Torsendiff? Bra lr anus?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Torsendiff? Bra lr anus?

Post by Blöjan »

Lite sugen på att köpa en torsendiff till min e28:a

Frågan är hur bra de egentligen är? Saken är ju att jag använder bilen som en bruksis men vill gärna dörna lite då o då och ligga på brett häng!


Kommer denna diff fungera bra då?

Just nu har jag en org lamelldiff med en typ 4.10 i utväxling lr mer.. Den slirar dock gäärna på innerhjulet.. Tråkigt som fan.

Kör just nu med svampiga 215-55 16 Michelin.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Torsen är kalas!

Jag har en i min ascona!

Sjukt nöjd med den, mycket snällare än aggressivt ställda lamelldiffar + att den låser upp sjukt fint och till 100%!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

kör torsen jag emd helt suverän
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

vart köper man dessa.. och hur är dem jämt emot sellholm diffarna?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag funderar på om det inte är Torsen jag har jag med.
Kan få enhjulsdrift vid mycket halt underlag vid stillastående tex.
Men om jag skall värma så låser det upp hur fint som helst.

Har trott att jag haft en lamelldiff som varit på upphällningen, men vid närmare eftertanke...

""" Torsendiffen är en drev växel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.

När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan "flytta" kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs skulle man åka med mycket breda slicks och köra på tex en oljefläck så kan en stel axel göra så att drivaxeln går av genom att den får "ta" all kraft. men det händer inte med torsendiffen.

Den är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally,bana, dragracing samt fick även höra på Rudskogen att den funkar även bra att drifta med."""
Grr!
0706-419608
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Jag har redan köp den..... 8)
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

ButterflyRacing wrote:Jag har redan köp den..... 8)

Ifrån Peder? DAMN!! :evil: Jag skulle inte ha tvekat...som vanligt..

Har iofs lamelldiff men ville testa denna :/
Die erste Dobermann
Posts: 81
Joined: 04 Oct 2007, 19:55
Location: Borlänge Dalarna Sweden

Post by Die erste Dobermann »

Vet någon vart man skaffa en till M5 E34 alltså stora huset æven kallat 210. :?:
Hellre dö änn fega.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

pampers_38 wrote:
ButterflyRacing wrote:Jag har redan köp den..... 8)

Ifrån Peder? DAMN!! :evil: Jag skulle inte ha tvekat...som vanligt..

Har iofs lamelldiff men ville testa denna :/
Nä....det är många som lärt sig det den hårda vägen.
Att försöka köpa något som jag är intreserad av...är som att dra mot en revolverman... 8)

Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

ButterflyRacing wrote:
Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Eller så har man en Torsendiff...

8)
Grr!
0706-419608
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Franzén wrote:
ButterflyRacing wrote:
Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Eller så har man en Torsendiff...

8)
öh, nej...
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
Grr!
0706-419608
Grefven

Post by Grefven »

Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?

du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?

du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.

absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Image'

Torsen diff e det bästa jag har stött på iaf en kompis har det i sin 760 16v turbo och det funkar klockrent
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
DrKamikaze
Posts: 73
Joined: 27 Mar 2008, 03:12
Location: Markaryd

Post by DrKamikaze »

Grefven wrote:
Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?

du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?

du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.

absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.
Torsendiff fanns till bl.a vissa z3 modeller (vet att 2,8 och 3,0 gick att få med det) :)

Image
Image
Image
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

sådan har jag på min e30 kommer från en z3 2.8 funkar riktigt fint
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Grefven

Post by Grefven »

det fina med en torsen är att den är underhållsfri. alla gammla e30 diffar är ju sopslut i 9 fall av 10. en torsen fungerar alltid som den gjorde första dagen.

jag vill verkligen veta vart jag hittar en torsendiff til e30. om det alltid sitter på någon viss modell.
Post Reply