Ta isär/ihop motor/växellåda enkelt.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Ta isär/ihop motor/växellåda enkelt.
Skall ha isär/ihop motor/växellåda, med m50 i e30 är det rejält tight och jobbigt då jag har frontplåten kvar...Så vad säger ni mekarrävar?
Det brukar alltid vara en hel del jobb att få det att glida ihop sådaär fint, trots att man centrerat lamellen.
Funderade t.ex. på om det inte skulle gå lättare att få isär genom att frikoppla samtidigt som en drar/bänder isär motor/växellåda försiktigt ?
Med 618 blir det ju ett bra tryck och utan bultar motor-Vxllåda håller väl inget emot eller tänker jag fel?
Sedan ihopmontering centrering+ fett på axeln är väl bra, andra tips?
Tänkte låta lådan sitta kvar i bil, bara ta bort kardan.
Det brukar alltid vara en hel del jobb att få det att glida ihop sådaär fint, trots att man centrerat lamellen.
Funderade t.ex. på om det inte skulle gå lättare att få isär genom att frikoppla samtidigt som en drar/bänder isär motor/växellåda försiktigt ?
Med 618 blir det ju ett bra tryck och utan bultar motor-Vxllåda håller väl inget emot eller tänker jag fel?
Sedan ihopmontering centrering+ fett på axeln är väl bra, andra tips?
Tänkte låta lådan sitta kvar i bil, bara ta bort kardan.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Lossar du slaven från lådan behöver du ju inte lufta. Jag tar alltid ut motor+låda, det går mycket fortare enligt mig.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Man måste ju koppla loss slang/oljeförsörjning till slaven då blir det ju luft i skiten, hajar inte hur det skulle gå utan, får nog kolla lite hur det sitter ihopWiic wrote:Även jag skulle tagit ur hela paketet.
Du behöver inte lufta slaven, bara om du öppnar nippeln. Sen lossar du spakstället med en genomgåendebult på ovansidan och ett "klips" på baksidan av lådan. Tror man sparar igen tiden tillslut genom att ta ut hela.
Mvh

hmm, inte jättesugen på det då jag har egen lösning på spakstället också (från e30) så det är lite joxigare än ett clips att ta bort/sätta dit igen.
Hur hamnar motorn balansmässigt med lådan på om man lyfter i framkanten på moton och vid starten (orginal lyftpunkter) ?
Man lär väl få luta hela paketet ordentligt mycket för att inte riva upp lite allt möjligt på bilen och då måste man ju ha bilen upphissad rätt högt och sedan kunna lyfta paketet riktigt högt för att komma över skärm eller fronten.
Har bara en vanlig motorlift som inte lyfter jättehögt heller.

Innan har jag kört bara motorn men det e ett jäkla trix att få ihop det sen...
Du släpper de två 13mm muttrarna som håller slaven så hela skiten lossar, inte ledningen med vätska i.
Jag har lyft i och ur ett par M50 i E30 och en Biltema-lyft och surra lite här och var så går det bra. Man lär få trycka lite här och var också för att få paketet dit man vill men det är aldrig några problem.
Ballaste var när jag hissade ner M20 i min imola E30, den gled ner i motorfästena utan att jag rörde motorn alls
Jag har lyft i och ur ett par M50 i E30 och en Biltema-lyft och surra lite här och var så går det bra. Man lär få trycka lite här och var också för att få paketet dit man vill men det är aldrig några problem.
Ballaste var när jag hissade ner M20 i min imola E30, den gled ner i motorfästena utan att jag rörde motorn alls

Mm då kan vi åka dit och ta till vår dialekt vi brukar köra vid denna typen av jobbFranzén wrote:Japp...
Ta ur allt på en gång Martin, mycket lättare att hantera.
Tjoa till om du känner att du behöver ett handtag.

faller nog för grupptrycket som ju var massivt i denna fråga
Räcker det att ta bort kardanbultarna mot hardyn/lådan med denna metod ?
eller måste den ner helt också. Åker jag på det så blir det avgassystem, skyddsplåtar och något skyddsstag jag har där under som man måste ha bort först med

Räcker det att ta bort kardanbultarna mot hardyn/lådan med denna metod ?
eller måste den ner helt också. Åker jag på det så blir det avgassystem, skyddsplåtar och något skyddsstag jag har där under som man måste ha bort först med
Förutom allt som har med motorn att göra är det bara lossa kardanbultarna, muttern till spakstället, damasken i bilen, växellådsbalk och slavcylinder. Ev en liten kabel om man har till backljusen.
Bara köra på när du gort det kommer du aldrig lyfta ur med lådan kvar.
Bara köra på när du gort det kommer du aldrig lyfta ur med lådan kvar.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;