Egentligen är detta min bruksbil (ska lägga upp projektet inom kort) som mestadels brukas av flickvännen.
Startade sitt liv som en välutrustad 328 touring 96a. Köpte den runt midsommar iår 2005. Var på jakt efter en M3 men sprang på denna bil och resonerade med mig själv och kom fram till att kombi är bra med tanke på två hundar..
Men "frisk" som man är så börjar man ganska omgående att planera en komplett m3konvertering.
Köpte drivlina och hjulupphängningar från en sidokrockad m3 3.0. Ultimata vore en 3.2 då min bil även har EWS, men hittade ingen lämpig donator (=komplett)
Motorbytet gick rätt smärtfritt, lite hållare för m3-kylaren, stag till expansionskärl, värmeventilerna etc. Inget märkvärdigt. Dock har inte m3 antispinn som 328, och kopplar man bort antispinnmotorn så funkar inte ABS, så just nu ligger antispinnmotorn inkopplad till bilens elsystem, men inte monterad på motorn. Annars lirar färdator, farthållare etcetc perfekt med M3motorn. Kliman ska fyllas men det bör funka som det ska.
Alla bussningar i framvagn och bakvagn byttes, satt bilsteindämpare och bra bromsar redan. Fick även kuggstången från m3 som monterades.
Blev rätt bra skillnad på känslan i chassiet och bromsar efter uppgraderingen från 328 till M3 med nya bussningar! Draget i motorn ska vi inte diskutera hehe.
Väldigt nöjd med bilen, lastar fint, går bra och rätt snålt. Ser astråkig ut med grålackade trösklar, gula blinkers och 16" vinterdäck men det är i sin ordning, blir enklare att skaffa sig troffeér vid rödljusen då
Bilder kommer.
M3 touring E36 busbrukis
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 6
- Joined: 20 Nov 2005, 15:18
-
- Posts: 6
- Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Förmodar att du har kabelhärva från m50motorn?
och styrbox etcetc?
Vad händer (eller händer inte) Går startmotorn runt? Får du fram soppa? Tändning etc?
Det jag fick lov att göra var att dra om matarkabeln till styrboxen, koppla förbi antispinn för att inte få felkoder på ABSsystemet etc.
Tycker inte det ska vara några problem om man har komplett styrsystem från m50motorn
och styrbox etcetc?
Vad händer (eller händer inte) Går startmotorn runt? Får du fram soppa? Tändning etc?
Det jag fick lov att göra var att dra om matarkabeln till styrboxen, koppla förbi antispinn för att inte få felkoder på ABSsystemet etc.
Tycker inte det ska vara några problem om man har komplett styrsystem från m50motorn
-
- Posts: 6
- Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Jag har komplett härva och box från M50 Motorn. Startmotorn går. Verkar som den får bränsle. Men tänder inte. Kan tända till tvärt ngn enstaka gång bara. Har läst om EWS systemet och att man skall knipsa den gröna kabeln på Pin 66 vid styrboxen för att få det att fungera. Tyvärr så är min kabel inte grön utan svart / lila. Tack för hjälpen
-
- Posts: 6
- Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Har läst elscheman hela morgonen. Bestämde mig för att skrida till verket och kapa signalkabeln till DME från EWS.. Verkade so mdet skulle vara den svart/lila på #66 ialf.. Gissa om jag blev mäkta förvånad när den startade direkt!! Så nu vet man det att signalkabeln från EWS ger en puls till DME. Kapar man den kabeln blir DME obunden till EWS systemet