fråga ang bromsklossar

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

fråga ang bromsklossar

Post by nicke.t »

mina brommsar tjuter som fan när man bromsar å de e iriterande som fan. va e problemet? köpa nya klossar eller,dom e rättnya men vet ej mä'rke.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

lika dant på min bruksbil helt nya klossar och det låter så jävla piss illla
dom har varken lossnat i timmningen eller nåt annat.


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

putsat rent oken ordentligt och kollat så klossarna lätt kan röra sig i oken?

man brukar juh alltid få göra rent ordentligt i okets spår för broms klossarna och sedan även slipa av lite på hörnen på bromsklossarna och dit emd kopparpasta så dem glider lätt och tyst och fint.. annars brukar det vilja gnälla mellan kloss/ok
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

kan lägga till att det gör man alltid man byter klossar.men de gnäller som fan endå :oops:

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Okej...

Som ni tidigare sagt, gör rent lite varstans och se till att allt löper fint.

Ta ur beläggen och gör rent anliggningsytan mot ok resp. kolv.
Innan återmontering kletar du på lite kopparpasta på anliggningsytorna.
(INTE SLITYTORNA!!!)

Kopparpastan tål jävligt höga temperaturer och kommer att hålla dessa mikrovibrationer som i sin tur blir skrik, borta.
Grr!
0706-419608
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

precis så jag menade man ska/bör/måste göra

varit med om nya belägg som inte kan glida alls i sina anligningsytor och då måse man även bearbeta anliggningsytan på belät lite med slipen så dem löper fint
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

blir nog plocka isär ok å renovera ,byta olja mm. så blir de nog bra då hoppas jag. trodde att de va klossarna som va keff kvalla.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

keff kvalla?
Grr!
0706-419608
User avatar
Frostie
Posts: 159
Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna

Post by Frostie »

Franzén wrote:Okej...

Som ni tidigare sagt, gör rent lite varstans och se till att allt löper fint.

Ta ur beläggen och gör rent anliggningsytan mot ok resp. kolv.
Innan återmontering kletar du på lite kopparpasta på anliggningsytorna.
(INTE SLITYTORNA!!!)

Kopparpastan tål jävligt höga temperaturer och kommer att hålla dessa mikrovibrationer som i sin tur blir skrik, borta.
kan vara kass kvalitet på beläggen också, jobbar som mek och vissa fabrikat kan ha kass kvalitet och skrika., hade t.ex en mercedes ML inne, fick byta belägg och skivor på bilen 2 ggr, tillslut satt vi dit orginal prylar. och då slutade det gnälla. och ja allt var insmort och rengjort med konstens alla regler varje gång.
User avatar
perf
Posts: 316
Joined: 20 Nov 2005, 17:08
Location: Gävle

Post by perf »

Som skrivits högre upp i tråden så är det mikroskopiska vibbrationer som skapar ljudet. På med pastan.
135i -08
320Xd -09
Per Forsgren
070-7214976
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

Franzén wrote:keff kvalla?
om du undrar va ja menar så är keff= dåligt. kvalla= kvalitet. eller har ja missuppfattat frågan. :)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

nicke.t wrote:blir nog plocka isär ok å renovera ,byta olja mm. så blir de nog bra då hoppas jag. trodde att de va klossarna som va keff kvalla.
Inte för att vara gnällig men ditt problem försvinner nog inte av att renovera oken :( provat med pasta på de ställen oket klämmer över klossarna?
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

nicke.t wrote:
Franzén wrote:keff kvalla?
om du undrar va ja menar så är keff= dåligt. kvalla= kvalitet. eller har ja missuppfattat frågan. :)
Du har bara missuppfattat svenska språket ;)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

Micke_e34 wrote:
nicke.t wrote:blir nog plocka isär ok å renovera ,byta olja mm. så blir de nog bra då hoppas jag. trodde att de va klossarna som va keff kvalla.
Inte för att vara gnällig men ditt problem försvinner nog inte av att renovera oken :( provat med pasta på de ställen oket klämmer över klossarna?
vadå? om ja tar isär oken å frächar upp dom så måste problemet försvinna. annars är de ju klossarna de e fel på.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Bödvar wrote:
nicke.t wrote:
Franzén wrote:keff kvalla?
om du undrar va ja menar så är keff= dåligt. kvalla= kvalitet. eller har ja missuppfattat frågan. :)
Du har bara missuppfattat svenska språket ;)
Näda, det är bara jag som är 35 och gammal och gaggig.
Jag är ju född på 70-talet, fattar ingenting lixom.

Sorry för OT där.

Jag är helt övertygad om att dina bromsproblem försvinner om du tar isär oken i sin helhet, borstar rent alla närliggande ytor och guckar på lite kopparpasta, samt att du smetar på lite kopparpasta på baksidan av varje belägg.
Det är en väl beprövad huskur.

Lycka till!
Grr!
0706-419608
User avatar
Micke_e34
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2008, 14:46
Location: gävle

Post by Micke_e34 »

nicke.t wrote:
Micke_e34 wrote:
nicke.t wrote:blir nog plocka isär ok å renovera ,byta olja mm. så blir de nog bra då hoppas jag. trodde att de va klossarna som va keff kvalla.
Inte för att vara gnällig men ditt problem försvinner nog inte av att renovera oken :( provat med pasta på de ställen oket klämmer över klossarna?
vadå? om ja tar isär oken å frächar upp dom så måste problemet försvinna. annars är de ju klossarna de e fel på.
Jag är mer eller mindre uppväxt på en bilverkstad och aldrig varit med om att oket är orsaken till skrikande ljud om nu inte oket är helt fastrostat, men det förutsätter jag att du redan kontrollerat! Det skadar ju iofs inte att renovera oken, men jag skulle bli jäkligt förvånad om det blir bra. Kan det vara plåtbiten på klossen som går in i oket och håller den på plats? om de nu sitter den varianten på din kärra :P

Mvh
Mikael Östlund- Det va ju inte KLOCKAN som skulle bli turbokonverterad!?

E34 520 -89 (bruksbil)
E34 520 -89 (reservdelsbil)
E34 520 -90
E34 525 Turbo -90
E34 525 -92
E30 320 -86 (isbil) Såld=(
Grefven

Post by Grefven »

förr så satte man något mellan belägget och kolven för att ta bort skrikande bromsar på volvo 240. en tunn tunn tunn gummiplatta typ.

eller så säger du till brudarna att det är racegrejor. det går hem.
Post Reply