Page 1 of 5

Affes 328 e30 turbo 663hk/891nm

Posted: 06 Nov 2010, 16:41
by affe
Här är mitt nya projekt som är tanken att den ska rulla dagligen i sommar med full inredning osv

325i-88 12000mil på mätaren

Maskinen blir en smidd 2,8 ickevanos maskin

Bilsteindämpare delrin silenblock länkarmsbussningar osv sitter redan så det kommer ja inte att ändra på till en början

Lite bilder på bil och grenrörsbygget

Image


grenrörs bygget

Image

så blev det

Image

Image

och sen dagens arbete, downpipe och rör till wgn

Image


Image


Kan ju säga att det är tajt med hx55 med m50lut...

Re: Till jobbet bilen 2011 ?

Posted: 06 Nov 2010, 17:36
by Pimplaren
affe wrote: Kan ju säga att det är tajt med hx55 med m50lut...
Haha skojar du!! :) shit.

Men bra verkar det bli! 8)

Posted: 06 Nov 2010, 20:43
by Carlsson
Snygg ic placering 8) vad blir det för sprut???

Posted: 07 Nov 2010, 15:34
by xelerator
nice..

fråga, vart fick du tag på v-bandsflänsen mot turbon?? dvs den som sitter svetsad på downpipen..

Re: Till jobbet bilen 2011 ?

Posted: 07 Nov 2010, 16:02
by Casy
affe wrote:Kan ju säga att det är tajt med hx55 med m50lut...
Kan förstå de! :) tycker det är trångt med SC62an jag har på min. Som tur är går ventilkåpan ta bort utan att demontera turbon.. ser värre ut för dig :wink:

Posted: 07 Nov 2010, 20:03
by affe
Carlsson wrote:Snygg ic placering 8) vad blir det för sprut???
ej bestämt men vipec ligger ju bra till om man inte snubblar över något begagnat....

Re: Till jobbet bilen 2011 ?

Posted: 07 Nov 2010, 20:04
by affe
Casy wrote:
affe wrote:Kan ju säga att det är tajt med hx55 med m50lut...
Kan förstå de! :) tycker det är trångt med SC62an jag har på min. Som tur är går ventilkåpan ta bort utan att demontera turbon.. ser värre ut för dig :wink:
går att få bort om man tar bort kompressorhuset på turbo 8)

Posted: 07 Nov 2010, 20:08
by affe
Ingen aom vill köpa min gammal e30 så jag får loss lite pwngar...

Image

Posted: 08 Nov 2010, 08:35
by Bonje
Ahaa... min gammla HUN 429 :D

Glöm det där med milen på mätaren.. Jag köpte den typ 00-01 och då stod det 11000 mil på mätaren. (Troligtvis skruvad redan då)
Sen ägde jag den i typ 5 år och blev under tiden tvungen att byta mätarhuset.

Kul att den ska få smaka turbo igen, det förtjänar den! 8)

Posted: 08 Nov 2010, 11:40
by affe
Bonje wrote:Ahaa... min gammla HUN 429 :D

Glöm det där med milen på mätaren.. Jag köpte den typ 00-01 och då stod det 11000 mil på mätaren. (Troligtvis skruvad redan då)
Sen ägde jag den i typ 5 år och blev under tiden tvungen att byta mätarhuset.

Kul att den ska få smaka turbo igen, det förtjänar den! 8)
Säkert skruvad när den kom till sverige då, tyckte iaf att miltalet sämmde mot allt bespapper som fanns.....

Har det varit turbo i den innan? har du några bilder sen du ägde den?

Posted: 08 Nov 2010, 14:56
by Bödvar
Bonje wrote:Ahaa... min gammla HUN 429 :D

Glöm det där med milen på mätaren.. Jag köpte den typ 00-01 och då stod det 11000 mil på mätaren. (Troligtvis skruvad redan då)
Sen ägde jag den i typ 5 år och blev under tiden tvungen att byta mätarhuset.

Kul att den ska få smaka turbo igen, det förtjänar den! 8)
Och min Gamla HUN :)

haha, undra hur många turbomotorer som cirkulerat genom denna pärla?

Även om milantalet inte stämmer, är den riktigt fin i karossen :)

Posted: 08 Nov 2010, 21:07
by Bonje
affe wrote:
Bonje wrote:Ahaa... min gammla HUN 429 :D

Glöm det där med milen på mätaren.. Jag köpte den typ 00-01 och då stod det 11000 mil på mätaren. (Troligtvis skruvad redan då)
Sen ägde jag den i typ 5 år och blev under tiden tvungen att byta mätarhuset.

Kul att den ska få smaka turbo igen, det förtjänar den! 8)
Säkert skruvad när den kom till sverige då, tyckte iaf att miltalet sämmde mot allt bespapper som fanns.....

Har det varit turbo i den innan? har du några bilder sen du ägde den?
Ingen som kan säka hur långt den har gått.. men det har väl ingen riktig betydelse på en 22 år gammal bil i fint skick heller.

Jag hade turbo i den i innan kameran hade uppfunnits :roll:

Köpte ett "turbokit" av Mälarbocken för läänge sedan till bilen.
Det var ett gammalt gjutet (GIK?) grenrör typ limpmodell med en nedåtvänd gammal RotoMaster turbo.
Jag byggde om det allt för utom turbo och grenrör som fick vara kvar, installerade ProSpark och bromsade 316Hk. Det var fränt på den tide de!! :lol:

Posted: 27 Nov 2010, 19:55
by affe
I dag har man byggt ett tryckrör samt rör till wgn och lindat grenrör

Image


Image


Image

Posted: 27 Nov 2010, 19:56
by affe
Har även köpt en drivlinedödare 2 skivig tilton. Någon som fått det att funka med reduceringsventil på returen som det pratats om ?

Posted: 24 Dec 2010, 13:34
by affe
Då var gammla e30in såld.

Grejer beställda
cp kolvar
ppf hprofil
stödgördel
nuke fuelrail

aeromotivkopia
50mm tail kopia

beg 1600spridare

letar sprut nu, ingen som har nått att sälja till mig?

Posted: 24 Dec 2010, 14:26
by nicke.t
affe wrote:Ingen aom vill köpa min gammal e30 så jag får loss lite pwngar...

Image
finns den kvar till salu? pm isåfall.

Posted: 24 Dec 2010, 14:53
by roope
affe wrote:Då var gammla e30in såld.
nicke.t wrote:
affe wrote:Ingen aom vill köpa min gammal e30 så jag får loss lite pwngar...

bild
finns den kvar till salu? pm isåfall.