För andra året i rad anordnade PPF (pure-pf.com) ett evenemang för bilar som har haft med företaget i fråga att göra med. Det var ett blandat startfält som anlände till Tallhed Dragway, man kunde skåda allt från renodlade racebilar som körde låga sjuor till fräcka gatbilar som fungerar till och från jobbet som körde lite långsammare, men ändå fort.
Evenemanget var under två dagar men en stor del av deltagarna anlände redan under fredagen för att förbereda ordentligt. Jag själv anlände natten mot lördag tillsammans med två vänner. Vi sov i vår husbil, ungefär 50m från plattan. PPF Big Meet är speciellt jämfört med många andra evenemang där det i huvudsak ska köras rakt fram. I år var det ungefär 40-50 bilar som körde under helgen (uppskattat av mig), vilket bidrog till att alla fick köra tills de rasade eller tröttnade.
På tal om ras. De otroligt trevliga och noggranna funktionärerna hade preppat banan otroligt bra och alla påpekade vilket grepp det var! En annan sak värd att nämna var att man vaknade varje morgon av motorljud, under lördagsmorgonen minns jag att jag hörde en M20 som provade launchen 20m från husbilen och min bädd - det går inte att vakna skönare.
Vädret var inte riktigt på vår sida under lördagen. Det började inte köras förrän vid 17-tiden. Lite tråkigt men det blev ändå ett par repor för alla förare och söndagen bjöd på betydligt bättre väder där det kördes hela dagen.
Jag skriver lite om varje bild istället för massa lös text. Söker ni bilder på någon speciell bil så skriv här så ska jag se om jag har bilder på er bil.
Förarmöte lördag förmiddag. Det var kul att äntligen få veta att regnet hade gett upp och det var dags för racing!

Man kunde känna att hösten är på väg då det var rått i luften men solsken mellan molnen påminde ändå lite om sommaren.

Det blev ett gäng bilder på Ärtans underbara Nova. Ärtan som är med och driver PPF hade innan denna helgen kört 7.66 på 402m men satte till slut en rökartid på snabba 7.47 - 280km/h. Helt otrolig kärra! Det var en riktigt häftig upplevelse att stå 1.5m bakom bilen och fota när den körde iväg. Stort grattis Andreas!

En mycket trevlig kö med bilar som väntar på att få spänna musklerna på den välpreppade banan.

En sjukt snabb Audi fastnade på kort. Bilen körde hög nia och gick problemfritt hela helgen om jag förstod allt rätt, bilen kördes i alla fall upp på kärra själv innan hemgång.

Här är bild på en annan snabb Audi, S2 i detta fallet. Jag vet inte om drivlinan utöver motorn var original men är så fallet så är det mycket imponerande då allt verkade hålla fint och bilen gick många repor.

Lite framhjulsdrivet fanns det också. På bilden ser vi en Golf som körde 11.15 på 402m som snabbast om minnet inte sviker. Bilen kördes för egen maskin till och från evenemanget, har även läst att den är besiktigad i det skick den kör - imponerande.

K-tech från Danmark var över i Sverige och försökte visa var skåpet skulle stå. Fort gick det och till och med så fort att jag glömt av hur fort. Bilen har en M50 motor och om jag inte tror fel så satt den även i deras före detta E34 kaross. Bilen har jättebra puts men verkade strula under söndagen då den tryckte ut otroliga mängder vatten ur avgassystemet.

Röken ni ser nedan kommer ur avgassystemet, det rök på fint - från fel ställe.

Jag som göteborgare är inte van att höra dalmasar men man kan inte annat än bli glad när Bäckis börjar prata. Bäckis som själv anser att tiderna går uppåt istället för neråt med årens gång kom till träffen med en E30. Inte vilken E30 som helst, bilen hade faktiskt raggardäck, turbo stor som en snusdosa och svart huv! Bilen stod på plattan 3 gånger, med totalt 3 drivaxelras. Till slut fick Bäckis en tid på 12.78 om jag inte minns fel. Jag tipsade gubben om att jag vet ett företag som säljer svikstål-axlar men det hade han själv hört talas om tydligare. Värt att nämna är att bilen är PPF's isbil och Bäckis körde sin kommande bil att köpa på en mitten nia. Vad det blir för kommande bil är inte svårt att ta reda på, men jag nämner inget här.

En vit Supra från utlandet (Norge eller Danmark) var på besök. En läckande converter ställde till det om jag förstått allt rätt. Annars hade det nog gått fort. Välbyggd var den.

En bil som jag fastnade för var en röd BMW 316 E36 compakt. Hade bilen haft liknande bakhjul som framhjul och rullat på vägen hade INGEN trott att den är kapabel till 9-sekunders repor. Detta vågar jag påstå då han körde 10.0X i helgen och en nia är en tidsfråga. Sjukt bra bygge som ser original ut.

