M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm

Post by moxi »

Har precis fått min motor att gå någorlunda bra..men igår märkte jag att den tappade oljetryck när vi var ute.

Testade idag också.

Startar igång den o då ligger trycket på typ 2-3 o när man gasar går det upp. Men sen när motorn blir varmare så sjunker trycket o lyftarna börjar låta.

Har rakställt motorn o vinklat om sugen till oljepumpen så den får olja.

Vad kan felet bero på? Varför blir det när den blir varm bara??

Det som jag misstänker just nu bara sådär är:

1. Att jag har för mycket olja, att inte sticka riktigt stämmer med vad som igentligen är i tråget eftersom jag har kortat av tråget.. att det är därför som det blir fel.

2. Att sugröret ligger lite för nära botten o att när oljan blir varm så sviktar sugröret o sätter sig fast i tråget o täpper till. Vet att det låg ganska nära typ högst 1 cm ifrån o själva fästet är bortkapat. (Detta tror jag mest på)

Vad tror ni felet kan bero på??
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

vad för olja kör du med?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??

Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Hansa wrote:vad för olja kör du med?
biltemas 5-50
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??

Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.

Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Det som jag tror e felet själv är att sugröret ligger så pass nära botten av tråget o när det blir varmt så sviktar det o suger sig fast i botten.

Kapade ju bort fästet till sugröret när jag vinklade om den..Så just nu tror jag mest på denna teori.

Men säg gärna vad ni tror felet kan bero på?

Pumpen kan det ju inte vara fel på eftersom jag har tryck när jag startar, det försvinner ju bara när oljan blir varm.


HJÄLP!!!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Post by rockker »

Byt till riktig olja istället.. Gjorde själv misstaget att köra med blaskig biltema olja i min och de gör jag aldrig om.
Så fort den kom upp i arbetstemp så tappade motorn allt oljetryck och oljelampan lös..
Oljan var bokstavligen tunn som vatten!
Bytte till lite dyrare 10-40 mineral olja och har aldrig mer efter det haft problem med oljetrycket hur hårt jag än kört.

Behöver nödvändigtvis inte vara de som är felet på din, men värt att prova tycker jag.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

kör biltemas olja i m42 turbon utan minsta problem.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

johankihl wrote:Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
tvivlar på att det är lagerknack vet till 99% att det e lyftarna som börjar låta.

ska jag testa byta till någon mineralolja eller delsyntet??
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

moxi wrote:
johankihl wrote:Som någon annan skriver. Testa med en annan olja, då ser du om det skulle vara spån i oljan från något lager eller nåt också. Om du har ett för stort spel någonstans får du detta fenomen. Kall olja är tjock och då klarar du att bygga tryck men när den senare blir varm så blir den mer lättflytande och då blir det svårare för pumpen att hålla tryck. Det är inte så att det är vevlagerknack du hör, du är säker på att det är lyftarna som låter? Man misstar sig ofta och tror att ljudet kommer från toppen av motorn vid lagerknack.
tvivlar på att det är lagerknack vet till 99% att det e lyftarna som börjar låta.

ska jag testa byta till någon mineralolja eller delsyntet??
Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp. En m50 ska inte gå med annat än en fin helsyntet olja, det är ingen 60-tals V8 :)

Jag kör med Castrol Egde Sport för BMW M motorer och den är det många som använder utan problem. Den är dyr men det är en spottstyver av vad din motor kostat att bygga?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp.
Inget fel på Biltemas olja. Vi har kört prover på en av Biltemas helsyntet oljor på labbet på jobbet (Av en som har doktorerat i olja)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bonje wrote:
Byt till en riktig helsyntet, inget Biltema skräp.
Inget fel på Biltemas olja. Vi har kört prover på en av Biltemas helsyntet oljor på labbet på jobbet (Av en som har doktorerat i olja)
Berätta gärna mer om det :) Kör som sagt Biltemas 5w50 i M42 turbon utan problem (500mil eller nåt i år hittils)
I M20in kör jag dock med Castrol 10W60.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag ska ta reda på resultatet och exakt vilken olja det var när jag är tillbaka på jobbet..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

jag kör också biltemas 5w50 i min m50 turbo, den håller än iaf :D
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Post by hockne »

Jag kör på samma olja och har just nu samma problem, ska test ny olja.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Post Reply