M3 touring E36 busbrukis

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

M3 touring E36 busbrukis

Post by HenrikF »

Egentligen är detta min bruksbil (ska lägga upp projektet inom kort) som mestadels brukas av flickvännen.
Startade sitt liv som en välutrustad 328 touring 96a. Köpte den runt midsommar iår 2005. Var på jakt efter en M3 men sprang på denna bil och resonerade med mig själv och kom fram till att kombi är bra med tanke på två hundar..
Men "frisk" som man är så börjar man ganska omgående att planera en komplett m3konvertering.
Köpte drivlina och hjulupphängningar från en sidokrockad m3 3.0. Ultimata vore en 3.2 då min bil även har EWS, men hittade ingen lämpig donator (=komplett)
Motorbytet gick rätt smärtfritt, lite hållare för m3-kylaren, stag till expansionskärl, värmeventilerna etc. Inget märkvärdigt. Dock har inte m3 antispinn som 328, och kopplar man bort antispinnmotorn så funkar inte ABS, så just nu ligger antispinnmotorn inkopplad till bilens elsystem, men inte monterad på motorn. Annars lirar färdator, farthållare etcetc perfekt med M3motorn. Kliman ska fyllas men det bör funka som det ska.
Alla bussningar i framvagn och bakvagn byttes, satt bilsteindämpare och bra bromsar redan. Fick även kuggstången från m3 som monterades.
Blev rätt bra skillnad på känslan i chassiet och bromsar efter uppgraderingen från 328 till M3 med nya bussningar! Draget i motorn ska vi inte diskutera hehe.
Väldigt nöjd med bilen, lastar fint, går bra och rätt snålt. Ser astråkig ut med grålackade trösklar, gula blinkers och 16" vinterdäck men det är i sin ordning, blir enklare att skaffa sig troffeér vid rödljusen då 8)
Bilder kommer.
teamrackel
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2005, 15:18

Post by teamrackel »

Fick du ändra i något mellan kabelhärvorna eller kopplingar / givare för att få det att lira ?

Då 3.0 motorn ar OBD 1 och 2.8 OBD 2 borde det skilja en del. Nämligen det som är problem för mig. Mellan M52 och M50
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Lite omkopplingar var det, men allt passade utan att man behövde skarva!
Kan vara att m52 har EWS som ställer till det? Man kan byta "ner" sig men inte upp sig. Dvs man kan montera en ickeEWSmotor i en bil med EWS. Men inte tvärt om.
teamrackel
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2005, 15:18

Post by teamrackel »

Jag har en icke EWS motor i en EWS bil. d.v.s Jag har tagit ut M52B20 motorn och satt in en M50B25

Du får gärna förklara VAD det var för omkopplingar, då detta förmodligen skulle lösa problemet helt för mig. Tack på förhand
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Förmodar att du har kabelhärva från m50motorn?
och styrbox etcetc?
Vad händer (eller händer inte) Går startmotorn runt? Får du fram soppa? Tändning etc?
Det jag fick lov att göra var att dra om matarkabeln till styrboxen, koppla förbi antispinn för att inte få felkoder på ABSsystemet etc.
Tycker inte det ska vara några problem om man har komplett styrsystem från m50motorn :?
teamrackel
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2005, 15:18

Post by teamrackel »

Jag har komplett härva och box från M50 Motorn. Startmotorn går. Verkar som den får bränsle. Men tänder inte. Kan tända till tvärt ngn enstaka gång bara. Har läst om EWS systemet och att man skall knipsa den gröna kabeln på Pin 66 vid styrboxen för att få det att fungera. Tyvärr så är min kabel inte grön utan svart / lila. Tack för hjälpen
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Tror inte det är EWS.
Som jag har förstått det så får databoxen en signal från EWS när det är ok att starta. Hade det varit EWS som spöka så hade inte startmotorn gått runt.
teamrackel
Posts: 6
Joined: 20 Nov 2005, 15:18

Post by teamrackel »

Har läst elscheman hela morgonen. Bestämde mig för att skrida till verket och kapa signalkabeln till DME från EWS.. Verkade so mdet skulle vara den svart/lila på #66 ialf.. Gissa om jag blev mäkta förvånad när den startade direkt!! Så nu vet man det att signalkabeln från EWS ger en puls till DME. Kapar man den kabeln blir DME obunden till EWS systemet :lol:
Post Reply