E36 m50turbo studsar när man burnar

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

E36 m50turbo studsar när man burnar

Post by ToTTeN »

Bilen studsar som fan när man vill små burna.

Plast och powerflex bustningar i hela bilen.
lamell diff

fk street stötdämpare och fjädrar.

225/40/17" däck

Någon ide? är stötdämparna för mjuka? är orginal topplagingar förmjuka?

Har inte en susning om detta.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Låg profil bidrar till mycket. Prova lite högre varv när du släpper upp kopplingen.

Det går med alla bilar, men svårare med vissa än andra. Den kan inte alltid studsa?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

pelko wrote:Låg profil bidrar till mycket. Prova lite högre varv när du släpper upp kopplingen.

Det går med alla bilar, men svårare med vissa än andra. Den kan inte alltid studsa?

Mer varv så glider den fint fram och tillbaka. men när man börjar få fäste.. ex på 2an så studsar den..


Känns inte bra när de håller på sådär.. saker måste ta mer stryk då.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

sakerna tar stryk som satan. man kan döda hur balla grejor som hellst med hjulstuds. så låt bli att köra så det studsar helt enkelt.

man kan avhjälpa det med ställbara dämpare bak. läste tidigare om flera som blev nöjda med ppf AVO coils bak då de hade problem med studs tidigare.

stel bakvagn är ett annat knep. men det blir en lite omständig manöver =)
User avatar
Pantern
Posts: 66
Joined: 05 Sep 2007, 06:47
Location: Sandviken

Post by Pantern »

ToTTeN wrote:
Mer varv så glider den fint fram och tillbaka. men när man börjar få fäste.. ex på 2an så studsar den..


Känns inte bra när de håller på sådär.. saker måste ta mer stryk då.
Har samma fenomen själv, tror de beror på dämparna
m50b28 turbo
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Japp, dämpare och fjädrar som inte harmonerar med varandra.

Högst troligt dämparna som tillåter fjädrarna att röra sig hej vilt.

Annars brukar diffbussningen vara en liten bov i dramat.
Grr!
0706-419608
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Franzén wrote:Japp, dämpare och fjädrar som inte harmonerar med varandra.

Högst troligt dämparna som tillåter fjädrarna att röra sig hej vilt.

Annars brukar diffbussningen vara en liten bov i dramat.

i fram på diffen så sitter det plast bustning. ibak så är det orginal.


Riktiga collis är planerade i vinter.
har en omgång andra stötdämpare ligger.. kanske kan prova dem.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Man lär ha stenhårda dämpare, då blir det inget studds! så har jag fått det förklarat av duktigt folk här på PPF.

Har samma problem själv, precis när det börjar bli grepp så studdsar det som fan.. och nånting pajar =) låda kardan osv..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Pimplaren wrote:Man lär ha stenhårda dämpare, då blir det inget studds! så har jag fått det förklarat av duktigt folk här på PPF.

Har samma problem själv, precis när det börjar bli grepp så studdsar det som fan.. och nånting pajar =) låda kardan osv..


Funderar på sådana där d2 eller k-sport.. någon som vet något om dem?
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

testa laborera med lite olika fälgar/däck
på min med delrin i hela baken så studasade det istort ingenting, kanske nån enstaka gång, med 18" 225/40 med 3bar tryck
Men sedan med busdäcken 15" 205/55 2,5bars tryck studsade det av bara fan varje gång så man fick slå av direkt, så skall nog testa både att dra upp och ner däcktrycket på busdäcken.
Kanske även har att göra med viktskillnaden i mitt fall. :?
Last edited by Thörn on 06 Sep 2010, 08:44, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

min e36 studsade också.. bytte bara dämpare bak så slutade det. gick inte alls att äns värma gat-däck.. nu ritar den så fin i över 200 med :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Var bilen körbar överhuvudtaget utan dessa ringarna?
Grr!
0706-419608
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Tror tyvärr inte att det är det felet heller. m3e36 motorsport fälgar.

Fler förslag snälla..!
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Post by BmWkrille »

Franzén wrote:
BmWkrille wrote:Du kan också kolla så inte fälgcentrumet är större än navet. Jag fick major-studs på det viset, men drog dit centrum-ringar och vips var det borta!
Var bilen körbar överhuvudtaget utan dessa ringarna?
jo för fasen =) jag märkte ingenting förutom studset
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

s2_i_e30 wrote:min e36 studsade också.. bytte bara dämpare bak så slutade det. gick inte alls att äns värma gat-däck.. nu ritar den så fin i över 200 med :)

vad kör du för dämpare/fjärar nu?
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

avo tror det är 180 dämpare.. funkar fint.. hojta till om du vill ja ska titta upp de
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply