Page 1 of 2

Bilvård för vintern, med vad och hur tvättar ni era bilar?

Posted: 26 Nov 2010, 17:44
by Blöjan
Lika bra o göra en lite seriösare tråd om hur och med vad ni tvättar era bilar nu när saltet och slasket ligger på våra vägar.

Jag kör en e36:a som är omlackad för ca 5 år sedan och kör såklart inte med den i automattvätten med de där riviga borstarna.

Brukar tvätta hemma lr åka till en gds hall och spola av bilen. Brukar då också köpa okq8:as superavfettning som är helt okey enligt mig :)
Hemma så blir det asfaltrent över hela bilen..
Är de skadligt för lacken?

Bilen är nu också helt ovaxad.. Ska jag ta o lämna in den för vaxning? För att förhindra att lacken slits snabbare?
Jag har vaxad en bil en gång... Inget jag gillade.. O de var på sommaren..


ähh.. spårade lite.. Men iaf.. hur brukar ni tvätta era bilar nu på vintern?
Är det värt att lämna in min bil på en rekond för lackkonservering? För att skydda lacken?

Posted: 26 Nov 2010, 17:50
by Grefven
om man har vaxat bilen ordentligt innan idioterna börjat strö salt och mög på vägarna så brukar jag använda högtryckstvätt och biltemas stora bilshampo dunk. sen har jag en såndär fräsig tvättvante-

Image

tvättar nog och tar upp i hjulhus osv, öppnar dörrar och tar under dörrarna och bagagekanten och fler ställen där det står mög. det kan samlas löv och skit i springor oxå som håller fukten kvar.

jag låter bli avfettning osv för det kan man ta till våren då man ska polera och vaxa den igen. jag vill ha kvar vaxskyddet så länge det bara går.

så tänker jag. behöver inte vara rätt sätt.

Posted: 26 Nov 2010, 20:36
by Blöjan
De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?

Posted: 26 Nov 2010, 21:36
by Grefven
pampers_38 wrote:De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?
Det tror jag inte. Är det bilavfettning så lär det ju inte göra det. Men jag tänkte på att bevara lackskyddet bara. Men det är bara min teori. Inget mer.

Posted: 26 Nov 2010, 22:51
by Blöjan
Grefven wrote:
pampers_38 wrote:De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?
Det tror jag inte. Är det bilavfettning så lär det ju inte göra det. Men jag tänkte på att bevara lackskyddet bara. Men det är bara min teori. Inget mer.

Stod på flaskan att man inte skulle använda det på cellulosa lacker... Men hur fanken vet jag om bilen är lackad med sånt? :?

Posted: 26 Nov 2010, 22:56
by Franzén
Det är den inte...

fin fin lack=)

Posted: 02 Dec 2010, 14:42
by janka
Steg 1 Tvætta bilen med høgtryckstvætt och en fin svamp.. eller tvætthandske.. ær inte lika vikgigt med mjuka/fina svampar innan polering som efter men tænkte jag skulle skriva ner hur jag gør=)

Steg 2 Torka av bilen med ett skin eller hollywood skrapa.. en skrapa jag btw rekomenderar alla att køpa.. kostar ca 300kr men shit så fort och lætt de blir att torka av bilen och slippa alla ringar efter vatten som legat kvar! Nær man torkar så ser man fort vart man behøver jobba extra med maskinen och så blir de lættare att jobba med produkterna på en torr bil!

Steg 3 Før att få bort asfaltsflæckar och annat skit så anvænder jag mig av meguiars quick clay.. en lera som tillsammans med en spray rensar lacken vældigt bra och man får en helt slæt yta.. utan att slita på den!

Steg 4 då har vi kommit till sjælva poleringen.. jag anvænder mig alltid av maskin och jobbar med ett medel från Meguiars som heter UNO.. de jobbar først ganska grovt men blir med tiden du jobbar finare och du behøver inte anvænda den sista polischen. Nær du ær færdig med polering så torka bilen helt ren

Steg 5 Næsta sista steget ær att lægga på waxen och de gør jag før hand tillsammans med en påførings svamp.. Man behøver intte lægga ett tjockt lager utan bara så att man ser ytan blir tæckt.. detta ska då stå så att de får tid att lægga sig och delvis torka.. brukar låta de stå ca 8 timmar..

