Page 1 of 2

600-700 hk med m3 e30 diff?

Posted: 08 Nov 2010, 21:15
by Oduya_Henke
Nån som vet hur många hästar en m3 e30 diff tål?

Posted: 08 Nov 2010, 21:22
by Grefven
Den är ganska klen så den klarar inte 6-700hk.

Posted: 08 Nov 2010, 21:26
by moonzhine
Beror väl helt på hur den ska användas,gata eller stripp?

Posted: 08 Nov 2010, 22:49
by JimmyA
aleex körde först med 600whp i några år och sen 700whp massa stripp å gata den rasa väl efter 5år eller nåt

Posted: 08 Nov 2010, 23:00
by RoDe
diffen är det inga problem med. axlar och knutar som ger upp först.

kombinera diffen med sviktstålsaxlar så...

Posted: 08 Nov 2010, 23:00
by Oduya_Henke
tanken är att den ska gå både på bana och stripp. Har m3 e30 bakvagn så hade hoppats på att man kunde använda den eller åtminstone naven men det ser ju inte likadant ut på 750 e32 som på m3 e30n. Drivaxlarna är med en splinesad ände på m3 och på 750 är den skruvad med insex precis som mot diffen. Det finns inte sviktstålsaxlar som passar 750 diffen fast man kan ha kvar m3 e30 naven?

Posted: 08 Nov 2010, 23:09
by bmw_fredde
Bygg den riktiga direkt latmask! du har ju alla grejer...

Posted: 08 Nov 2010, 23:20
by Oduya_Henke
haha.. jaa va fan men hade varit smidigt o beställa bromsar till m3 e30 runt om istället. Men visst du får väl rätt den här gången också!

Posted: 08 Nov 2010, 23:49
by bmw_fredde
Dom passar väl på 750naven också?

Posted: 09 Nov 2010, 01:26
by Nisse Järnet
Har kört med min M3 diff ca 2500 mil utan problem, bara bytt olja två gånger :) Nu kör ju jag inte så ofta på strippen dock så med breddade hjulhus och varma slicks kanske det inte är lika bra.

Posted: 09 Nov 2010, 08:29
by Thörn
Har inte kört av en knut med mina än, dock 2.79 utväxling och PPF sviktstålsaxlar och 40% broms delrinupphängt. Blev iofs inte så mycket kört detta året men förra svinade jag rätt mycket.
Kört launch, bansai starter med 0.7bar klistrad stripp olättad bil med m50b25t/m50b28t
Har man inte bakvagnstuds eller sånt och kör att man kör med flintadäck på strippen så verkar det hålla hyfsat bra.
Jag får studs ibland med lågprofil då slår jag av direkt!
De får hänga med tills det rasar :)

Posted: 09 Nov 2010, 09:00
by johankihl
M3 e30 bakbromsar passar rätt på med stora naven om man bygger om bakvagnen enligt guiden på forumet. Bara att bulta dit!

Posted: 09 Nov 2010, 09:01
by Oduya_Henke
Dom passar väl på 750naven också?
_________________
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com

Ska ut till garaget nu igen så ska prova om dom går på.. I ju för sig så kan jag inte förstå varför dom inte skulle gå på men :/

Det verkar ju som att många kör med m3 e30 diff med gott resultat också hör jag :wink:

Posted: 09 Nov 2010, 13:00
by johankihl
Oduya_Henke wrote:Dom passar väl på 750naven också?
_________________
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com

Ska ut till garaget nu igen så ska prova om dom går på.. I ju för sig så kan jag inte förstå varför dom inte skulle gå på men :/

Det verkar ju som att många kör med m3 e30 diff med gott resultat också hör jag :wink:
Ja, om den har samma som alla andra e32.

Posted: 09 Nov 2010, 15:48
by Bäckis
Diffen är inget problem, men varför förstöra M3 diff och massa axlar. Håller det för 6-700whp har man bögflyt, that's it.

Sätt dit stora grejor direkt så slipper du krångel.

Posted: 09 Nov 2010, 21:37
by kristov
Bäckis wrote:Diffen är inget problem, men varför förstöra M3 diff och massa axlar. Håller det för 6-700whp har man bögflyt, that's it.

Sätt dit stora grejor direkt så slipper du krångel.
Vad gör man om man vil ha kvar ABS?

Posted: 09 Nov 2010, 21:45
by bmw_fredde
Bygger om så original kransar passar på stora hubbarna