M20B23 TIC (nybörjarbygge)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Supra^

M20B23 TIC (nybörjarbygge)

Post by Supra^ »

Mors!

Ja e ganska så ny här på forume, men tänkt iaf lägga upp en tråd hit.

Håller på med en E30 från '89, smått krockad i framändan. Har en M20B20 motor som skall konverteras till en B23 o läggas lite övertryck på.

M20B20 original block
M20B23 vevaxel och kolvar
Megasquirt tändning o. bränslesystem
Schwitzer turbo 54/59mm
M3 spridare
Intercooler, passlig.

Skall alddas med ca. 0,7bar ti en början, får se vad som säger upp sig.
Skall alltså köra med orig. topp. orig. packningar, osv. bara kolvarna ska svarvas ner lite grann.

Utsidan på bilen ska int röras alltför mycket, 9x16" borbet fälgar, rieger GTS bakspoiler o. kjolar, lumma framspoiler. BMW-schwartz.

Tänkt komma av o an ti sverige om ca. ett par veckor, så om ngn har en

turboavgasserie till M20
Trigger wheel till MS
BTR
Sportinredning 2D E30

så PM:a mig

Får gärna kommentera om hur allt skall lagas, t.ex. ställen för givarna på vibrationsdämparen (för hall-sensorn), tre ska det vara, men ngn tala om att dom int ska vara på dom "rätta" ställen, utan att man ska räkna ut vad man vill ha som max. advance o sätta ännu ca 20 grader före de.
Hoppas ngn förstod ^^

Kolvarna är från en E21 B23 motor, dvs 9,8 komp. Va tycks att sku vara bra mängd ti o svarva bort, 1,2mm hade jag i tankarna, men har int kunna räkna ut va de blir för komp då.
E36 328
Supra^

Post by Supra^ »

Kolvarna är från en E21 B23 motor, dvs 9,8 komp. Va tycks att sku vara bra mängd ti o svarva bort, 1,2mm hade jag i tankarna, men har int kunna räkna ut va de blir för komp då.

Lite hjälp här nu :oops: Bojkottar ni finlandssvenskar lr :lol:
E36 328
peppe
Moderator

Post by peppe »

Läs i FAQ'n för Turbokonvertering, finns en bild och mått på hur det kan svarvas.

Har själv inte provat men Nicke åkte så, funkar fint.
PaparaZZi

Post by PaparaZZi »

behövet du ha en inredning jag har en komplet inreding från en m-tech 2 år 90 mycket bra iskik fram stolar och back sät?inga hål på
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Supra^

Post by Supra^ »

peppe wrote:Läs i FAQ'n för Turbokonvertering, finns en bild och mått på hur det kan svarvas.

Har själv inte provat men Nicke åkte så, funkar fint.

Men helvete, kolvarna är från en E21 M20B23! annorlunda än dom i E30 M20B23... Släta på toppen med en ventilficka. så jag antar att de ska dras jämt bort över hela kolven därför.
E36 328
Supra^

Post by Supra^ »

PaparaZZi wrote:behövet du ha en inredning jag har en komplet inreding från en m-tech 2 år 90 mycket bra iskik fram stolar och back sät?inga hål på

E de sportbänkar, 2d (tvådörrars) o utan hål för fönstervevar så är ja intresserad, PM:a mig.
E36 328
PaparaZZi

Post by PaparaZZi »

du har pm
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Supra^

Post by Supra^ »

Ja, nu har vi motorn in i bilen (tack till erik för smidig leverans till gränsen), o ca. hälften av megasquirt kopplingarna gjorda. Fick ingen hjälp på finska bmw-tuning forumet så ja tänkte prova här istället:

Runda kopplingen som kommer från säkringsboxen och går fast i motorkabelhärvan, borde få reda på vilka kontakter som är vad där. Det som behövs få reda på är:

-oljetrycksgivarsignal till mätartavlan
-vattentempsignal till mätartavlan
-styrström till sopparelä
-styrström till starten

Det är frågan om en '88 320i e30, motronic

Ni som har installerat något aftermarket-sprut UTAN original kabelhärvan kan också gärna hjälpa lite till med hur ni har kopplat, bilder skadar aldrig!

fortfort! vill ha bilen igång så småningom :wink:
E36 328
Supra^

Post by Supra^ »

har fixat lite grann igen. På v.slute kan man hoppeligen få igång den.

http://img299.imageshack.us/my.php?image=p1030605de6.jpg

Hall-givaren och triggerhjulet

IC

tryckrör

kvar att göra:

-avgasrör
-turbotätningar
-tryckrör
E36 328
Supra^

Post by Supra^ »

Ja nu har bilen vart igång ca en månad och 500mil. Har fungerat hur bra som helst, varit mappning för det mesta. Ett stort problem är turbon. Börjar ladda först efter 3500 varv, vilket inte är roligt med 2,3 motorn, inget bottendrag alls. Så om nån har ett bra agg till salu som skulle fungera med denna motor (obs, intern wg) så skicka PM!

202hp uträknad motoreffekt vid 0,8bar och 5900rpm. Det är väl lite väl lite tycker man, va e de som går snett, tändningen lr?

Dessutom lyckades jag få sönder maskinen redan, körde med för lite olja, 5cyl. vevstakslagret gick, tycks va fixat redan från tidigare. Men ska sätta i en fräsch axel med nya lager denna vecka.
E36 328
smaid

Post by smaid »

har du bänkat den? eller hur fått dendär effekten? känns lite svagt me 202 på 0.8.

Kanske prova med lite högre tändn.?

lycka till å gå igång den igen ;)
e30 -88 M-Technic II 2.5Tic

http://www.garaget.org/?car=67388
Supra^

Post by Supra^ »

smaid wrote:har du bänkat den? eller hur fått dendär effekten? känns lite svagt me 202 på 0.8.

Kanske prova med lite högre tändn.?

lycka till å gå igång den igen ;)

Mja, nu är veven och slipas. Största problemet med effekten är turbon, som är den värsta hybriden jag nånsin sett, ihopskruvad av delar som definitivt inte matchar varann. Därför har jag inte över 0.5 ladd före 5000rpm. Har planer på en splitterny mitsu td-05 som verkar va passlig för min maskin, skulle ändra en hel del. Det där med tändningen är ju förstås en annan sak, kunde köra säkert 5-10 grader tidigare tändning på laddtryck, men har inte hunnit prova det än.
E36 328
E34 RRT

Post by E34 RRT »

heij! var ifrån har du inhandlat megasquirt? och var ifrån har den där turbon kommit från från början? har nämligen en 535:a som jag håller på at lägga en turbo på men jag har ingen aning om vilken turbo jag skall hänga fast?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply