Bilvård för vintern, med vad och hur tvättar ni era bilar?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Bilvård för vintern, med vad och hur tvättar ni era bilar?

Post by Blöjan »

Lika bra o göra en lite seriösare tråd om hur och med vad ni tvättar era bilar nu när saltet och slasket ligger på våra vägar.

Jag kör en e36:a som är omlackad för ca 5 år sedan och kör såklart inte med den i automattvätten med de där riviga borstarna.

Brukar tvätta hemma lr åka till en gds hall och spola av bilen. Brukar då också köpa okq8:as superavfettning som är helt okey enligt mig :)
Hemma så blir det asfaltrent över hela bilen..
Är de skadligt för lacken?

Bilen är nu också helt ovaxad.. Ska jag ta o lämna in den för vaxning? För att förhindra att lacken slits snabbare?
Jag har vaxad en bil en gång... Inget jag gillade.. O de var på sommaren..


ähh.. spårade lite.. Men iaf.. hur brukar ni tvätta era bilar nu på vintern?
Är det värt att lämna in min bil på en rekond för lackkonservering? För att skydda lacken?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Grefven

Post by Grefven »

om man har vaxat bilen ordentligt innan idioterna börjat strö salt och mög på vägarna så brukar jag använda högtryckstvätt och biltemas stora bilshampo dunk. sen har jag en såndär fräsig tvättvante-

Image

tvättar nog och tar upp i hjulhus osv, öppnar dörrar och tar under dörrarna och bagagekanten och fler ställen där det står mög. det kan samlas löv och skit i springor oxå som håller fukten kvar.

jag låter bli avfettning osv för det kan man ta till våren då man ska polera och vaxa den igen. jag vill ha kvar vaxskyddet så länge det bara går.

så tänker jag. behöver inte vara rätt sätt.
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Grefven

Post by Grefven »

pampers_38 wrote:De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?
Det tror jag inte. Är det bilavfettning så lär det ju inte göra det. Men jag tänkte på att bevara lackskyddet bara. Men det är bara min teori. Inget mer.
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Grefven wrote:
pampers_38 wrote:De låter ju ganska så rimligt iaf..

Kommer avfettningen skada lacken?
Det tror jag inte. Är det bilavfettning så lär det ju inte göra det. Men jag tänkte på att bevara lackskyddet bara. Men det är bara min teori. Inget mer.

Stod på flaskan att man inte skulle använda det på cellulosa lacker... Men hur fanken vet jag om bilen är lackad med sånt? :?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Det är den inte...
Grr!
0706-419608
User avatar
janka
Posts: 115
Joined: 23 Aug 2008, 13:24
Location: Larvik

fin fin lack=)

Post by janka »

Steg 1 Tvætta bilen med høgtryckstvætt och en fin svamp.. eller tvætthandske.. ær inte lika vikgigt med mjuka/fina svampar innan polering som efter men tænkte jag skulle skriva ner hur jag gør=)

Steg 2 Torka av bilen med ett skin eller hollywood skrapa.. en skrapa jag btw rekomenderar alla att køpa.. kostar ca 300kr men shit så fort och lætt de blir att torka av bilen och slippa alla ringar efter vatten som legat kvar! Nær man torkar så ser man fort vart man behøver jobba extra med maskinen och så blir de lættare att jobba med produkterna på en torr bil!

Steg 3 Før att få bort asfaltsflæckar och annat skit så anvænder jag mig av meguiars quick clay.. en lera som tillsammans med en spray rensar lacken vældigt bra och man får en helt slæt yta.. utan att slita på den!

Steg 4 då har vi kommit till sjælva poleringen.. jag anvænder mig alltid av maskin och jobbar med ett medel från Meguiars som heter UNO.. de jobbar først ganska grovt men blir med tiden du jobbar finare och du behøver inte anvænda den sista polischen. Nær du ær færdig med polering så torka bilen helt ren

Steg 5 Næsta sista steget ær att lægga på waxen och de gør jag før hand tillsammans med en påførings svamp.. Man behøver intte lægga ett tjockt lager utan bara så att man ser ytan blir tæckt.. detta ska då stå så att de får tid att lægga sig och delvis torka.. brukar låta de stå ca 8 timmar..

Steg 6 Nu ær de bara att torka med microfiber handuk så att man får bort resterna av waxen och får fram en blank yta..

