Skruva isär E30 lamelldiff, lite tips tack
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Skruva isär E30 lamelldiff, lite tips tack
Hej!
Har börjat montera isär min lamelldiff, och skulle gärna vilja få lite tips och råd hur man enklast går till väga. Har god mekvana så det ska inte vara några större problem iallafall.
Är det några mått man bör mäta upp innan man delar den?
Räcker det att ta bort dom små skruvarna på lamell-klumpen, eller måste man lossa dom stora oxå (ser ut att va fattning 22 typ)?
Har haft kontakt med Mobimech, dom ska fixa nya lameller åt mig. Men måste detta mätas in sen med rätt spel och nån typ av schims?
Tror säkert detta står nånstans på forumet, men sökfunktionen och jag går inte hand i hand. Länka isåfall om ni vet om nån bra tråd!
Mvh Jonas
Har börjat montera isär min lamelldiff, och skulle gärna vilja få lite tips och råd hur man enklast går till väga. Har god mekvana så det ska inte vara några större problem iallafall.
Är det några mått man bör mäta upp innan man delar den?
Räcker det att ta bort dom små skruvarna på lamell-klumpen, eller måste man lossa dom stora oxå (ser ut att va fattning 22 typ)?
Har haft kontakt med Mobimech, dom ska fixa nya lameller åt mig. Men måste detta mätas in sen med rätt spel och nån typ av schims?
Tror säkert detta står nånstans på forumet, men sökfunktionen och jag går inte hand i hand. Länka isåfall om ni vet om nån bra tråd!
Mvh Jonas
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Och om man nu råkat blanda ihop dessa?
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
e30Tompa wrote:Och om man nu råkat blanda ihop dessa?
det är lika med inge bra
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
finns ju sprängskis om inte annate30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
prova skruva ihop den, sen sätter du lite målarfärg på en kugg på kronhjulet och snurrar runt. då ser du var anligningsytan är... sen byt schimsen och gör lika dant... anligningsytan ska vara ganska så på mitten...e30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
Kanon, de ska ja göra!ronnifer wrote:prova skruva ihop den, sen sätter du lite målarfärg på en kugg på kronhjulet och snurrar runt. då ser du var anligningsytan är... sen byt schimsen och gör lika dant... anligningsytan ska vara ganska så på mitten...e30Tompa wrote:ok.. Har nämligen övertagit en nerplockad diff som togs isär för att konstatera att allt var schysst. Men har dock ingen aning om vilken som är vilken... Men men om det går så är det väl bara att hoppas annars har man ju 50/50 på att det blir rätt!
Men en sak till om ja nu kan låna tråden lite!?
Är en sorts gulaktig slags mutter som är i nått tunt gods som inte är så rund och fin som den en ggn var.. Hur får ja tag i en sådan fin igen?
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv fick man beställa behandlad M8x16 fingäng från österrike
Men hur ser man om lamellerna är slitna? Mäta tjockleken?
Förresten, någon vänlig själ där ute som kan mäta hur stora hålen är till silentblocken i bakvagnsbalken? Gärna med en decimal, tex: 59,8mm
Vore guld värt, så slipper jag ta bort mina nuvarande. Balken med bussningar ska kastas. Ny balk är på G
Men hur ser man om lamellerna är slitna? Mäta tjockleken?
Förresten, någon vänlig själ där ute som kan mäta hur stora hålen är till silentblocken i bakvagnsbalken? Gärna med en decimal, tex: 59,8mm
Vore guld värt, så slipper jag ta bort mina nuvarande. Balken med bussningar ska kastas. Ny balk är på G
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
Jag har då köpt det mesta och har man bara reservdelsnummer är det inget problem.RoDe wrote:finns inte en endaste liten reservdel till lamelldiffarna att köpa på bmw om man nu inte tillhör ett motorsport-team.
järnhandeln som gäller för div. skruv el. mutter.
Skruvarna som sitter på difflocket M8x1,0x16 heter t.ex. 33 14 7 740 005
Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
e30Tompa: är det låsningen för muttern som sitter på ingående medbringaren? Den heter isåfall 23 21 1 490 120 hos BMW.
Mina brickor "med öron" var 1,90mm tjocka, och lameller var 1,95mm, är det lugnt då?Niklas Sandström wrote:Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
kolla så det inte finns slitagespår på lamellerna.Casy wrote:Mina brickor "med öron" var 1,90mm tjocka, och lameller var 1,95mm, är det lugnt då?Niklas Sandström wrote:Lamellerna är 2mm tjocka när dom är nya, sedan slits även dom yttre skivorna och dom finns i lite olika tjocklekar (2,0 2,2 2,4 2,6 2,8mm).
kontrollera så tryckarna, dom som lamellerna sitter på så att ytan på dom är fin utan spår. är inte ytan fin så är det bäst att plana dom. om det är så att du byter lamellerna och inte planar tryckarna så kommer lamellerna slitas ut fortare än vad du tror.
planar du tryckarna så måste du kompensera det du planat av med tjockare brickor med öron.
du kan alltid passa på också att öka förspänningen i diffen med att schimsa den. dom flesta kör med ett tjockare schims på ena sidan, själv köpte jag 2st tunnare, en på varsin sida.
och vad du än gör, så kör inte med en annan olja än den som bmw rekomenderar.
The Lower Class
RoDe, tack för infon!
Jag har haft kontakt med Mobimech, och vi kom överens om ett kit med 45% diffbromsverkan. Således kommer förspänningen tas bort, om jag fattat rätt. Antagligen för att det inte får plats?
4st friktionslameller och 4st plana lamell-brickor bör anlända nästa vecka, ska bli spännande!
Jag har haft kontakt med Mobimech, och vi kom överens om ett kit med 45% diffbromsverkan. Således kommer förspänningen tas bort, om jag fattat rätt. Antagligen för att det inte får plats?
4st friktionslameller och 4st plana lamell-brickor bör anlända nästa vecka, ska bli spännande!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74