Över till lite framhjulsdrivet igen. En "Saab" var på plats och körde riktigt fort.

Lauge var även han på plats. Han bromsade nyligen 905whp ur sin M20B30. Det är alltså närmare 1000hk i motorn i en 12v sexa! Respekt är förnamnet. Tyvärr blev det två kardanras om jag uppfattade allt rätt, men så är det med sinnessjukt med effekt och en bra preppad bana.

Jag är över lag kass på bilmodeller och speciellt amerikanare så jag får säga pass på frågan vad nedanstående bil är för någon. Fort körde den, och då var det bara "inkörning" av bil och förare, så betydligt fortare än vad den gick i helgen är den kapabel till. Lät som satan gjorde den också ur de raka rören.

Team BlackOrange fick problem med motorn under lördagen och körde inget på söndagen. Otroligt tråkigt då bilen var bland träffens snabbaste och la topp tre fetaste börnisar! Otur är även förnamnet då samtliga övriga bilder på bilen som jag tog blev värdelösa.

En bil som en vän till mig byggde för ett par år sedan dök upp och körde. Det var kul att se bilen prestera på bana då det bara spann på gatan när jag åkte med och körde den. Närmare 1000hk i motorn. Danne som äger bilen är otrolig trevlig och det var kul att han var så nära nian som han var! 10.03 slutade personbästa på. Första dagen med bilen på en stripp, det är en tidsfråga innan 9.XX sitter.

Hur en Opel kan se fräck ut kanske vi många har frågat oss. Här nedanför har ni bilder på två feta bilar som även körde fort.

Många E30s fanns det. Här är en silvrig variant som körde fort, hur fort vet jag dock inte.

En gammal oskyldig BMW, men ack så mycket snabbare än original!

En bil som garanterat inte spinner vid start. Denna skapelse var nybyggd och aldrig körd, kördes inte i helgen heller. Hade varit kul att se vad den är kapabel till.

Micke Johansson från Umeå körde riktigt fort med hans E30. Bygget har pågått i fem år och resultaten talar för att det är välbyggt. 9.86s - 225km/h talar för att förare och bil är duktiga på vad de gör.
Kardanras blev det innan de for hem, och inte är väl det konstigt med origanlkardan och sjukt preppad bana.

En tung E34 som körde 11-sekunders tider om jag inte minns fel. Snabba växlingar var det, antar att gasen aldrig släpptes?

Vår "granne" i depån hade en fräck Rod! Gick 10-sekunders repor och lät sjukt manligt. Denna hörde man tydligt in i husbilen som stod bredvid.

En E28 med galen maskin. PPF mappade bilen timmarna innan avfärd och det resulterade i fyrsiffrigt i både effekt och vrid.

Sist men inte minst, kanske man ska passa på att skriva nu. Den vi talar om är Rickard Ivars, visserligen rätt liten men med stor personlighet. Ivars vet de flesta vem det är. Annars har ni en kort sammanfattning här: Skön personlighet, skruvar race-E30 jämt, kör skitfort, ger sig aldrig, gillar fisk och ålänningar, ogillar ras och krokiga hjulbultar. Ivars kom till Tallhed under lördag morgon och körde ett personbästa på 9.04 med okänd hastighet. Launch kopplades in under dagen och repan efter det kunde slutat värre än det gjorde. Som tur är skrattar Ivars åt det men det kunde slutat riktigt illa. När Ivars for iväg från plattan så gick samtliga hjulbultar höger bak av. Hjulet lossnade och rullade iväg en bra bit medan bilen stannade omedelbart halvvägs till 60-foten.
Bilen stod på tre hjul och rullades tillbaka in i depå. Väl där drar Ivars härliga skämt om det hela, bland annat nämnde han hans tankar vid förloppet: "YES, ÄNTLIGEN HJULLYFT...", dessvärre var det ju inte så.
Bilen lagades efter detta och repan efter avbröt han efter 201m av okänd anledning.
Ett filmklipp ursprungligen postat av shomakie lånar jag för att visa er detta även på film, ni kan se det här: http://www.youtube.com/watch?v=eTCmAiV1fw0
Bilder på Ivars helg:

Det finns Avesta-breddning men efter Ivars missöde nämnde Jimpa att det numer även finns Orsa-breddning.

------------------------------------------------------
Som ni säkert förstått har evenemanget ägt rum denna helgen. För 10 timmar sedan slutade allting, efter det körde vi hem på 6 timmar, och sen dess har jag skrivit och fixat bilderna här i tråden. Ha därför överseende med felstavningar och diverse småfel.
Kommentarer är alltid kul. Nu ska jag STENDÖ, tyvärr lär jag inte vakna av en M20 på launch om inte grannen bytt ut sin Nissan mot en BMW.
/Pelko