Renovera bromsok!

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Renovera bromsok!

Post by Blöjan »

De e så att jag tänkte renovera en uppsättning bromsok..

Tänkte blästra dem , måla dem med nå bra färg? baka av dem sedan i ugn.

Måste jag demontera oken i dess minsta detalj för detta arbete?

Å nå bra tips för vilken färg jag kan tänkas använda?

o material för att blästra med, har använt sand förut men tycker den gör lite för djupa porer.
.

såg en mus nu vid kaminen... il be back,
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

H Ah ahah a!

Fick du död på det lilla monstret?

Du behöver demontera rubbet.
Men använd gärna gamla nipplar och slangändar som "pluggar vid blästringen.
Du kan låta kolvarna sitta kvar i loppen utan packningar.
Då får du inte in skit där heller, samt att du får blästrat ur dom också.
Dom brukar inte vara så fina inuti.

Frågan är hur du skall lacka dom?
Det du beskriver låter mest som pulverlackering.

Du kan mycket väl våtlacka dom för ett superbt resultat.

:wink:
Grr!
0706-419608
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Nä den lille fanken klarade sig denna gång.. ska ta den ikväll då jag ska vara beredd med luftpistolen laddad o klar.


Då är jag med, men hur pissigt är de o plocka isär o montera ihop kolven?
Detta gäller just nu ett par m5 e34 ok.

Tänkte använda en värmetålig färg ifrån feltema faktist. Har sett en annan kille på nå forum som använde den o de blev grymt!

Man bakar sedan av delarna man lackat o skiten härdar o blir en grym mattsvart yta.
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Por15 finns med.
Färg som sitter, men kostar lite mer.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Musjävel!

Använd INTE färg från Biltema direkt på blästrad yta.
Det håller INTE.

Biltema är för det mesta ett skämt när vi kommer till proffsjobb.

Por15 kan du köra med, och du kan köra med Hagmans CA gul, den epoxybaserade, inte den som är vattenbaserad.

Som topplack kan du köra med vettiga märkens 1-komponent, men för absolut bästa resultat kan du köra med Standox Fleet.
Sjukt bra och hållbart.

Värmefärg i all ära, men jag har hittills inte fått mina egna/kompisars ok att fara illa i färgen med vanlig topplack.
Jag antar att man måste plåga bromsarna något fruktansvärt för att komma upp dom temperaturerna.
Grr!
0706-419608
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Post by uranium »

Franzén wrote:Por15 kan du köra med, och du kan köra med Hagmans CA gul, den epoxybaserade, inte den som är vattenbaserad.

Förklara gärna skillnader mellan dom två och om den vattenbaserade är helt kass så man inte bör använda den. Jag ska snart lämna iväg min E36a på blästring så fort jag skrapat klart underedsmassan bara och sedan ska den få grund.

För enligt en polare så håller den epoxybaserade på att utgå och kan bli svår att få tag på. Så därför vore det skönt att veta om man ska skynda sig att köpa den nu innan den är helt borta. Om det nu stämmer så som polarn säger.


Därför är jag nyfiken och vill gärna veta :)

Mvh
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Niklas:
Nej det är inte sant att den epoxybaserade håller på att försvinna.
Det har snackats mycket detta och rykten har florerat om detta.
Vi kollade med Hagmans och några av deras återförsäljare och den kommer inte att försvinna.
Vi köpte nyligen 10 liter.

Jag kan inte specificera mig varför den vattenbaserade inte skulle duga, jag har diskuterat detta med en sakkunnig och fick veta därigenom att den epoxybaserade är ett bättre val.
That´s it.
Den är inte dyrare eller coolare så det var inget snack för egen saks vinning.

Ett tips är att du slår ihop dig med ett par polare och köper 10 liter, det är drygt nå´t så in i helvete och MYCKET billigare på 10 liter än på 0,8 liters burk.
0,8 liter kostar drygt 300:-
10 liter kostar 1900:-

Räkna själv.

:roll:
Grr!
0706-419608
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Jaha bra att någon har lite mera koll! :) Vet att de såg jäkligt snyggt ut när de var lackat o bakat men ingenting om hållbarheten.


De jag egentligen är ute efter med färgen är att den skall vara mattsvart och hålla när jag blåser av med högtrycken.

Ska också göra samma sak med skivornas centrum.


Var får man tag på por 15? är de nån färg? låter dyrt iaf ;)
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Vi håller just nu på att testa nyrenoverade ok på en E34.
Dom är blästrade, grundade med CA epoxy och toppade med en 2-komponents mattsvart lack.
Vi skall väl ge den några robusta veckor innan vi utvärderar den.

Testpiloten är en bromsande förare som inte åker omkring och jagar billiga mil direkt.
Han står på när tillfälle ges och bromsar sig gärna förbi sina antagonister på gatan.
Han är dessutom en hårdnackad biltvättare som tvättar ALLT på sin bil.

När vi körde in skivor, ok och belägg så rök det friskt om bitarna trots lång kylsträcka.
Fälgarna var ljumna och oken kunde man inte ta på utan att det var för varmt för fingrarna.
Grr!
0706-419608
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Post by uranium »

Franzén wrote:Niklas:
Nej det är inte sant att den epoxybaserade håller på att försvinna.
Det har snackats mycket detta och rykten har florerat om detta.
Vi kollade med Hagmans och några av deras återförsäljare och den kommer inte att försvinna.
Vi köpte nyligen 10 liter.

Jag kan inte specificera mig varför den vattenbaserade inte skulle duga, jag har diskuterat detta med en sakkunnig och fick veta därigenom att den epoxybaserade är ett bättre val.
That´s it.
Den är inte dyrare eller coolare så det var inget snack för egen saks vinning.

Ett tips är att du slår ihop dig med ett par polare och köper 10 liter, det är drygt nå´t så in i helvete och MYCKET billigare på 10 liter än på 0,8 liters burk.
0,8 liter kostar drygt 300:-
10 liter kostar 1900:-

Räkna själv.

:roll:

Tack för ett bra svar, då slipper man fundera mer på det där :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Franzén wrote:Vi håller just nu på att testa nyrenoverade ok på en E34.
Dom är blästrade, grundade med CA epoxy och toppade med en 2-komponents mattsvart lack.
Vi skall väl ge den några robusta veckor innan vi utvärderar den.

Testpiloten är en bromsande förare som inte åker omkring och jagar billiga mil direkt.
Han står på när tillfälle ges och bromsar sig gärna förbi sina antagonister på gatan.
Han är dessutom en hårdnackad biltvättare som tvättar ALLT på sin bil.

När vi körde in skivor, ok och belägg så rök det friskt om bitarna trots lång kylsträcka.
Fälgarna var ljumna och oken kunde man inte ta på utan att det var för varmt för fingrarna.

Låter bra!

Kommer inte att börja blästra förrens jag köpt mig ett ordentligt blästerskåp. Så jäkla trött på all sand i ögonen, håret, öronen och kallingarna.
Post Reply