Saab 9-3 Coupé 500hp (Film på en halvmiss 182,27km/h)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Saab 9-3 Coupé 500hp (Film på en halvmiss 182,27km/h)

Post by 9-3 Mike »

Eftersom jag hade en projekttråd här innan så lägger jag hit den igen.. jag kör ju trots allt med lite PPF produkter.... :wink: :lol:

Senaste nytt: Rototestbänkning 2005-12-14.
Peak 534hk & 512hk i 2 sec vid 5800rpm. Maxvrid +670Nm

Videoklipp från bänkningen..

Pga växellådsstrul så blev det ingen dynamisk 15sekunders körning från 2500 till 6500 som planerat... :(


Info om bilen finnes här:
NEW http://www.twinpipe.se

---------------------------------------------------------------------------------------


Historien bakom bilen:

Bilen inhandlades i mars 2002. Den hade vid tillfället rullat 2250mil och var en riktigt välskött pärla. Inga modifieringar hade gjorts och den såg ut som vilken SE coupé somhelst. Det var ju inte kul. Varför smälta in i mängden?

Image


Jag började med att skaffa 17" Aerofälgar. Insåg ganska snabbt att det INTE var Aerostuket jag var ute efter. 17" viggenfälgar inhandlades istället. Nu såg det trevligt ut. Tankarna drev mer och mer åt Viggenutseendet.



Efter en kort tid köpte jag ett komplett viggenkjolpaket och en H&R sänkningssats. Detta lackerades och monterades. Samtidigt passade jag på att lacka instrumentpanelen i bilens färg.Titta vad fin bilen blev. Nu trivdes man som fisken i vattnet.



Ganska snart insåg man att 185hk i all sin ära inte räckte så långt, inte med mina ambitioner iaf. ;) Steg III programvara installerades och jag byggde ett eget 3" avgassystem med dubbla utblås bak. Twin-Pipe. Så blev det ett himla gott ryt i maskinen också.

Image

Nu hade man en bil som gick duktigt bra och fungerade riktigt fint. Vad inser man då? Jo, större fälgar vore väl häftigt? Sagt och gjort. Fälgsponsor behövdes. Genom en bekant kom jag i kontakt med Amring. Efter lite diskuterande kom vi fram till att ATP 5 Razze skulle passa 9-3an som handen i hansken, En vecka senare satt 8x19" Razze fälgar med 235/35-19" Dunlops SP 9000 Sportdäck monterade på bilen. NICE!! Så kördes bilen hela sommaren -03. 19" var inte vanligt på 9-3an vid denna tidpunkt, därför fick man också mycket uppmärksamhet ihop med det nya avgassystemet.


Vintertid står bilen avställd och jag tyckte att det var lika bra att ta tillvara på tiden. Under vintern -03 skaffade jag mig en riktigt raceintercooler och monterade den ihop med nya tryckrör och en ny spjällhusanslutning som svetsades i alu.

Vad fick man för ideér när -04 närmade sig? Jo, jag MÅSTE ha mer effekt. Hur länge ska man köra runt med 270hk? Inte länge till.


Nu började jakten på sponsorer! Jag hade inte själv möjlighet att finansiera mina planer på 500hk. Efter lite efterforskning bestämde jag mig för att beställa en Precision turbo från USA. Denna låg på hyllan HELA sommaren -04. Tror Ni att man var ANINGEN motiverad att komma igång med bygget under vintern -04, efter att ha sett den besten på hyllan hela sommaren?

Image


Samtal med många olika företag pågick för fullt. X-rör byggdes och nya rör till IC.

Image

Våren -05 rullades bilen ut ur garaget. Nytt grenrör, ny turbo, nya rör under huven. Allt kändes toppen, men vänta, vem ska mappa?


Mitt projekt hade setts av många på olika saabforum världen över och en dag fick jag samtal från Magnus Uhr på Nordic Uhr AB i Norrköping. -Vi vill mappa din bil. Vad säger man då? Svaret var självklart och bilen kördes till Nordic. Där monterades också nya kammar, ventilfjädrar och det nya bränslesystemet.


