Koppla in Oljetemp M3 - Mätarhus

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Koppla in Oljetemp M3 - Mätarhus

Post by FoX »

AcFreaker wrote:Har satt i ett M3 Mätarhus i min 325 E36

Tänkte sätta tempgivaren där oljepluggen sitter, Någon som vet var man hittar lämplig givare som passar M50oljetråg och sen är andra frågan vilken kabel/kablar man ska använda när man kopplar in Tempgivaren?

Har för mig att ja läst detta nånstans men hittar jäklar inte de nu, Kan va för man är lite småseg vid denna tidpunkten :P
Jag tycker inte du ska sätta olje temp givaren i tråget. Ja volvo 240 har det org.. men all olja i tråget måste ju bli varm för att du ska få ett korekt mät värde.

Mitt tips Sätt en t-koppling vid oljetryckskontakten.

Själv så gjorde jag en enhet där alla givare kunde sitta.

Image

Ett hjälpande tips är att alla bmw orginal givare är m12X1 eller om det va m12x1.5 :roll:
men det i hydral språk är det samma sak som "6L" det har dom nästan alla hydralfirmor på hyllan.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

hitta en till bild när den är inkopplad

Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Koppla in Oljetemp M3 - Mätarhus

Post by Nisse Järnet »

FoX wrote:
AcFreaker wrote:Har satt i ett M3 Mätarhus i min 325 E36

Tänkte sätta tempgivaren där oljepluggen sitter, Någon som vet var man hittar lämplig givare som passar M50oljetråg och sen är andra frågan vilken kabel/kablar man ska använda när man kopplar in Tempgivaren?

Har för mig att ja läst detta nånstans men hittar jäklar inte de nu, Kan va för man är lite småseg vid denna tidpunkten :P
Jag tycker inte du ska sätta olje temp givaren i tråget. Ja volvo 240 har det org.. men all olja i tråget måste ju bli varm för att du ska få ett korekt mät värde.

Mitt tips Sätt en t-koppling vid oljetryckskontakten.

Själv så gjorde jag en enhet där alla givare kunde sitta.

Image

Ett hjälpande tips är att alla bmw orginal givare är m12X1 eller om det va m12x1.5 :roll:
men det i hydral språk är det samma sak som "6L" det har dom nästan alla hydralfirmor på hyllan.
vad ligger din oljetemp på vid lugn körning?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Du måste ju ha en orginal m3 givare för att det ska funka ihop med instrumentet....

Mvh/ Anders
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

vilka kablar i mätarhuset är de man använder då?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Tempgivaren sitter i oljefilterhuset vid oljetrycksgivaren på m3:an....

Kablarna har jag tyvärr inte koll på.

Mvh/ Anders
Post Reply