Page 1 of 2
Skruva isär E30 lamelldiff, lite tips tack
Posted: 30 Oct 2010, 13:11
by Casy
Hej!
Har börjat montera isär min lamelldiff, och skulle gärna vilja få lite tips och råd hur man enklast går till väga. Har god mekvana så det ska inte vara några större problem iallafall.
Är det några mått man bör mäta upp innan man delar den?
Räcker det att ta bort dom små skruvarna på lamell-klumpen, eller måste man lossa dom stora oxå (ser ut att va fattning 22 typ)?
Har haft kontakt med Mobimech, dom ska fixa nya lameller åt mig. Men måste detta mätas in sen med rätt spel och nån typ av schims?
Tror säkert detta står nånstans på forumet, men sökfunktionen och jag går inte hand i hand. Länka isåfall om ni vet om nån bra tråd!
Mvh Jonas
Posted: 30 Oct 2010, 20:52
by Per Eriksson
Om du bara ska ha isär o ihop så håll reda på vilka schims/lock som satt på vilken sida.
Posted: 30 Oct 2010, 21:36
by e30Tompa
Och om man nu råkat blanda ihop dessa?
Posted: 30 Oct 2010, 21:43
by Bmw*Alex
e30Tompa wrote:Och om man nu råkat blanda ihop dessa?
det är lika med inge bra
Posted: 30 Oct 2010, 21:56
by e30Tompa
ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
Posted: 30 Oct 2010, 21:57
by Bmw*Alex
e30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
finns ju sprängskis om inte annat
mvh
Posted: 31 Oct 2010, 09:10
by Casy
Per Eriksson wrote:Om du bara ska ha isär o ihop så håll reda på vilka schims/lock som satt på vilken sida.
Japp det har jag koll på. Men sen ska ju "klumpen" monteras isär för att komma åt lamellerna. Något speciellt att tänka på?
Posted: 02 Nov 2010, 17:29
by ronnifer
e30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
prova skruva ihop den, sen sätter du lite målarfärg på en kugg på kronhjulet och snurrar runt. då ser du var anligningsytan är... sen byt schimsen och gör lika dant... anligningsytan ska vara ganska så på mitten...
Posted: 02 Nov 2010, 22:55
by e30Tompa
ronnifer wrote:e30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
prova skruva ihop den, sen sätter du lite målarfärg på en kugg på kronhjulet och snurrar runt. då ser du var anligningsytan är... sen byt schimsen och gör lika dant... anligningsytan ska vara ganska så på mitten...
Kanon, de ska ja göra!
Men en sak till om ja nu kan låna tråden lite!?
Är en sorts gulaktig slags mutter som är i nått tunt gods som inte är så rund och fin som den en ggn var.. Hur får ja tag i en sådan fin igen?
Posted: 03 Nov 2010, 00:59
by RoDe
finns inte en endaste liten reservdel till lamelldiffarna att köpa på bmw om man nu inte tillhör ett motorsport-team.
järnhandeln som gäller för div. skruv el. mutter.
Posted: 03 Nov 2010, 01:49
by Casy
Själv fick man beställa behandlad M8x16 fingäng från österrike
Men hur ser man om lamellerna är slitna? Mäta tjockleken?
Förresten, någon vänlig själ där ute som kan mäta
hur stora hålen är till silentblocken i bakvagnsbalken? Gärna med en decimal, tex: 59,8mm
Vore guld värt, så slipper jag ta bort mina nuvarande. Balken med bussningar ska kastas. Ny balk är på G
Posted: 03 Nov 2010, 15:05
by ronnifer
Posted: 03 Nov 2010, 18:14
by Niklas Sandström
RoDe wrote:finns inte en endaste liten reservdel till lamelldiffarna att köpa på bmw om man nu inte tillhör ett motorsport-team.
järnhandeln som gäller för div. skruv el. mutter.
Jag har då köpt det mesta och har man bara reservdelsnummer är det inget problem.
Skruvarna som sitter på difflocket M8x1,0x16 heter t.ex. 33 14 7 740 005
Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
e30Tompa: är det låsningen för muttern som sitter på ingående medbringaren? Den heter isåfall 23 21 1 490 120 hos BMW.
Posted: 03 Nov 2010, 18:45
by Casy
Niklas Sandström wrote:Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
Mina brickor "med öron" var 1,90mm tjocka, och lameller var 1,95mm, är det lugnt då?
Posted: 03 Nov 2010, 18:54
by RoDe
Casy wrote:Niklas Sandström wrote:Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
Mina brickor "med öron" var 1,90mm tjocka, och lameller var 1,95mm, är det lugnt då?
kolla så det inte finns slitagespår på lamellerna.
kontrollera så tryckarna, dom som lamellerna sitter på så att ytan på dom är fin utan spår. är inte ytan fin så är det bäst att plana dom. om det är så att du byter lamellerna och inte planar tryckarna så kommer lamellerna slitas ut fortare än vad du tror.
planar du tryckarna så måste du kompensera det du planat av med tjockare brickor med öron.
du kan alltid passa på också att öka förspänningen i diffen med att schimsa den. dom flesta kör med ett tjockare schims på ena sidan, själv köpte jag 2st tunnare, en på varsin sida.
och vad du än gör, så kör inte med en annan olja än den som bmw rekomenderar.
Posted: 04 Nov 2010, 02:27
by Casy
RoDe, tack för infon!
Jag har haft kontakt med Mobimech, och vi kom överens om ett kit med 45% diffbromsverkan. Således kommer förspänningen tas bort, om jag fattat rätt. Antagligen för att det inte får plats?
4st friktionslameller och 4st plana lamell-brickor bör anlända nästa vecka, ska bli spännande!
Posted: 10 Nov 2010, 20:35
by RoDe
lite hjärnsläpp idag. andra lamelldiffen jag plockar isär och renoverar, men totalt glömt i vilken ordning dom tre små brickorna sitter.
1mm tjock kupolforad bricka
2mm tjock vanlig bricka
1 bricka med ett "öra"
någon som kan tipsa???