Vid denna tidpunkt hade många olika företag blivit inblandade i mitt projekt och hur visar man dom på bästa sätt att man uppskattar all hjälp? Jo, man ställer ut bilen på en av sveriges största bilmässor, ELMIA Jönköping -05.

Image

Innan Elmia fick jag hjälp med dekalerna genom Klas på Dekaltrim.nu. Nu syntes alla företagen på bilen också. Att ha bilen på Elmia var en succé. Fick mycket positiv uppmärksamhet och mitt projekt syntes ännu mer utåt.

Direkt efter mässan som var i Påsk kördes bilen tillbaka till Nordic där grabbarna började på mappningen av Trionic 5.

Bilen bänkades den 14/12-2005 till 534hk och +670Nm i Rototest hos Nordic i Norrköping.

------------------------------------------------------------

Info om bilen finnes här:
NEWhttp://www.twinpipe.se

http://www.garaget.org/show.php?car=79


Klicka bilderna!
Image

Image


Motor, växellåda och avgassystem:
B204R 2,0 turbo 16V Trionic 5. Anpassad programvara. Råämnes Sweespeed kamaxlar, in 10,85mm, ut 9,60mm. TRollSpeed fjädrar. Ställbara kamdrev. Nytt tryckrör från IC i 60mm rostfritt med 3" spjällanslutning och 56 mm PPF dump. Custom byggt bränslesystem Alá Nordic Uhr med AN6 anslutningar, 8mm ledningar och ny fuelrail. 3" från turbon hela vägen till bakaxeln.
Delat till dubbelt 3" med 2 st 3" Apple Racing Components dämpare. 2st utblås från SP. En på varje sida. "Twin Pipe"
Spridare: Siemens 620cc @ 3bar
Bränslesystem Alá Nordic Tuning
Dubbla 89mm Alu-rör på insuget till turbon med dubbla PiperCross filter på insuget till turbon.
Intercooler (Valeo racingceller) från Fridafors Racing (DinersClub Teamet)

Turbo o grenör:
Extraktorgrenrör byggt av http://www.xxxx-xxxx.com.
Precision Mitsubishi SCM34 Turbo - 545 hp A/R, 63 Turbine Wheel Trim 76(specad för 545hk)


Transmission:
Specclutch steg V platta med steg III lamellen. Se bilden nedan. specat till 750Nm. Extra förstärkt racinglåda från F-racing med ändrad utväxling, bredare förstärkta drev, rakare skurning på dreven, härdade tjottpinnar, förstärkta lagringar, kortare slag, m,m. Grövre drivaxlar samt knutar från Saab 9-5 Aero -03.
Image


Chassi:
Sänkt 35mm. Samtliga framvagnsbussningar i [url=http://www.saabspeed.org/garage/userimages/401.jpg]polurethane.
[/url]Koni dämpare ska monteras. Styvare krängningshämmare bak och styrväxelklämma.

Fälgar, däck och bromsar:
Porsche 993 ok och 993TT skivor har inhandlats. Ska monteras.
8x19" ATP 5 Razze med Dunlop SP 9000 Sport 235/35-19" på gatan
Eventuellt 8x18" Aez Icon 5 med Pirelli Pzero 235/45-18" på bana.
7,5x17" Viggen fälgar med Elite Sport 225/45-17" för lekkörning.
8x15 alu-fälgar med Slicks på strippen.


MÅL:
Sommaren/året 2005. ~450+hk på veven. 500+Nm (Uppnått)
Sommaren/året 2006 med portad topp och CP kolvar. ~500+hk på veven. 600+Nm (Effekt uppnådd. Delar/modifieringar kommer)
Last edited by 9-3 Mike on 29 Aug 2006, 11:39, edited 6 times in total.
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Börjar bli fina siffror nu :)

- Ni har inte gett upp ännu va? :D
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

peppe wrote:Börjar bli fina siffror nu :)

- Ni har inte gett upp ännu va? :D



Tack Peppe... Den är ju trots allt bara 2,0l och fyrcylindrig.

