få loss instrument panelen på e30 - 87

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Hampusjacobsson

få loss instrument panelen på e30 - 87

Post by Hampusjacobsson »

hej, har bytt motor i min e30 och tänkte jag skulle passa på att byta instrument panelen för att få rätt miltal samt att jag har en spricka i min, någon som har en sprängskiss på var alla skruvar sitter gömda ? eller bara någon som kan det utantill ?

har bilen ståendes en bra bit ifrån mig därför vill jag helst veta klart vart allt sitter :)
ZAK

Post by ZAK »

Först så tittar du precis ovanför instrumenpanelen så sitter 2 små stjärnskruvar.

Sen om du kollar i jämnhöjd med rattstången så ser du att det sitter en täckskiva i plast. Den måste du lossa.
Sitter 2 stycken muttrar under instrumentpanelen på baksidan som du kan skruva för hand.

Sen bort med täckskivan.
Där har du några stjärnskruvar.

www.bmwfans.info
eller realoem.com
så får du fram bilder

Ev. måste du lossa ratten för att få ut instrumentet
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Robert86

Post by Robert86 »

Här har du tillvägagångssätt med bilder.

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=56
Hampusjacobsson

Post by Hampusjacobsson »

tack så mycket då vet jag hur man gör nu då :D

någon som vet om de e massa pill och få bort hela instrument panelen ( den stora svarta panelen som bara spricker i solsken )

har några tora sprickor i den + att gamla ägaren av min bil har skruvat fast haldskfacket i den, inte jätte snyggt när man ska sälja bilen i framtiden...
e30Tompa

Post by e30Tompa »

Hampusjacobsson wrote:tack så mycket då vet jag hur man gör nu då :D

någon som vet om de e massa pill och få bort hela instrument panelen ( den stora svarta panelen som bara spricker i solsken )

har några tora sprickor i den + att gamla ägaren av min bil har skruvat fast haldskfacket i den, inte jätte snyggt när man ska sälja bilen i framtiden...

Gjorde de själv förra veckan på 30min hehe, sitter 2 st 10 eller 13 bultar på vardera sida ovanför stereo plasten nere vid fötterna,

sen gäller det att ta bort plasten på sidorna om luftreglarsen för där sitter sitter vajrnarna fast bakom reglerspjällen som öglor. Bara att försöka lirka av dom samt dra ut vissa lampor ur värme rattarna,klockan osv.

Samt kontakerna om du ska behålla kabelhärvan eller öppna upp alla kabelhållare för att lirka ut kabelhärvan för att senare lirka in den genom den ny panelen iom att de ska dras el där igenom till andra sidan.

Sen kan det sitta en bult mitt under panelen, men har märkt att detta beror på har tagit bort 3 st och bara 1 har haft skruven kvar, även om panelen inte har byts?!

Men annars så märker man genom att man rycker i skiten var den verkar sitta fast så får man kika så kankse den sitter kvar i nån rackare ändå :P

Men tips ta av ratten också samt mätarhuset först tror de blir lättare för dej.

Lycka till

//Tompa
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply