Saab 9-3 Coupé 500hp (Film på en halvmiss 182,27km/h)
Posted: 14 Dec 2005, 18:18
Eftersom jag hade en projekttråd här innan så lägger jag hit den igen.. jag kör ju trots allt med lite PPF produkter....
Senaste nytt: Rototestbänkning 2005-12-14.
Peak 534hk & 512hk i 2 sec vid 5800rpm. Maxvrid +670Nm
Videoklipp från bänkningen..
Pga växellådsstrul så blev det ingen dynamisk 15sekunders körning från 2500 till 6500 som planerat...
Info om bilen finnes här:
NEW http://www.twinpipe.se
---------------------------------------------------------------------------------------
Historien bakom bilen:
Bilen inhandlades i mars 2002. Den hade vid tillfället rullat 2250mil och var en riktigt välskött pärla. Inga modifieringar hade gjorts och den såg ut som vilken SE coupé somhelst. Det var ju inte kul. Varför smälta in i mängden?
Jag började med att skaffa 17" Aerofälgar. Insåg ganska snabbt att det INTE var Aerostuket jag var ute efter. 17" viggenfälgar inhandlades istället. Nu såg det trevligt ut. Tankarna drev mer och mer åt Viggenutseendet.
Efter en kort tid köpte jag ett komplett viggenkjolpaket och en H&R sänkningssats. Detta lackerades och monterades. Samtidigt passade jag på att lacka instrumentpanelen i bilens färg.Titta vad fin bilen blev. Nu trivdes man som fisken i vattnet.
Ganska snart insåg man att 185hk i all sin ära inte räckte så långt, inte med mina ambitioner iaf. Steg III programvara installerades och jag byggde ett eget 3" avgassystem med dubbla utblås bak. Twin-Pipe. Så blev det ett himla gott ryt i maskinen också.
Nu hade man en bil som gick duktigt bra och fungerade riktigt fint. Vad inser man då? Jo, större fälgar vore väl häftigt? Sagt och gjort. Fälgsponsor behövdes. Genom en bekant kom jag i kontakt med Amring. Efter lite diskuterande kom vi fram till att ATP 5 Razze skulle passa 9-3an som handen i hansken, En vecka senare satt 8x19" Razze fälgar med 235/35-19" Dunlops SP 9000 Sportdäck monterade på bilen. NICE!! Så kördes bilen hela sommaren -03. 19" var inte vanligt på 9-3an vid denna tidpunkt, därför fick man också mycket uppmärksamhet ihop med det nya avgassystemet.
Vintertid står bilen avställd och jag tyckte att det var lika bra att ta tillvara på tiden. Under vintern -03 skaffade jag mig en riktigt raceintercooler och monterade den ihop med nya tryckrör och en ny spjällhusanslutning som svetsades i alu.
Vad fick man för ideér när -04 närmade sig? Jo, jag MÅSTE ha mer effekt. Hur länge ska man köra runt med 270hk? Inte länge till.
Nu började jakten på sponsorer! Jag hade inte själv möjlighet att finansiera mina planer på 500hk. Efter lite efterforskning bestämde jag mig för att beställa en Precision turbo från USA. Denna låg på hyllan HELA sommaren -04. Tror Ni att man var ANINGEN motiverad att komma igång med bygget under vintern -04, efter att ha sett den besten på hyllan hela sommaren?
Samtal med många olika företag pågick för fullt. X-rör byggdes och nya rör till IC.
Våren -05 rullades bilen ut ur garaget. Nytt grenrör, ny turbo, nya rör under huven. Allt kändes toppen, men vänta, vem ska mappa?
Mitt projekt hade setts av många på olika saabforum världen över och en dag fick jag samtal från Magnus Uhr på Nordic Uhr AB i Norrköping. -Vi vill mappa din bil. Vad säger man då? Svaret var självklart och bilen kördes till Nordic. Där monterades också nya kammar, ventilfjädrar och det nya bränslesystemet.
Vid denna tidpunkt hade många olika företag blivit inblandade i mitt projekt och hur visar man dom på bästa sätt att man uppskattar all hjälp? Jo, man ställer ut bilen på en av sveriges största bilmässor, ELMIA Jönköping -05.
Innan Elmia fick jag hjälp med dekalerna genom Klas på Dekaltrim.nu. Nu syntes alla företagen på bilen också. Att ha bilen på Elmia var en succé. Fick mycket positiv uppmärksamhet och mitt projekt syntes ännu mer utåt.
Direkt efter mässan som var i Påsk kördes bilen tillbaka till Nordic där grabbarna började på mappningen av Trionic 5.
Bilen bänkades den 14/12-2005 till 534hk och +670Nm i Rototest hos Nordic i Norrköping.
------------------------------------------------------------
Info om bilen finnes här:
NEWhttp://www.twinpipe.se
http://www.garaget.org/show.php?car=79
Klicka bilderna!