Steg 6 Nu ær de bara att torka med microfiber handuk så att man får bort resterna av waxen och får fram en blank yta..

Har man gjort detta får man en glansfull lack som ær vældigt lætt att hålla ren med bara schampo och høgtryck!

Posted: 02 Dec 2010, 15:56
by Blöjan
Snackade igår med våran traktorverkstad om jag kunde lånda deras tvätthall en snabbis.

Så idag så åkte jag in o till min överraskning så hade de en hetvattenstvätt :D

Så jäkla skönt det var!

Börjarde med att spola av bilen ordentligen med 30grader varmt vatten.
Sen så sprayade jag ner bilen och hjulhusen noga med Turtelwax nano technic avfettning.

Lät verka i ca 5 min och spolade sedan av med 50graders vatten.

Sen så använde jag ditecs shampo som luktar sååå gott! :) spolade sedan av med 50graders vatten igen.

La också på Biltemas tireshine som är faktist okey.

Lät torka i några minuter innan jag rullade ut den ifrån tvätthallen.



Hur varmt kan man egentligen tvätta bilen med? känndes lite svettigt att ösa på 230grader :lol: så jag höll mig till 50.

Posted: 02 Dec 2010, 17:42
by Grefven
Du behöver inte ens 50grader. Allt vaxskydd är borta vid en tvätt med de temperaturerna.

Prova att stoppa handen i 50graders vatten. Det är varmt som satan.

Posted: 02 Dec 2010, 18:14
by erikjakan
Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)

Posted: 02 Dec 2010, 23:24
by Dawe_A
erikjakan wrote:Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)

Haha vilken min man skulle fått... " :shock: "

Posted: 02 Dec 2010, 23:43
by Wiic
Dawe_A wrote:
erikjakan wrote:Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)

Haha vilken min man skulle fått... " :shock: "
Då hade jag gått raka vägen in i garaget o hämtat järnröret och... :lol:

Posted: 03 Dec 2010, 05:34
by Nox
Tvätta vinterpulkan?

Nä det är väll lite väl överambitiöst?

På sin höjd kanske jag överväger en automattvätt :lol:

Posted: 03 Dec 2010, 09:10
by M3Crille
Som Bullen nämner så e d egentligen förkastligt att spola av bilen med varmvatten EFTER du schamponerat bilen då d tar vaxytan me sig till viss del iaf.. Gärna varmvatten vid första spolningen (gärna med högtryckstvätt) o sen skölja av bilen efter schamponeringen med vanlig slang o kallt vatten :)

Posted: 03 Dec 2010, 12:44
by janka
hehe jøss.. ræcker nog med vatten med lite temperatur bara de ær høgtryck=)

men om ni inte anvænt er av meguiars grabbar så rekomenderar jag de!

Posted: 03 Dec 2010, 13:17
by rotrex-vr6
värt varje krona att få ett riktigt skydd på bilen ,polerar själv bilar och
testat ett gäng med olika lack skydd ,vaxer mm
,så man har sina favoriter

en rejäl polering och ett riktigt lackskydd rekomenderas
,vanligt vax är faktiskt totalt meningslöst! om man nu inte vill vaxa 4ggr/år och gillar pärlor som tar tid att torka av
,helst vill man ha att vattnet rinner av helt så torkningen går snabbt

tvättar man av bilen varrannan vecka så brukar det räcka med en lite skarpare blandning alkalisk avfetttning ,tex Sanego Solvynol Green

för asfallts fläckar så är det en kallafettniing som gäller

blandar på vintern 1:25
en liter koncentrat sanego green kostar 50:- ,så det blir billigt också

ett mycket bra shampo är sanegos waxshampo
eller allbrites cherryfoam

ett tvätt test jag gjorde med nya aquartz lackskyddet
http://www.youtube.com/watch?v=Y2_8YaG6cps

blankt å jävligt hal yta och avriningen kan man inte klaga på direkt :)

Posted: 03 Dec 2010, 14:58
by Hool
Tyckte det stod så fint innanför dörren på gamla jobbets lastbil..

Liten klibba på förardörrens insida.

"Under de 6 första månaderna efter lack får ej lut och hetvattentvätt användas" :lol: