Ta isär/ihop motor/växellåda enkelt.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Ta isär/ihop motor/växellåda enkelt.

Post by Thörn »

Skall ha isär/ihop motor/växellåda, med m50 i e30 är det rejält tight och jobbigt då jag har frontplåten kvar...Så vad säger ni mekarrävar?
Det brukar alltid vara en hel del jobb att få det att glida ihop sådaär fint, trots att man centrerat lamellen.

Funderade t.ex. på om det inte skulle gå lättare att få isär genom att frikoppla samtidigt som en drar/bänder isär motor/växellåda försiktigt ?
Med 618 blir det ju ett bra tryck och utan bultar motor-Vxllåda håller väl inget emot eller tänker jag fel?

Sedan ihopmontering centrering+ fett på axeln är väl bra, andra tips?

Tänkte låta lådan sitta kvar i bil, bara ta bort kardan.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

ta ur hela paketet!

enligt mig mycket lättare.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

nja jag vill nog har lådan kvar, speceillt då det e frontplåt kvar, man slipper tex koppla ur slavcylinder/lufta koppling, mecka med växlestaget med lådan kvar som ju också tar tid.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Lossar du slaven från lådan behöver du ju inte lufta. Jag tar alltid ut motor+låda, det går mycket fortare enligt mig.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Även jag skulle tagit ur hela paketet.
Du behöver inte lufta slaven, bara om du öppnar nippeln. Sen lossar du spakstället med en genomgåendebult på ovansidan och ett "klips" på baksidan av lådan. Tror man sparar igen tiden tillslut genom att ta ut hela. :)
Mvh
E30 M50.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Wiic wrote:Även jag skulle tagit ur hela paketet.
Du behöver inte lufta slaven, bara om du öppnar nippeln. Sen lossar du spakstället med en genomgåendebult på ovansidan och ett "klips" på baksidan av lådan. Tror man sparar igen tiden tillslut genom att ta ut hela. :)
Mvh
Man måste ju koppla loss slang/oljeförsörjning till slaven då blir det ju luft i skiten, hajar inte hur det skulle gå utan, får nog kolla lite hur det sitter ihop :)

hmm, inte jättesugen på det då jag har egen lösning på spakstället också (från e30) så det är lite joxigare än ett clips att ta bort/sätta dit igen.

Hur hamnar motorn balansmässigt med lådan på om man lyfter i framkanten på moton och vid starten (orginal lyftpunkter) ?

Man lär väl få luta hela paketet ordentligt mycket för att inte riva upp lite allt möjligt på bilen och då måste man ju ha bilen upphissad rätt högt och sedan kunna lyfta paketet riktigt högt för att komma över skärm eller fronten.
Har bara en vanlig motorlift som inte lyfter jättehögt heller. :?

Innan har jag kört bara motorn men det e ett jäkla trix att få ihop det sen...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du släpper de två 13mm muttrarna som håller slaven så hela skiten lossar, inte ledningen med vätska i.

Jag har lyft i och ur ett par M50 i E30 och en Biltema-lyft och surra lite här och var så går det bra. Man lär få trycka lite här och var också för att få paketet dit man vill men det är aldrig några problem.

Ballaste var när jag hissade ner M20 i min imola E30, den gled ner i motorfästena utan att jag rörde motorn alls :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Du monterar av slaven från växellådan som Pelko menar.

Och lyfta motor och låda i ett är enklast.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Japp...

Ta ur allt på en gång Martin, mycket lättare att hantera.
Tjoa till om du känner att du behöver ett handtag.

:D
Grr!
0706-419608
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Franzén wrote:Japp...

Ta ur allt på en gång Martin, mycket lättare att hantera.
Tjoa till om du känner att du behöver ett handtag.

:D
Mm då kan vi åka dit och ta till vår dialekt vi brukar köra vid denna typen av jobb :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

faller nog för grupptrycket som ju var massivt i denna fråga :lol:

Räcker det att ta bort kardanbultarna mot hardyn/lådan med denna metod ?
eller måste den ner helt också. Åker jag på det så blir det avgassystem, skyddsplåtar och något skyddsstag jag har där under som man måste ha bort först med
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Förutom allt som har med motorn att göra är det bara lossa kardanbultarna, muttern till spakstället, damasken i bilen, växellådsbalk och slavcylinder. Ev en liten kabel om man har till backljusen.

Bara köra på när du gort det kommer du aldrig lyfta ur med lådan kvar.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Jag lyfter min M30 med växellåda, turbo grenrör och insug i och ur utan problem så en lite M50 ska nog inte vara svårt ;P
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Post by mr_z »

har lyft ur och i min m30 i min e21a 43 gånger med låda och motor ihopsatt utan att ta bort fråntplåten utan problem. absolut enklast
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Post Reply