600-700 hk med m3 e30 diff?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

600-700 hk med m3 e30 diff?

Post by Oduya_Henke »

Nån som vet hur många hästar en m3 e30 diff tål?
Grefven

Post by Grefven »

Den är ganska klen så den klarar inte 6-700hk.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Beror väl helt på hur den ska användas,gata eller stripp?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

aleex körde först med 600whp i några år och sen 700whp massa stripp å gata den rasa väl efter 5år eller nåt
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

diffen är det inga problem med. axlar och knutar som ger upp först.

kombinera diffen med sviktstålsaxlar så...
The Lower Class
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

tanken är att den ska gå både på bana och stripp. Har m3 e30 bakvagn så hade hoppats på att man kunde använda den eller åtminstone naven men det ser ju inte likadant ut på 750 e32 som på m3 e30n. Drivaxlarna är med en splinesad ände på m3 och på 750 är den skruvad med insex precis som mot diffen. Det finns inte sviktstålsaxlar som passar 750 diffen fast man kan ha kvar m3 e30 naven?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Bygg den riktiga direkt latmask! du har ju alla grejer...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

haha.. jaa va fan men hade varit smidigt o beställa bromsar till m3 e30 runt om istället. Men visst du får väl rätt den här gången också!
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Dom passar väl på 750naven också?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Har kört med min M3 diff ca 2500 mil utan problem, bara bytt olja två gånger :) Nu kör ju jag inte så ofta på strippen dock så med breddade hjulhus och varma slicks kanske det inte är lika bra.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Har inte kört av en knut med mina än, dock 2.79 utväxling och PPF sviktstålsaxlar och 40% broms delrinupphängt. Blev iofs inte så mycket kört detta året men förra svinade jag rätt mycket.
Kört launch, bansai starter med 0.7bar klistrad stripp olättad bil med m50b25t/m50b28t
Har man inte bakvagnstuds eller sånt och kör att man kör med flintadäck på strippen så verkar det hålla hyfsat bra.
Jag får studs ibland med lågprofil då slår jag av direkt!
De får hänga med tills det rasar :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

M3 e30 bakbromsar passar rätt på med stora naven om man bygger om bakvagnen enligt guiden på forumet. Bara att bulta dit!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

Dom passar väl på 750naven också?
_________________
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com

Ska ut till garaget nu igen så ska prova om dom går på.. I ju för sig så kan jag inte förstå varför dom inte skulle gå på men :/

Det verkar ju som att många kör med m3 e30 diff med gott resultat också hör jag :wink:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Oduya_Henke wrote:Dom passar väl på 750naven också?
_________________
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com

Ska ut till garaget nu igen så ska prova om dom går på.. I ju för sig så kan jag inte förstå varför dom inte skulle gå på men :/

Det verkar ju som att många kör med m3 e30 diff med gott resultat också hör jag :wink:
Ja, om den har samma som alla andra e32.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Diffen är inget problem, men varför förstöra M3 diff och massa axlar. Håller det för 6-700whp har man bögflyt, that's it.

Sätt dit stora grejor direkt så slipper du krångel.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Bäckis wrote:Diffen är inget problem, men varför förstöra M3 diff och massa axlar. Håller det för 6-700whp har man bögflyt, that's it.

Sätt dit stora grejor direkt så slipper du krångel.
Vad gör man om man vil ha kvar ABS?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Bygger om så original kransar passar på stora hubbarna
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Post Reply