Har lite funderingar kring hur jag ska få min e34 snabb från start när jag ska börja köra 402meter.
Främst är jag intresserad av att få en snabb 60fot.
Anta att jag har en relativt lättad e34 med slicks och ca 400hk..
Hur ska hjulvinklar, dämpare och fjädrar vara i håddhet mm.?
All fakta är av värde.
Snabbt e34 chassi
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Snabbt e34 chassi
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Jag körde ET Street 11,5x26", troligen på sådana fälgar du nämnde?
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... hzjy16.jpg
Fick massera hjulhusen lite i innerkant med 60mm sänkningen, skulle tro att fälgarna var nog i smalaste laget så slitbanan blev nog inte riktigt optimal.
Då ingen annan svarat om det övriga kan jag väl göra ett försök, men är ingen expert på raktframåka då jag bara testat ett fåtal gånger. Men som jag förstått det bygger väl bra tider på att du "flyttar vikten" på bilen bakåt (för en rwd bil). Därav är det nog bra om framdämparna sträcker ut lättare än de trycks ihop, och tvärtom baktill (ett par trötta original dämpare funkar säkert bättre än stenhårda eftermarknadsdämpare/coilover framtill).
Delad bakvagn är nog aldrig optimalt för snabba tider, men har du bilen sänkt bör du ha möjligheten att justera cambern och räta upp hjulen så att utgångsläget för hjulvinklarna blir bättre vid starten.
Med slicks hittar du mycket av fästet med däcktrycket, runt 0,4-0,5 bar funkade hyggligt för mig.
Mvh
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... hzjy16.jpg
Fick massera hjulhusen lite i innerkant med 60mm sänkningen, skulle tro att fälgarna var nog i smalaste laget så slitbanan blev nog inte riktigt optimal.
Då ingen annan svarat om det övriga kan jag väl göra ett försök, men är ingen expert på raktframåka då jag bara testat ett fåtal gånger. Men som jag förstått det bygger väl bra tider på att du "flyttar vikten" på bilen bakåt (för en rwd bil). Därav är det nog bra om framdämparna sträcker ut lättare än de trycks ihop, och tvärtom baktill (ett par trötta original dämpare funkar säkert bättre än stenhårda eftermarknadsdämpare/coilover framtill).
Delad bakvagn är nog aldrig optimalt för snabba tider, men har du bilen sänkt bör du ha möjligheten att justera cambern och räta upp hjulen så att utgångsläget för hjulvinklarna blir bättre vid starten.
Med slicks hittar du mycket av fästet med däcktrycket, runt 0,4-0,5 bar funkade hyggligt för mig.
Mvh
Tack för svaret. Då kanske 10,5" är att rekommendera iaf då..
Just nu har jag ju eftermarknads 40 sänkfjädrar bak och "20%" hårdare dämpare, samt original dämpare fram med kapade fjädrar.
Kommer troligtvis att prova första reporna på Linde om 2 veckor. Måste bara få tag på några billiga slicks till dess då det känns helt meningslöst att köra 201m med gatdäck..
Så är det någon som har några begagnade däck ligandes så är det bara att höra av sig.
Just nu har jag ju eftermarknads 40 sänkfjädrar bak och "20%" hårdare dämpare, samt original dämpare fram med kapade fjädrar.
Kommer troligtvis att prova första reporna på Linde om 2 veckor. Måste bara få tag på några billiga slicks till dess då det känns helt meningslöst att köra 201m med gatdäck..
Så är det någon som har några begagnade däck ligandes så är det bara att höra av sig.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
-
- Posts: 223
- Joined: 09 Oct 2006, 19:10
- Location: Göteborg
Rent genrelt kan man säga att all chassiereaktion du får förlänger din tid på 60fotaren eftersom den står i direkt omvänd relation till bilens rörelse framåt. Tittar du noga på hur en snabb draggracingbil beter sig så sjunker den en aning bak men det är nog mer däcken som kolapsar än chassiet som sjunker. Däremot vill man flytta så mycket vikt från framhjulen till bakhjulen som möjligt utan att de lyfter från marken. Det ger mer tryck på bakhjulen som då får mer fäste.
Det låter ju helt klart rätt. Har funderat på just det med viktfördelning..
Eftersom min bil är rätt så rensad på allt så är den ju några hundra kg lättare än original iaf. Är det en dum ide att placera ett antal kg på varje sida om fjäderbenen bak i skuffen?
Här är en bild som jag gjorde i paint precis så är det lättare att förstå hur jag menar/har tänkt.

Eftersom min bil är rätt så rensad på allt så är den ju några hundra kg lättare än original iaf. Är det en dum ide att placera ett antal kg på varje sida om fjäderbenen bak i skuffen?
Här är en bild som jag gjorde i paint precis så är det lättare att förstå hur jag menar/har tänkt.

Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)