Page 1 of 1
Byta fjäder på Tial 38mm kopia
Posted: 17 Sep 2006, 14:47
by Peter_1982
Är det samma storlek på original Tial fjädrar som till er kopia?
Har en kopia med en röd fjäder som ska vara 0,5 bar. Jag har tänkt att gå upp mot 0.8-1.0 bar efter vintern, hur löser jag detta enklast o billigast?
Sett att motornord har fjädrar för andra laddtryck till tial, stora o små namnger de dem. Passar dessa i kopian också?
Posted: 17 Sep 2006, 16:17
by dgyldmark
Jag har de olika, har tyvär aldrig mätt men vad jag kan se så är de identiska vad det gäller dian.
Posted: 17 Sep 2006, 16:19
by Bäckis
Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.
Posted: 17 Sep 2006, 18:15
by Peter_1982
Bäckis wrote:Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.
Sa aldrig att jag bestämt var tvungen att byta fjäder...
"hur löser jag detta enklast o billigast?"
Är det nån form av tryckregulator man kopplar på ovansidan av WGn eller? Har sett att det finns en nippel där som det inte är något kopplat på...
Posted: 17 Sep 2006, 18:59
by stecka
Posted: 17 Sep 2006, 19:05
by Peter_1982
Det var inga stora pengar minsann. Fast kanske hitta en som bara går till 2 bar eller nåt... Känns som det inte blir så exakt med en som går ända till 12...
Posted: 17 Sep 2006, 19:33
by Pitbull
Bäckis wrote:Synd att slösa bort pengar på en fjäder när du bara ska höja så lite. Styr på mottryck med en regulator så har du ju ställbart tryck.
Hur kopplar man in en sådan?

Posted: 17 Sep 2006, 20:48
by Nisse Järnet
Laddtryck in i reggen och sen ut till "andra sidan" membranet på WGn.
Posted: 17 Sep 2006, 20:49
by flp
jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.
MVH Micke
Posted: 17 Sep 2006, 21:13
by Peter_1982
flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.
MVH Micke
Skitbra beskrivning Micke! Ligger en hydroscand-återförsäljare bara hundra meter från där jag bor. Ska smita in där imorrn o se om de har något hemma.
Minns du vad regulatorn kostade på en höft?
Men man kan typ koppla den till en kompressor eller nåt först va o justera in trycket? Jobbigt o skruva lite, sen ut o köra, sen stanna o skruva, sen ut o köra osv osv...
Posted: 20 Sep 2006, 10:07
by Henka.
Peter_1982 wrote:flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.
MVH Micke
Skitbra beskrivning Micke! Ligger en hydroscand-återförsäljare bara hundra meter från där jag bor. Ska smita in där imorrn o se om de har något hemma.
Minns du vad regulatorn kostade på en höft?
Men man kan typ koppla den till en kompressor eller nåt först va o justera in trycket? Jobbigt o skruva lite, sen ut o köra, sen stanna o skruva, sen ut o köra osv osv...
Du kan ju dra in den till kupén om du vill. Bara lite längre slangar som behövs...
Posted: 27 Sep 2006, 06:48
by Peter_1982
flp wrote:jag kör med en 0-2bar regulator från hydroscand. det funkar kanon, går att ställa mer precis med den motför en med stor scala. jag kör en y-koppling på vacumslangen från turbon, en går direkt till undersidan av membranet och den andra går via regulatorn till ovansidan. om du ställer in den på 0.2bar så ökar du laddtrycket 0.2bar osv.
MVH Micke
Du har ingen bild eller nåt produktnummer eller namn på den regulatorn?
Var inne på Hydroscand o frågade förra veckan men de visste inte vad jag pratade om. De hade endast en som gick till 8bar...
Posted: 27 Sep 2006, 11:21
by flp
jag kan se om jag hittar en bild. annars får jag leta upp regulatorn, tror den ligger i bilen. kostade ca 300kr om jag minns rätt. Hydroscand i piteå hade iallfall.
MVH Micke
Posted: 27 Sep 2006, 20:58
by Alligator
flp wrote:jag kan se om jag hittar en bild. annars får jag leta upp regulatorn, tror den ligger i bilen. kostade ca 300kr om jag minns rätt. Hydroscand i piteå hade iallfall.
MVH Micke
Jag har likadan, fungerar kalas. Lätt den bästa (och billigaste) laddtryckstyrningen.
Posted: 27 Sep 2006, 21:09
by Bmwandreas
Bästa är det nog inte, man får bättre respons med en elektronisk(tex Autronic) men det funkar finemang med en mekanisk!
Posted: 28 Sep 2006, 06:49
by Peter_1982
Alligator wrote:
Jag har likadan, fungerar kalas. Lätt den bästa (och billigaste) laddtryckstyrningen.
Hmmm, verkar som jag får stappla mig in till lokala Hydroscand o försöka igen då. Han verkade inte ha nån koll alls om de hade en sådan eller inte. De hade inga hemma iallafall, möjligt att han kan plocka hem. Ingen som har en bild eller ett namn eller artikelnummer på den?
Posted: 11 Oct 2006, 21:06
by M_power86
köp en sådan o vrid på fullt