Motor, växellåda och avgassystem:
B204R 2,0 turbo 16V Trionic 5. Anpassad programvara. Råämnes Sweespeed kamaxlar, in 10,85mm, ut 9,60mm. TRollSpeed fjädrar. Ställbara kamdrev. Nytt tryckrör från IC i 60mm rostfritt med 3" spjällanslutning och 56 mm PPF dump. Custom byggt bränslesystem Alá Nordic Uhr med AN6 anslutningar, 8mm ledningar och ny fuelrail. 3" från turbon hela vägen till bakaxeln.
Delat till dubbelt 3" med 2 st 3" Apple Racing Components dämpare. 2st utblås från SP. En på varje sida. "Twin Pipe"
Spridare: Siemens 620cc @ 3bar
Bränslesystem Alá Nordic Tuning
Dubbla 89mm Alu-rör på insuget till turbon med dubbla PiperCross filter på insuget till turbon.
Intercooler (Valeo racingceller) från Fridafors Racing (DinersClub Teamet)
Turbo o grenör:
Extraktorgrenrör byggt av http://www.xxxx-xxxx.com.
Precision Mitsubishi SCM34 Turbo - 545 hp A/R, 63 Turbine Wheel Trim 76(specad för 545hk)
Transmission:
Specclutch steg V platta med steg III lamellen. Se bilden nedan. specat till 750Nm. Extra förstärkt racinglåda från F-racing med ändrad utväxling, bredare förstärkta drev, rakare skurning på dreven, härdade tjottpinnar, förstärkta lagringar, kortare slag, m,m. Grövre drivaxlar samt knutar från Saab 9-5 Aero -03.
Chassi:
Sänkt 35mm. Samtliga framvagnsbussningar i [url=http://www.saabspeed.org/garage/userimages/401.jpg]polurethane.
[/url]Koni dämpare ska monteras. Styvare krängningshämmare bak och styrväxelklämma.
Fälgar, däck och bromsar:
Porsche 993 ok och 993TT skivor har inhandlats. Ska monteras.
8x19" ATP 5 Razze med Dunlop SP 9000 Sport 235/35-19" på gatan
Eventuellt 8x18" Aez Icon 5 med Pirelli Pzero 235/45-18" på bana.
7,5x17" Viggen fälgar med Elite Sport 225/45-17" för lekkörning.
8x15 alu-fälgar med Slicks på strippen.
MÅL:
Sommaren/året 2005. ~450+hk på veven. 500+Nm (Uppnått)
Sommaren/året 2006 med portad topp och CP kolvar. ~500+hk på veven. 600+Nm (Effekt uppnådd. Delar/modifieringar kommer)
Senaste nytt: Rototestbänkning 2005-12-14.
Peak 534hk & 512hk i 2 sec vid 5800rpm. Maxvrid +670Nm
Videoklipp från bänkningen..
Pga växellådsstrul så blev det ingen dynamisk 15sekunders körning från 2500 till 6500 som planerat...
Info om bilen finnes här:
NEW http://www.twinpipe.se
---------------------------------------------------------------------------------------
Historien bakom bilen:
Bilen inhandlades i mars 2002. Den hade vid tillfället rullat 2250mil och var en riktigt välskött pärla. Inga modifieringar hade gjorts och den såg ut som vilken SE coupé somhelst. Det var ju inte kul. Varför smälta in i mängden?
Jag började med att skaffa 17" Aerofälgar. Insåg ganska snabbt att det INTE var Aerostuket jag var ute efter. 17" viggenfälgar inhandlades istället. Nu såg det trevligt ut. Tankarna drev mer och mer åt Viggenutseendet.
Efter en kort tid köpte jag ett komplett viggenkjolpaket och en H&R sänkningssats. Detta lackerades och monterades. Samtidigt passade jag på att lacka instrumentpanelen i bilens färg.Titta vad fin bilen blev. Nu trivdes man som fisken i vattnet.
Ganska snart insåg man att 185hk i all sin ära inte räckte så långt, inte med mina ambitioner iaf. Steg III programvara installerades och jag byggde ett eget 3" avgassystem med dubbla utblås bak. Twin-Pipe. Så blev det ett himla gott ryt i maskinen också.
Nu hade man en bil som gick duktigt bra och fungerade riktigt fint. Vad inser man då? Jo, större fälgar vore väl häftigt? Sagt och gjort. Fälgsponsor behövdes. Genom en bekant kom jag i kontakt med Amring. Efter lite diskuterande kom vi fram till att ATP 5 Razze skulle passa 9-3an som handen i hansken, En vecka senare satt 8x19" Razze fälgar med 235/35-19" Dunlops SP 9000 Sportdäck monterade på bilen. NICE!! Så kördes bilen hela sommaren -03. 19" var inte vanligt på 9-3an vid denna tidpunkt, därför fick man också mycket uppmärksamhet ihop med det nya avgassystemet.
