Torsendiff? Bra lr anus?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Torsendiff? Bra lr anus?
Lite sugen på att köpa en torsendiff till min e28:a
Frågan är hur bra de egentligen är? Saken är ju att jag använder bilen som en bruksis men vill gärna dörna lite då o då och ligga på brett häng!
Kommer denna diff fungera bra då?
Just nu har jag en org lamelldiff med en typ 4.10 i utväxling lr mer.. Den slirar dock gäärna på innerhjulet.. Tråkigt som fan.
Kör just nu med svampiga 215-55 16 Michelin.
Frågan är hur bra de egentligen är? Saken är ju att jag använder bilen som en bruksis men vill gärna dörna lite då o då och ligga på brett häng!
Kommer denna diff fungera bra då?
Just nu har jag en org lamelldiff med en typ 4.10 i utväxling lr mer.. Den slirar dock gäärna på innerhjulet.. Tråkigt som fan.
Kör just nu med svampiga 215-55 16 Michelin.
- Nemesis_turbo
Jag funderar på om det inte är Torsen jag har jag med.
Kan få enhjulsdrift vid mycket halt underlag vid stillastående tex.
Men om jag skall värma så låser det upp hur fint som helst.
Har trott att jag haft en lamelldiff som varit på upphällningen, men vid närmare eftertanke...
""" Torsendiffen är en drev växel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan "flytta" kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs skulle man åka med mycket breda slicks och köra på tex en oljefläck så kan en stel axel göra så att drivaxeln går av genom att den får "ta" all kraft. men det händer inte med torsendiffen.
Den är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally,bana, dragracing samt fick även höra på Rudskogen att den funkar även bra att drifta med."""
Kan få enhjulsdrift vid mycket halt underlag vid stillastående tex.
Men om jag skall värma så låser det upp hur fint som helst.
Har trott att jag haft en lamelldiff som varit på upphällningen, men vid närmare eftertanke...
""" Torsendiffen är en drev växel som flyttar kraften till det hjulet som har bäst fäste.
När det gäller effekt så verkar den hålla mycket bra och är mycket skonsam mot drivaxlarna genom att den kan "flytta" kraften till det hjulet som har bäst fäste. Dvs skulle man åka med mycket breda slicks och köra på tex en oljefläck så kan en stel axel göra så att drivaxeln går av genom att den får "ta" all kraft. men det händer inte med torsendiffen.
Den är mycket lämplig för hårdare brukskörning, rally,bana, dragracing samt fick även höra på Rudskogen att den funkar även bra att drifta med."""
Grr!
0706-419608
0706-419608
- ButterflyRacing
-
- ButterflyRacing
Nä....det är många som lärt sig det den hårda vägen.pampers_38 wrote:ButterflyRacing wrote:Jag har redan köp den.....
Ifrån Peder? DAMN!!Jag skulle inte ha tvekat...som vanligt..
Har iofs lamelldiff men ville testa denna :/
Att försöka köpa något som jag är intreserad av...är som att dra mot en revolverman...

Om din diff låter ena hjulet spinna....så är den slut....eller åtminstone för lite spänd.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?
du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.
absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.
-
Torsendiff fanns till bl.a vissa z3 modeller (vet att 2,8 och 3,0 gick att få med det)Grefven wrote:Franzén wrote:Så om jag upplever att min diff enhjular lite på väldigt halt underlag på en parkering i krypfart för att sedan toklåsa, så innebär det att jag har en lamelldiff som är helt slut?
du råkar nog inte ha en torsendiff om det inte är någon eftermarknadsprodukt. för inte fanns det standard till bmw?
du kan ha en lamelldiff med borttagen förspänning som jag gör med alla mina diffar jag ska åka med. då är det en öppen diff ända tills du lägger på lite moment och då toklåser den.
absolut det bästa man kan åka med om jag får säga det. perfekt att den uppför sig som en öppen diff när man ska häva en sladd som går överstyr. med en förspännd diff och man åker för mycket på tväre och man ska hämta hem det genom att frikoppla så tillåter en uppspänd axel inte variation mellan hjulen och det är bara däckens grepp som bestämmer ödet.

- Nemesis_turbo