Vad för bromsar ska man kika på om man vill åka lågt ET på fälgarna men få kraftigare doningar?
Jag har M3E30-bromsar nu men behöver kraftigare/större.
Kör man M3E36 så blir man väl tvungen att sätta spacer och då är det högt ET som gäller eller har jag missuppfattat det hela?
Är det någon som testat M5 eller liknande på en E30? Fungerar det?
Vill kunna fortsätta använda mina låg-ET-fälgar med bred kant.
Biffigare bromsar till E30 men lågt ET.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
jag kör med m3e36 skivor och m5e34 ok fram på min e30 med ombyggda e36 fjäderben.
kan säga att jag va tvungen att slipa av "fenorna" på oken då dom tog emot fälgen annars.
kör med oz mito 8,5x17" splitfälgar fram med ET13. låg et på fälgen, men hjälpte ändå inte så mycket då det är en splitfälg. hade det varit en vanlig fälg så duger det gott. har några mm till godo nu mellan fälg och ok.

kan säga att jag va tvungen att slipa av "fenorna" på oken då dom tog emot fälgen annars.
kör med oz mito 8,5x17" splitfälgar fram med ET13. låg et på fälgen, men hjälpte ändå inte så mycket då det är en splitfälg. hade det varit en vanlig fälg så duger det gott. har några mm till godo nu mellan fälg och ok.

The Lower Class
Jo men då har man ju ett annat problem och det är skärmkanten. Därav det högre ET:t var min tanke.RoDe wrote:använder du dig utav m3e36 skivor så lägger du en spacer bakom skivan ja. då hamnar den längre ut, samma sak gäller oket vilket gör att man vill ha en fälg som hamnar längre ut så den inte tar emot oket isåfall = låg ET.
Sen gillar jag inte spacers och extra styrhylsor och liknande så finns det möjlighet att undvika sådana lösningar gör jag gärna det.
Berätta gärna mer om detta då jag också har M3E30-ben på bilen.FugitivE wrote:Porsche ok funkar juSamuel, Millway kör ju med det, han bygger dessutom mina porsche bromsar fram till mina m3e30 ben så det funkar ju fint

Vad använder man för delar till detta och hur mycket måste byggas om/ändras?
Jag kör med Audi S3 skivor som har samma inpressning som E30 originalskivor, 312x25 mm har jag för mig att dom är. Passar finfint ihop med Porsches minsta 996 ok som är gjort för 318x28 mm skivor.
Har 17x8 fälgar med ET15 på bilden.

Tänk dock på att 4-kolvsok (eller mer..) bygger mkt mer utåt mot fälgekrarna jmfr med ett enkolvsok. Tveksamt att man kan köra med en fälg med lågt ET och fet fälgkant då utan att använda spacer...
Har 17x8 fälgar med ET15 på bilden.

Tänk dock på att 4-kolvsok (eller mer..) bygger mkt mer utåt mot fälgekrarna jmfr med ett enkolvsok. Tveksamt att man kan köra med en fälg med lågt ET och fet fälgkant då utan att använda spacer...
/M|cke F@.gner