Har man gjort detta får man en glansfull lack som ær vældigt lætt att hålla ren med bara schampo och høgtryck!
http://www.gsbildeler.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance-butik.se" onclick="window.open(this.href);return false;
TS-Racing
Alnabru Autolakk
Sabelink Tattoo
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Snackade igår med våran traktorverkstad om jag kunde lånda deras tvätthall en snabbis.

Så idag så åkte jag in o till min överraskning så hade de en hetvattenstvätt :D

Så jäkla skönt det var!

Börjarde med att spola av bilen ordentligen med 30grader varmt vatten.
Sen så sprayade jag ner bilen och hjulhusen noga med Turtelwax nano technic avfettning.

Lät verka i ca 5 min och spolade sedan av med 50graders vatten.

Sen så använde jag ditecs shampo som luktar sååå gott! :) spolade sedan av med 50graders vatten igen.

La också på Biltemas tireshine som är faktist okey.

Lät torka i några minuter innan jag rullade ut den ifrån tvätthallen.



Hur varmt kan man egentligen tvätta bilen med? känndes lite svettigt att ösa på 230grader :lol: så jag höll mig till 50.
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Grefven

Post by Grefven »

Du behöver inte ens 50grader. Allt vaxskydd är borta vid en tvätt med de temperaturerna.

Prova att stoppa handen i 50graders vatten. Det är varmt som satan.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

erikjakan wrote:Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)

Haha vilken min man skulle fått... " :shock: "
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Dawe_A wrote:
erikjakan wrote:Och tar du för varmt så följer lacken med nästa gång ;)

Haha vilken min man skulle fått... " :shock: "
Då hade jag gått raka vägen in i garaget o hämtat järnröret och... :lol:
E30 M50.
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Tvätta vinterpulkan?

Nä det är väll lite väl överambitiöst?

På sin höjd kanske jag överväger en automattvätt :lol:
076-115 58 55
-88 E30 325IK
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Post by M3Crille »

Som Bullen nämner så e d egentligen förkastligt att spola av bilen med varmvatten EFTER du schamponerat bilen då d tar vaxytan me sig till viss del iaf.. Gärna varmvatten vid första spolningen (gärna med högtryckstvätt) o sen skölja av bilen efter schamponeringen med vanlig slang o kallt vatten :)
070-201 85 62
User avatar
janka
Posts: 115
Joined: 23 Aug 2008, 13:24
Location: Larvik

Post by janka »

hehe jøss.. ræcker nog med vatten med lite temperatur bara de ær høgtryck=)

men om ni inte anvænt er av meguiars grabbar så rekomenderar jag de!
http://www.gsbildeler.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance-butik.se" onclick="window.open(this.href);return false;
TS-Racing
Alnabru Autolakk
Sabelink Tattoo
rotrex-vr6
Posts: 479
Joined: 24 Nov 2005, 22:28

Post by rotrex-vr6 »

värt varje krona att få ett riktigt skydd på bilen ,polerar själv bilar och
testat ett gäng med olika lack skydd ,vaxer mm
,så man har sina favoriter

en rejäl polering och ett riktigt lackskydd rekomenderas
,vanligt vax är faktiskt totalt meningslöst! om man nu inte vill vaxa 4ggr/år och gillar pärlor som tar tid att torka av
,helst vill man ha att vattnet rinner av helt så torkningen går snabbt

tvättar man av bilen varrannan vecka så brukar det räcka med en lite skarpare blandning alkalisk avfetttning ,tex Sanego Solvynol Green

för asfallts fläckar så är det en kallafettniing som gäller

blandar på vintern 1:25
en liter koncentrat sanego green kostar 50:- ,så det blir billigt också

ett mycket bra shampo är sanegos waxshampo
eller allbrites cherryfoam

ett tvätt test jag gjorde med nya aquartz lackskyddet
http://www.youtube.com/watch?v=Y2_8YaG6cps

blankt å jävligt hal yta och avriningen kan man inte klaga på direkt :)
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Post by Hool »

Tyckte det stod så fint innanför dörren på gamla jobbets lastbil..

Liten klibba på förardörrens insida.

"Under de 6 första månaderna efter lack får ej lut och hetvattentvätt användas" :lol:
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Post Reply