Vintertid står bilen avställd och jag tyckte att det var lika bra att ta tillvara på tiden. Under vintern -03 skaffade jag mig en riktigt raceintercooler och monterade den ihop med nya tryckrör och en ny spjällhusanslutning som svetsades i alu.
Vad fick man för ideér när -04 närmade sig? Jo, jag MÅSTE ha mer effekt. Hur länge ska man köra runt med 270hk? Inte länge till.
Nu började jakten på sponsorer! Jag hade inte själv möjlighet att finansiera mina planer på 500hk. Efter lite efterforskning bestämde jag mig för att beställa en Precision turbo från USA. Denna låg på hyllan HELA sommaren -04. Tror Ni att man var ANINGEN motiverad att komma igång med bygget under vintern -04, efter att ha sett den besten på hyllan hela sommaren?
Samtal med många olika företag pågick för fullt. X-rör byggdes och nya rör till IC.
Våren -05 rullades bilen ut ur garaget. Nytt grenrör, ny turbo, nya rör under huven. Allt kändes toppen, men vänta, vem ska mappa?
Mitt projekt hade setts av många på olika saabforum världen över och en dag fick jag samtal från Magnus Uhr på Nordic Uhr AB i Norrköping. -Vi vill mappa din bil. Vad säger man då? Svaret var självklart och bilen kördes till Nordic. Där monterades också nya kammar, ventilfjädrar och det nya bränslesystemet.
Vid denna tidpunkt hade många olika företag blivit inblandade i mitt projekt och hur visar man dom på bästa sätt att man uppskattar all hjälp? Jo, man ställer ut bilen på en av sveriges största bilmässor, ELMIA Jönköping -05.
Innan Elmia fick jag hjälp med dekalerna genom Klas på Dekaltrim.nu. Nu syntes alla företagen på bilen också. Att ha bilen på Elmia var en succé. Fick mycket positiv uppmärksamhet och mitt projekt syntes ännu mer utåt.
Direkt efter mässan som var i Påsk kördes bilen tillbaka till Nordic där grabbarna började på mappningen av Trionic 5.
Bilen bänkades den 14/12-2005 till 534hk och +670Nm i Rototest hos Nordic i Norrköping.
------------------------------------------------------------
Info om bilen finnes här:
NEWhttp://www.twinpipe.se
http://www.garaget.org/show.php?car=79
Klicka bilderna!
Motor, växellåda och avgassystem:
B204R 2,0 turbo 16V Trionic 5. Anpassad programvara. Råämnes Sweespeed kamaxlar, in 10,85mm, ut 9,60mm. TRollSpeed fjädrar. Ställbara kamdrev. Nytt tryckrör från IC i 60mm rostfritt med 3" spjällanslutning och 56 mm PPF dump. Custom byggt bränslesystem Alá Nordic Uhr med AN6 anslutningar, 8mm ledningar och ny fuelrail. 3" från turbon hela vägen till bakaxeln.
Delat till dubbelt 3" med 2 st 3" Apple Racing Components dämpare. 2st utblås från SP. En på varje sida. "Twin Pipe"
Spridare: Siemens 620cc @ 3bar
Bränslesystem Alá Nordic Tuning
Dubbla 89mm Alu-rör på insuget till turbon med dubbla PiperCross filter på insuget till turbon.
Intercooler (Valeo racingceller) från Fridafors Racing (DinersClub Teamet)
Turbo o grenör:
Extraktorgrenrör byggt av http://www.xxxx-xxxx.com.
Precision Mitsubishi SCM34 Turbo - 545 hp A/R, 63 Turbine Wheel Trim 76(specad för 545hk)
Transmission:
Specclutch steg V platta med steg III lamellen. Se bilden nedan. specat till 750Nm. Extra förstärkt racinglåda från F-racing med ändrad utväxling, bredare förstärkta drev, rakare skurning på dreven, härdade tjottpinnar, förstärkta lagringar, kortare slag, m,m. Grövre drivaxlar samt knutar från Saab 9-5 Aero -03.
Chassi:
Sänkt 35mm. Samtliga framvagnsbussningar i [url=http://www.saabspeed.org/garage/userimages/401.jpg]polurethane.
[/url]Koni dämpare ska monteras. Styvare krängningshämmare bak och styrväxelklämma.
Fälgar, däck och bromsar:
Porsche 993 ok och 993TT skivor har inhandlats. Ska monteras.
8x19" ATP 5 Razze med Dunlop SP 9000 Sport 235/35-19" på gatan
Eventuellt 8x18" Aez Icon 5 med Pirelli Pzero 235/45-18" på bana.
7,5x17" Viggen fälgar med Elite Sport 225/45-17" för lekkörning.
8x15 alu-fälgar med Slicks på strippen.
MÅL:
Sommaren/året 2005. ~450+hk på veven. 500+Nm (Uppnått)
Sommaren/året 2006 med portad topp och CP kolvar. ~500+hk på veven. 600+Nm (Effekt uppnådd. Delar/modifieringar kommer)