Page 1 of 2
Torsendiff? Bra lr anus?
Posted: 31 Aug 2010, 14:12
by Blöjan
Lite sugen på att köpa en torsendiff till min e28:a
Frågan är hur bra de egentligen är? Saken är ju att jag använder bilen som en bruksis men vill gärna dörna lite då o då och ligga på brett häng!
Kommer denna diff fungera bra då?
Just nu har jag en org lamelldiff med en typ 4.10 i utväxling lr mer.. Den slirar dock gäärna på innerhjulet.. Tråkigt som fan.
Kör just nu med svampiga 215-55 16 Michelin.
Posted: 31 Aug 2010, 15:41
by erikjakan
Torsen är kalas!
Jag har en i min ascona!
Sjukt nöjd med den, mycket snällare än aggressivt ställda lamelldiffar + att den låser upp sjukt fint och till 100%!
MVH Erik
Posted: 31 Aug 2010, 15:46
by Nemesis_turbo
kör torsen jag emd helt suverän
Posted: 31 Aug 2010, 16:47
by Dawe_A
vart köper man dessa.. och hur är dem jämt emot sellholm diffarna?
Posted: 31 Aug 2010, 18:32
by Franzén
Jag funderar på om det inte är Torsen jag har jag med.
Kan få enhjulsdrift vid mycket halt underlag vid stillastående tex.
Men om jag skall värma så låser det upp hur fint som helst.
Har trott att jag haft en lamelldiff som varit på upphällningen, men vid närmare eftertanke...
""" Torsendiffen är en drev växel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan "flytta" kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs skulle man åka med mycket breda slicks och köra på tex en oljefläck så kan en stel axel göra så att drivaxeln går av genom att den får "ta" all kraft. men det händer inte med torsendiffen.
Den är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally,bana, dragracing samt fick även höra på Rudskogen att den funkar även bra att drifta med."""
Posted: 31 Aug 2010, 21:09
by ButterflyRacing
Jag har redan köp den.....

Posted: 31 Aug 2010, 22:41
by Blöjan
ButterflyRacing wrote:Jag har redan köp den.....

Ifrån Peder? DAMN!!

Jag skulle inte ha tvekat...som vanligt..
Har iofs lamelldiff men ville testa denna :/
Posted: 01 Sep 2010, 02:08
by Die erste Dobermann
Vet någon vart man skaffa en till M5 E34 alltså stora huset æven kallat 210.

Posted: 01 Sep 2010, 09:25
by ButterflyRacing
pampers_38 wrote:ButterflyRacing wrote:Jag har redan köp den.....

Ifrån Peder? DAMN!!

Jag skulle inte ha tvekat...som vanligt..
Har iofs lamelldiff men ville testa denna :/
Nä....det är många som lärt sig det den hårda vägen.
Att försöka köpa något som jag är intreserad av...är som att dra mot en revolverman...
Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Posted: 01 Sep 2010, 10:34
by Franzén
ButterflyRacing wrote:
Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Eller så har man en Torsendiff...

Posted: 01 Sep 2010, 11:51
by erikjakan
Franzén wrote:ButterflyRacing wrote:
Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Eller så har man en Torsendiff...

öh, nej...
Posted: 01 Sep 2010, 15:32
by Franzén
Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
Posted: 01 Sep 2010, 18:22
by Grefven
Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?
du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.
absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.
Posted: 06 Sep 2010, 22:52
by Carlsson

'
Torsen diff e det bästa jag har stött på iaf en kompis har det i sin 760 16v turbo och det funkar klockrent
Posted: 08 Sep 2010, 17:07
by DrKamikaze
Grefven wrote:Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?
du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.
absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.
Torsendiff fanns till bl.a vissa z3 modeller (vet att 2,8 och 3,0 gick att få med det)

Posted: 08 Sep 2010, 19:40
by Nemesis_turbo
sådan har jag på min e30 kommer från en z3 2.8 funkar riktigt fint
Posted: 08 Sep 2010, 19:44
by Grefven
det fina med en torsen är att den är underhållsfri. alla gammla e30 diffar är ju sopslut i 9 fall av 10. en torsen fungerar alltid som den gjorde första dagen.
jag vill verkligen veta vart jag hittar en torsendiff til e30. om det alltid sitter på någon viss modell.