Page 1 of 2
E36 m50turbo studsar när man burnar
Posted: 01 Sep 2010, 18:45
by ToTTeN
Bilen studsar som fan när man vill små burna.
Plast och powerflex bustningar i hela bilen.
lamell diff
fk street stötdämpare och fjädrar.
225/40/17" däck
Någon ide? är stötdämparna för mjuka? är orginal topplagingar förmjuka?
Har inte en susning om detta.
Posted: 01 Sep 2010, 18:52
by pelko
Låg profil bidrar till mycket. Prova lite högre varv när du släpper upp kopplingen.
Det går med alla bilar, men svårare med vissa än andra. Den kan inte alltid studsa?
Posted: 01 Sep 2010, 18:59
by ToTTeN
pelko wrote:Låg profil bidrar till mycket. Prova lite högre varv när du släpper upp kopplingen.
Det går med alla bilar, men svårare med vissa än andra. Den kan inte alltid studsa?
Mer varv så glider den fint fram och tillbaka. men när man börjar få fäste.. ex på 2an så studsar den..
Känns inte bra när de håller på sådär.. saker måste ta mer stryk då.
Posted: 01 Sep 2010, 20:18
by Grefven
sakerna tar stryk som satan. man kan döda hur balla grejor som hellst med hjulstuds. så låt bli att köra så det studsar helt enkelt.
man kan avhjälpa det med ställbara dämpare bak. läste tidigare om flera som blev nöjda med ppf AVO coils bak då de hade problem med studs tidigare.
stel bakvagn är ett annat knep. men det blir en lite omständig manöver =)
Posted: 01 Sep 2010, 20:26
by Pantern
ToTTeN wrote:
Mer varv så glider den fint fram och tillbaka. men när man börjar få fäste.. ex på 2an så studsar den..
Känns inte bra när de håller på sådär.. saker måste ta mer stryk då.
Har samma fenomen själv, tror de beror på dämparna
Posted: 01 Sep 2010, 21:57
by Franzén
Japp, dämpare och fjädrar som inte harmonerar med varandra.
Högst troligt dämparna som tillåter fjädrarna att röra sig hej vilt.
Annars brukar diffbussningen vara en liten bov i dramat.
Posted: 02 Sep 2010, 20:21
by ToTTeN
Franzén wrote:Japp, dämpare och fjädrar som inte harmonerar med varandra.
Högst troligt dämparna som tillåter fjädrarna att röra sig hej vilt.
Annars brukar diffbussningen vara en liten bov i dramat.
i fram på diffen så sitter det plast bustning. ibak så är det orginal.
Riktiga collis är planerade i vinter.
har en omgång andra stötdämpare ligger.. kanske kan prova dem.
Posted: 02 Sep 2010, 20:33
by Pimplaren
Man lär ha stenhårda dämpare, då blir det inget studds! så har jag fått det förklarat av duktigt folk här på PPF.
Har samma problem själv, precis när det börjar bli grepp så studdsar det som fan.. och nånting pajar =) låda kardan osv..
Posted: 02 Sep 2010, 20:50
by ToTTeN
Pimplaren wrote:Man lär ha stenhårda dämpare, då blir det inget studds! så har jag fått det förklarat av duktigt folk här på PPF.
Har samma problem själv, precis när det börjar bli grepp så studdsar det som fan.. och nånting pajar =) låda kardan osv..
Funderar på sådana där d2 eller k-sport.. någon som vet något om dem?
Posted: 05 Sep 2010, 09:16
by Thörn
testa laborera med lite olika fälgar/däck
på min med delrin i hela baken så studasade det istort ingenting, kanske nån enstaka gång, med 18" 225/40 med 3bar tryck
Men sedan med busdäcken 15" 205/55 2,5bars tryck studsade det av bara fan varje gång så man fick slå av direkt, så skall nog testa både att dra upp och ner däcktrycket på busdäcken.
Kanske även har att göra med viktskillnaden i mitt fall.

Posted: 05 Sep 2010, 10:13
by s2_i_e30
min e36 studsade också.. bytte bara dämpare bak så slutade det. gick inte alls att äns värma gat-däck.. nu ritar den så fin i över 200 med

Posted: 05 Sep 2010, 10:16
by BmWkrille
Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Posted: 05 Sep 2010, 13:00
by Franzén
BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Var bilen körbar överhuvudtaget utan dessa ringarna?
Posted: 05 Sep 2010, 13:02
by ToTTeN
BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Tror tyvärr inte att det är det felet heller. m3e36 motorsport fälgar.
Fler förslag snälla..!
Posted: 05 Sep 2010, 18:25
by BmWkrille
Franzén wrote:BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Var bilen körbar överhuvudtaget utan dessa ringarna?
jo för fasen =) jag märkte ingenting förutom studset
Posted: 15 Sep 2010, 19:44
by ToTTeN
s2_i_e30 wrote:min e36 studsade också.. bytte bara dämpare bak så slutade det. gick inte alls att äns värma gat-däck.. nu ritar den så fin i över 200 med

vad kör du för dämpare/fjärar nu?
Posted: 16 Sep 2010, 19:57
by s2_i_e30
avo tror det är 180 dämpare.. funkar fint.. hojta till om du vill ja ska titta upp de