekord coupe´med chev 406/th350 gatlegal tillsalu!
KÖPES: gmc typ 6-71 kompressor.
Post Reply