Är Komfort möjlig med delerin i bakvagn...

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Är Komfort möjlig med delerin i bakvagn...

Post by erik@e30 »

Kör idag en E30 till vardags som jag monterat fullt med delrin i bakvagnen,(Sillent bussningar & diffrentsial)

Detta Medförde på min bil ett mysigt lagerljud från diffen som i övrigt är ganska sliten & behöver bytas ut.

Min fråga är, Är de oundervikligt med lagerljud när man åker med delrin? Kan man slippa de om man har nyrenoverade grejer eller Är de stört omöjligt?

Hur har ni de på era bilar?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
patte
Posts: 547
Joined: 02 Sep 2007, 11:08
Location: Aspliden

Post by patte »

jag kör delrin i bakvagn och excentriska fram. Original motorkuddar o vxl kudde.

De är lite stötigare och diffen lever om men jag tycker det funkar bra och är värt det.

Känns riktigt bra efter vägen och exakt eller hur man ska säga.
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
Grefven

Post by Grefven »

jag tyckte att min m3 som hade delrin bak lät mycket trots full inredning. så det är nog svårt att ha stum diff utan att ljud transporterar sig.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Ja de är ju en del extra ljud.

Jag kör oxå full inredning.

Men tror ni att de Blir mindre Oljud om man bara byter diff bussningen till Powerflex? Jag menar att oljuden transporterar sig ändå till karossen igenom balken& silentbussningarna som är i Delrin dom oxå

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Min E30 turbo har jag delrin i silent och diff och nya original i bärarmarna mest pga camberjusteringen och där hör man fan knappt diffen alls men på sladd/vinterbilen 318 E30 med samma uppsättning på bakvagnen hörs det betydligt mer så det är nog svårt att säga bara sådär.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Nisse Järnet wrote:Min E30 turbo har jag delrin i silent och diff och nya original i bärarmarna mest pga camberjusteringen och där hör man fan knappt diffen alls men på sladd/vinterbilen 318 E30 med samma uppsättning på bakvagnen hörs det betydligt mer så det är nog svårt att säga bara sådär.
:D

OK men då kan de kanske bero på att diffen är kass eller sliten.

Någon mer som har erfarenheter om bakvagnar som inte för o ljud? med delerin monterat?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Min E30 låter och har sig, men allt är friskt.

Tycker ändå inte att det är speciellt störande.

Friskare prylar och konsistensfett i diffen så tystnar det nog.

:lol:
Grr!
0706-419608
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Körde samma som nisse i min förra, vart tyst när jag fick dit den stora lamelldiffen jag köpte.
Var ju förmodligen lite fräshare än den gamla.

Dock vart jag nästan lite besviken.
Tycker om när det lever om ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag har samma uppfattning. Alltså att det är olika...

Körde förr med lilla e30-diffen med delrin, den var sliten och lät en del trots full inredning. Senare fick jag tag i en 188-diff i mycket fint skick. Den låter inte alls lika mycket trots att den är monterad med samma delrinbussning på samma bil.

:roll:

Sen kan man ju fråga sig vad man tycker är mycket eller lite ljud. På min bil med massa hästar så räknar med med att det ska låta mycket från både det ena och det andra, men när det inte gör det så upplever man den som tyst. Hade det istället varit en originalbil kanske man hade tyckt annorlunda med samma ljudnivå i kupén?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Grefven

Post by Grefven »

en diff ska ju inte höras något alls i en standardbil med standardupphängning. då är något slitet.

jag har varit med om standard bmw där diffen hörs. men då är det något som inte är som den dagen den levererades. att då stumma bussningarna hjälper alla missljud att kunna transportera sig vidare.

går det att åka med delrin i bakvagnen utan att bli vansinnig? ja. det går det. men det kan säkert bli ljud som man annars hade sluppit.

t.o.m en skruvbur försämrar ljudkomforten i en bil. jag har haft det i 2 e30 med full inredning. och om det slår upp gruskorn i hjulhusen så sprids ljudet så att det klingar i bågen. så man kan tro att det far grus bak nacken på en.

men då får man va riktigt bull-petig för att bry sig om sånt.
Post Reply