18" Fälg fråga...
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
18" Fälg fråga...
Jo gamla fälgarna 17" går ej över bromsarna..
Till frågan.
Till e36
18" kan man räkna ut att dom gör det.
Men helt snurrig i bollen om vilka 18" man ska ha..??
Et osv har jag noll koll på...
Däck kommer att köras med ett par Pirelli 235-40R-18 Gatslicks .
Kommer dessa att rensa bort all underredsmassa i hjulhuset osv och skrapa i skärmkanterna ??
Har ett ett d2 coilover kit. Så man kan reglera höjden osv lite.
Tips och råd på val ? Däck har jag så gott som redan !
Mvh Peter
Till frågan.
Till e36
18" kan man räkna ut att dom gör det.
Men helt snurrig i bollen om vilka 18" man ska ha..??
Et osv har jag noll koll på...
Däck kommer att köras med ett par Pirelli 235-40R-18 Gatslicks .
Kommer dessa att rensa bort all underredsmassa i hjulhuset osv och skrapa i skärmkanterna ??
Har ett ett d2 coilover kit. Så man kan reglera höjden osv lite.
Tips och råd på val ? Däck har jag så gott som redan !
Mvh Peter
Jo det förstår jag också, men tänkte mer att 330 prylarna borde inte ha smidigare ok än eftermarknadsprylar..TreLingon wrote:Det är inte skivan som är problemet...Ludde_ wrote:TreLingon wrote: Sorry glömde det.. D2 8 kolvs ok fram. 330mm skivor
bullrunk! då kanske jag inte får på mina 17" över 330 bromsarna?
Oket tar plats om man säger så
edit, det är ju bara 324mm skivor så det borde gå

Ja det gör det säkert...Ludde_ wrote:Jo det förstår jag också, men tänkte mer att 330 prylarna borde inte ha smidigare ok än eftermarknadsprylar..TreLingon wrote:Det är inte skivan som är problemet...Ludde_ wrote:
Jag ska sova snart så kanske får svar på min fråga i inlägg under dagen vad jag ska ha för fälgar osv osv !
var nån enstaka mm över när jag prova 330ok med 17" e34m5 fälg.Ludde_ wrote:Jo det förstår jag också, men tänkte mer att 330 prylarna borde inte ha smidigare ok än eftermarknadsprylar..TreLingon wrote:Det är inte skivan som är problemet...Ludde_ wrote:
tyvärr så bygger oken på en hel del.
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Jag får precis dit 8" bred fälg med et38 och då är det kusligt nära fjäderbenet och precis du slipper valsa framskärmarna. Et 40 hade inte gått.
Och de alla 8,5" fälgar jag hittade har ett et som bara funkar med standard fjäderben. Eller med så pass fel et att man får åka med en ganska hög bil. Eller valsa hårt och ha begränsat styrutslag. Det fanns aldrig med ett ET på rätt håll så man kunde använda spacers. Och man kan inte svarva av nåt i stort sett på baksidan för konorna är frästa så djupt så de är anpassade för det et fälgen är gjord för.
Så nåt jag lärde mig var att man inte kan välja fälg efter design. Isf får man välja fälgar först och sen låta de bestämma vilken bil man ska ha. Till en coiloversänkt e36 så var utbudet dåligt i 8*18", obefintligt i 8,5*18" då et måtten som finns i 5*120 sinkar dig. Jag ville hitta någon fälg med et 70 så man kunde spacea ut det med det existerade ju inte
Och de alla 8,5" fälgar jag hittade har ett et som bara funkar med standard fjäderben. Eller med så pass fel et att man får åka med en ganska hög bil. Eller valsa hårt och ha begränsat styrutslag. Det fanns aldrig med ett ET på rätt håll så man kunde använda spacers. Och man kan inte svarva av nåt i stort sett på baksidan för konorna är frästa så djupt så de är anpassade för det et fälgen är gjord för.
Så nåt jag lärde mig var att man inte kan välja fälg efter design. Isf får man välja fälgar först och sen låta de bestämma vilken bil man ska ha. Till en coiloversänkt e36 så var utbudet dåligt i 8*18", obefintligt i 8,5*18" då et måtten som finns i 5*120 sinkar dig. Jag ville hitta någon fälg med et 70 så man kunde spacea ut det med det existerade ju inte
Grefven wrote:Jag får precis dit 8" bred fälg med et38 och då är det kusligt nära fjäderbenet och precis du slipper valsa framskärmarna. Et 40 hade inte gått.
Har du nått tips på fälgar som skulle passa bilen ?
Vilka märken har du kollat på osv som passar bra på e36 tex till din turk ?
Lite kluven om hur mkt man vågar sänka bilen sen med 235 mackor där bak med... Har snor dyra däck så vill inte förstöra dom...Haha
Jag har så lite frigång mot skärmen med 225 på 8" fälg och et38 att jag trodde att det aldrig akulle gå. Men det är på fissehåret att det går. Jag åker dock så lågt det går innan hjulupphängningen börjar peka galet. Så om du ska ha luft mellan däck och skärmkant i höjdled så kan det ju gå fritt. Men jag vill att det ska gå fritt i alla lägen.
Ja såklart så vill man ju att det gå fritt...
Men och det är på fitthåret att det går in med 225 or så har ju jag 235 or.
Men har kollat på en del bilar på garaget så dom kör ju med 18" av okönt et och 235 däck och större utan att behöva modda skärmkanter osv. Hmm får kolla upp det här lite närmre eftersom jag är lite kluven på detta problem !
Men och det är på fitthåret att det går in med 225 or så har ju jag 235 or.
Men har kollat på en del bilar på garaget så dom kör ju med 18" av okönt et och 235 däck och större utan att behöva modda skärmkanter osv. Hmm får kolla upp det här lite närmre eftersom jag är lite kluven på detta problem !