M10 turbo orkar inte varva ut.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
M10 turbo orkar inte varva ut.
Har just startat upp min M10 turbo. Provkjört första gången i dag. Laddar 0,8 bar. Har justerbar BTR ellers orginal L-jetronic.. När bilen får feste börjar den skjuta i eksosen rundt 4500 varv. Om den spinner varvar den til varvstoppet utan problem. När jag justerar BTR'en för att få motorn gå fett blir responsen dårlig förre laddtrykk och den drar inte lika godt med laddtryck. Hur kan jag få upp bensintrykket bara när motoren har laddtryck?
Fullt ladd lika efter 3000 rpm og skyver godt så jag tror turboen passar motoren perfekt
Fullt ladd lika efter 3000 rpm og skyver godt så jag tror turboen passar motoren perfekt
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
Den heter K16 og er fra tsjekkia. Tipper størrelsen er noe det samme som T3. Virker å passe motoren perfekt. Kamakselen er orginal.
Sliter litt med ustabilt laddtryck. Strammar staget på wastegaten så trycket skal gå ned, men kan plutselig gå upp i 1 bar och så holder den seg på 0,7 ca andre ganger. Hva kan det bero på? Meteret er nytt och fra autogage, turboen er også helt ny.Er det bara at stramma inn ordentligt för att få ned laddtrycket? Vil gjerna kjöra lite roligt i början. Inte kjöra sönder nya packningen direkt..
Hoppas det stemmer att kortare stag gir mer laddtryck och motsatt?
Sliter litt med ustabilt laddtryck. Strammar staget på wastegaten så trycket skal gå ned, men kan plutselig gå upp i 1 bar och så holder den seg på 0,7 ca andre ganger. Hva kan det bero på? Meteret er nytt och fra autogage, turboen er også helt ny.Er det bara at stramma inn ordentligt för att få ned laddtrycket? Vil gjerna kjöra lite roligt i början. Inte kjöra sönder nya packningen direkt..
Hoppas det stemmer att kortare stag gir mer laddtryck och motsatt?
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
robert wrote:Jag vet vad felet är du har förliten turbo
http://robban.bmwcoupe.nu/stash/nya_1602/turbo.jpg
Fet m10
Rasmus Olofsson||
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Bimmerlars wrote:Grooverhound: Hva er specs på ditt oppsett for å kjøre 1,2 bar? Er det holdbart?
Jag laddar 1.5bar
Orginal topppackning med 12:9 bultar
e85
dubbla soppapumpar
Större spridare vet dock inte hur stora ligger bra i lambda å spikar inte iaf.
alltså helt orginal motor med starkare bultar till toppen bara.
jag har bara ägt bilen en vecka men förra ägarn har kört så här sedan i våras och de har hållt bra.
Rasmus Olofsson||
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd