M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm
Har precis fått min motor att gå någorlunda bra..men igår märkte jag att den tappade oljetryck när vi var ute.
Testade idag också.
Startar igång den o då ligger trycket på typ 2-3 o när man gasar går det upp. Men sen när motorn blir varmare så sjunker trycket o lyftarna börjar låta.
Har rakställt motorn o vinklat om sugen till oljepumpen så den får olja.
Vad kan felet bero på? Varför blir det när den blir varm bara??
Det som jag misstänker just nu bara sådär är:
1. Att jag har för mycket olja, att inte sticka riktigt stämmer med vad som igentligen är i tråget eftersom jag har kortat av tråget.. att det är därför som det blir fel.
2. Att sugröret ligger lite för nära botten o att när oljan blir varm så sviktar sugröret o sätter sig fast i tråget o täpper till. Vet att det låg ganska nära typ högst 1 cm ifrån o själva fästet är bortkapat. (Detta tror jag mest på)
Vad tror ni felet kan bero på??
Testade idag också.
Startar igång den o då ligger trycket på typ 2-3 o när man gasar går det upp. Men sen när motorn blir varmare så sjunker trycket o lyftarna börjar låta.
Har rakställt motorn o vinklat om sugen till oljepumpen så den får olja.
Vad kan felet bero på? Varför blir det när den blir varm bara??
Det som jag misstänker just nu bara sådär är:
1. Att jag har för mycket olja, att inte sticka riktigt stämmer med vad som igentligen är i tråget eftersom jag har kortat av tråget.. att det är därför som det blir fel.
2. Att sugröret ligger lite för nära botten o att när oljan blir varm så sviktar sugröret o sätter sig fast i tråget o täpper till. Vet att det låg ganska nära typ högst 1 cm ifrån o själva fästet är bortkapat. (Detta tror jag mest på)
Vad tror ni felet kan bero på??
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??
Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??
Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
biltemas 5-50Hansa wrote:vad för olja kör du med?
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??
Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Det som jag tror e felet själv är att sugröret ligger så pass nära botten av tråget o när det blir varmt så sviktar det o suger sig fast i botten.
Kapade ju bort fästet till sugröret när jag vinklade om den..Så just nu tror jag mest på denna teori.
Men säg gärna vad ni tror felet kan bero på?
Pumpen kan det ju inte vara fel på eftersom jag har tryck när jag startar, det försvinner ju bara när oljan blir varm.
HJÄLP!!!
Kapade ju bort fästet till sugröret när jag vinklade om den..Så just nu tror jag mest på denna teori.
Men säg gärna vad ni tror felet kan bero på?
Pumpen kan det ju inte vara fel på eftersom jag har tryck när jag startar, det försvinner ju bara när oljan blir varm.
HJÄLP!!!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Byt till riktig olja istället.. Gjorde själv misstaget att köra med blaskig biltema olja i min och de gör jag aldrig om.
Så fort den kom upp i arbetstemp så tappade motorn allt oljetryck och oljelampan lös..
Oljan var bokstavligen tunn som vatten!
Bytte till lite dyrare 10-40 mineral olja och har aldrig mer efter det haft problem med oljetrycket hur hårt jag än kört.
Behöver nödvändigtvis inte vara de som är felet på din, men värt att prova tycker jag.
Så fort den kom upp i arbetstemp så tappade motorn allt oljetryck och oljelampan lös..
Oljan var bokstavligen tunn som vatten!
Bytte till lite dyrare 10-40 mineral olja och har aldrig mer efter det haft problem med oljetrycket hur hårt jag än kört.
Behöver nödvändigtvis inte vara de som är felet på din, men värt att prova tycker jag.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
tvivlar på att det är lagerknack vet till 99% att det e lyftarna som börjar låta.johankihl wrote:Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
ska jag testa byta till någon mineralolja eller delsyntet??
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp. En m50 ska inte gå med annat än en fin helsyntet olja, det är ingen 60-tals V8moxi wrote:tvivlar på att det är lagerknack vet till 99% att det e lyftarna som börjar låta.johankihl wrote:Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
ska jag testa byta till någon mineralolja eller delsyntet??

Jag kör med Castrol Egde Sport för BMW M motorer och den är det många som använder utan problem. Den är dyr men det är en spottstyver av vad din motor kostat att bygga?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Inget fel på Biltemas olja. Vi har kört prover på en av Biltemas helsyntet oljor på labbet på jobbet (Av en som har doktorerat i olja)Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Berätta gärna mer om detBonje wrote:Inget fel på Biltemas olja. Vi har kört prover på en av Biltemas helsyntet oljor på labbet på jobbet (Av en som har doktorerat i olja)Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp.

I M20in kör jag dock med Castrol 10W60.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Jag ska ta reda på resultatet och exakt vilken olja det var när jag är tillbaka på jobbet..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Jag kör på samma olja och har just nu samma problem, ska test ny olja.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik