Page 1 of 2

500hk bränsle pump?

Posted: 15 Sep 2010, 17:53
by göte
Finns det verkligen ingen pump som klara att suga?

Skall vara till en 480hk sug/sprut v8, och för att slippa svetsa om tanken vill vi suga ifrån ett rör genom armaturen.

Posted: 20 Sep 2010, 23:07
by Ludde_
:arrow:

Posted: 21 Sep 2010, 07:17
by Thörn
en extern Wallbro på bensin?

Posted: 21 Sep 2010, 07:23
by Bmwandreas
Ingen kan suga. Då lär man ha en förpump till en catch först.

Posted: 21 Sep 2010, 08:29
by dgyldmark
Magnafuel pumparna är de inte baserade på två kuggar? å vad jag vet kan två kuggar suga. :?:

Posted: 21 Sep 2010, 08:31
by Bmwandreas
Kanske, men prestandan sjunker nog mycket.

Posted: 21 Sep 2010, 08:42
by dgyldmark
Hur menar du nu?

Posted: 21 Sep 2010, 16:28
by Carlsson
dgyldmark wrote:Hur menar du nu?
Är väl alltid lättare att trycka än att suga!
sen måste det väl gå att sätta dit någon liten förpump i tanken utan att bygga om som kan trycka till en större utanför.

Posted: 21 Sep 2010, 18:26
by dgyldmark
Vad skall jag då har för förpump till min kuggpump som flödar minst 1500hp bf95 ? :lol:

Posted: 21 Sep 2010, 18:30
by Bmwandreas
Förgasarpump typ BG 2000 :)

Posted: 21 Sep 2010, 19:05
by dgyldmark
Menar du allvar? Nu har jag inte startat han men aldrig tidigare hört att man åker förpump till en klassisk "belt driven fuel pump". All hydraulik körs utan förpump och har exakt samma princip. berätta mer

Posted: 21 Sep 2010, 19:28
by Bmwandreas
Alla jag sett har självrinn ner i pumpen. Har även sett folk som försöka med pumpen fram och tanken bak som fått problem. Men en remdriven har mycket lättare att suga då den inte är lika beroende av tryck som en elektrisk.

Posted: 21 Sep 2010, 19:32
by dgyldmark
Vad skiljer inverters på en magnafuel tex denna: http://www.expressparts.com.au/prodimag ... P-4301.jpg

och min berrygrant, Jag förmodar att de ser exakt lika dana ut, Då kräver vell inte elpumpen förpump? har du provat?

Posted: 21 Sep 2010, 20:07
by Bmwandreas
Allt pumpar som innehåller elmotor är känsligt för sug/tryck. En remdriven är inte så känslig för tryck för den har lite bättre "motor".

Posted: 21 Sep 2010, 21:26
by dgyldmark
Det är inte trycket vi diskuterar, det intressanta är vad som gör att en eldriven kuggpump måste ha förpump enligt dig?

Posted: 21 Sep 2010, 21:28
by Bmwandreas
För att kunna utnyttja full kapacitet ja.

Posted: 21 Sep 2010, 22:26
by Bäckis
Inte ens en belt drive får ju upp trycket när den ska suga?

Adeén fick så vitt jag minns montera en elpump för att kunna starta motorn med en Aeromotive atomic belt drive. När den väl får tag i bränsle och får upp varven funkar den fint att suga med.

Bara för skojs skull ska vi ta och flöda en 044 på tre sätt när vi får en stund över, ett där den får suga upp soppa säg en halv meter och ett där den sitter med självrinning samt ett med en förpump som trycker in i den.