Inte har vi gett upp inte, men lådan gillade inte riktigt 670+Nm..... hehehe... men vi får fixa en lösning på det oxå... nu rullar den på vägen igen... :wink:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

9-3 Mike wrote:
peppe wrote:Börjar bli fina siffror nu :)

- Ni har inte gett upp ännu va? :D



Tack Peppe... Den är ju trots allt bara 2,0l och fyrcylindrig.

Inte har vi gett upp inte, men lådan gillade inte riktigt 670+Nm..... hehehe... men vi får fixa en lösning på det oxå... nu rullar den på vägen igen... :wink:


Säger absolut inte att det är dåligt, men det är ju en modern motor, synd på lådan, men jag kan tänka mig att den tar iväg utavbafan.

<- Åktur vid tillfälle ^^
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Saablådor e svaga, denna var väl förstärkt ? Bara de säger en del.
Trevligt att den e ute på våra vägar igen =) Dock lite fel årstid, inte kul med framhjulsdrift på vintern & absolut inte med så bra drag under huven

Fixa sej säkert med lådan i framtiden, håll gnistan upp Mike så e de problemet löst rätt så snart =)
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

Drullen wrote:Saablådor e svaga, denna var väl förstärkt ? Bara de säger en del.
Trevligt att den e ute på våra vägar igen =) Dock lite fel årstid, inte kul med framhjulsdrift på vintern & absolut inte med så bra drag under huven

Fixa sej säkert med lådan i framtiden, håll gnistan upp Mike så e de problemet löst rätt så snart =)


Jag kör aldrig med bilen vintertid ändå.. :wink:

Ja, denna var ett litet hopkok på förstärkta delar... den rullar ju fortfarande men det kändes bättre att avbryta än att spränga den i tusen bitar i bänken när man la märke till vissa tendenser... 670+Nm har ju lite repsekt med sig... :roll:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

inponerande ! grattis!

mvh
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

E21_Rille wrote:inponerande ! grattis!
mvh


Tack.. är det någon som har lite siffror på en överladdad BMW-fyra på 2 liter?.... :roll: Vore bara kul att se och jämföra lite.....
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

johan kihl har väl en riktigt vass 4:a?
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Detta är vanssinigt=)

Grattis att du sprängde 500 vallen=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

Ripper, om det är nått som är vansinnigt så är det nog ditt nya projekt.. ;)

E21_Rille wrote:johan kihl har väl en riktigt vass 4:a?


Mer info om den? :roll:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Mike: Jankan, där har du mos & vrid
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Min fyra (1,8 16v): Smidd bottendel, vassa kammar, portad topp, Precision PT67 turbo, blockgördel ARP bultar hela bottendelen samt toppskruv. PPF grenrör, LG insug, stor IC, Nira i3. Har körts med 2,2bar laddtryck, men bara en gång pga mycket dåligt fäste vid höga farter. Rototest kommer.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Vad har RobertUHR för låda?
/mvh jonas
User avatar
9-3 Mike
Posts: 99
Joined: 13 Dec 2005, 15:02
Location: Växjö
Contact:

Post by 9-3 Mike »

BmW[RsR] wrote:Vad har RobertUHR för låda?
/mvh jonas


Han kör med en 6-växlad Quaifesats med rakskurna drev som toppar typ 235 på sexan.... känns inte riktigt aktuellt då bilen ska kunna nyttjas mer än på bana o stripp..... men en blandning hade fungerat med typ standard femma.. men det går nog inte att koka ihop nå sånt... :cry:
http://www.garaget.org/mike

BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ska ju gärna kunna åka i bilen också.. Viner ju "inget" med rakskurna drev i lådan heller :wink: ...
Underbart bygge och underbara siffror btw!
gtbb
Posts: 9
Joined: 27 Nov 2005, 15:51
Location: Karlstad

Post by gtbb »

johankihl wrote:Min fyra (1,8 16v): Smidd bottendel, vassa kammar, portad topp, Precision PT67 turbo, blockgördel ARP bultar hela bottendelen samt toppskruv. PPF grenrör, LG insug, stor IC, Nira i3. Har körts med 2,2bar laddtryck, men bara en gång pga mycket dåligt fäste vid höga farter. Rototest kommer.


Tror du glömde 1660cc spridare och att du kör på etanol :wink:

/Morgan
Post Reply