hej, har bytt motor i min e30 och tänkte jag skulle passa på att byta instrument panelen för att få rätt miltal samt att jag har en spricka i min, någon som har en sprängskiss på var alla skruvar sitter gömda ? eller bara någon som kan det utantill ?
har bilen ståendes en bra bit ifrån mig därför vill jag helst veta klart vart allt sitter
Först så tittar du precis ovanför instrumenpanelen så sitter 2 små stjärnskruvar.
Sen om du kollar i jämnhöjd med rattstången så ser du att det sitter en täckskiva i plast. Den måste du lossa.
Sitter 2 stycken muttrar under instrumentpanelen på baksidan som du kan skruva för hand.
Sen bort med täckskivan.
Där har du några stjärnskruvar.
någon som vet om de e massa pill och få bort hela instrument panelen ( den stora svarta panelen som bara spricker i solsken )
har några tora sprickor i den + att gamla ägaren av min bil har skruvat fast haldskfacket i den, inte jätte snyggt när man ska sälja bilen i framtiden...
Hampusjacobsson wrote:tack så mycket då vet jag hur man gör nu då
någon som vet om de e massa pill och få bort hela instrument panelen ( den stora svarta panelen som bara spricker i solsken )
har några tora sprickor i den + att gamla ägaren av min bil har skruvat fast haldskfacket i den, inte jätte snyggt när man ska sälja bilen i framtiden...
Gjorde de själv förra veckan på 30min hehe, sitter 2 st 10 eller 13 bultar på vardera sida ovanför stereo plasten nere vid fötterna,
sen gäller det att ta bort plasten på sidorna om luftreglarsen för där sitter sitter vajrnarna fast bakom reglerspjällen som öglor. Bara att försöka lirka av dom samt dra ut vissa lampor ur värme rattarna,klockan osv.
Samt kontakerna om du ska behålla kabelhärvan eller öppna upp alla kabelhållare för att lirka ut kabelhärvan för att senare lirka in den genom den ny panelen iom att de ska dras el där igenom till andra sidan.
Sen kan det sitta en bult mitt under panelen, men har märkt att detta beror på har tagit bort 3 st och bara 1 har haft skruven kvar, även om panelen inte har byts?!
Men annars så märker man genom att man rycker i skiten var den verkar sitta fast så får man kika så kankse den sitter kvar i nån rackare ändå
Men tips ta av ratten också samt mätarhuset först tror de blir lättare för dej.
Lycka till
//Tompa
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring