M52b28 Motor är utan kompression efter krock.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

M52b28 Motor är utan kompression efter krock.

Post by Jonas_Linder »

Köpte på mig en E39 528 -97 som är smälld vänster fram.
Höger motor fäste gick av, multiremmen gick av och några remhjul skadades och oljetråget sprack. Annars inga större skador på motorn.

Nu till problemet, nu när jag ska pula ner motorn i min 528 så saknar motorn kompression på alla burkar, veven går runt lätt med spärrskaft på stora vev-bulten. Bilen har tydligen stått i 2 år efter krocken i väntan på försäkringsbolagets utredning ang krocken.

Då motorn stått i 2 år, vad kan ha hänt med motorn? Är det kolvringarna som dragit ihop sig? Kan det verkligen bli så då bilen stått inomhus under tiden? Är det bara att riva maskinen eller är det något som har något bra förslag för att åtgärda problemet?

Tacksam för snabba svar.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Har hänt att ventillyftarna blivit tomma på olja när motorer stått. Bara att nöta på startmotorn, till slut fyller den lyftarna och då hoppar den igång på en cylinder i taget. Om den inte startar är det nog dags att riva ner den och undersöka vidare.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

johankihl wrote:Har hänt att ventillyftarna blivit tomma på olja när motorer stått. Bara att nöta på startmotorn, till slut fyller den lyftarna och då hoppar den igång på en cylinder i taget. Om den inte startar är det nog dags att riva ner den och undersöka vidare.


Jo var nått så jag tänkte på. När jag känner på lyftarna så går dom att trycka ner några mm med lätthet. tog upp ventilkåpan och då lätt det som ett lätt klapprande ljud när jag drog runt motorn.

Svårt att veta då jag inte vet att motorn gick innan bilen smälldes, men ägaren till bilen garanterade att motorn var fräsch och bilen borde ju ha gått med tanke på att den krockades. Tack för svaret Johan!
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

johankihl wrote:Har hänt att ventillyftarna blivit tomma på olja när motorer stått. Bara att nöta på startmotorn, till slut fyller den lyftarna och då hoppar den igång på en cylinder i taget. Om den inte startar är det nog dags att riva ner den och undersöka vidare.


Tydligen ville den inte fylla lyftarna. Går lätt som tusan på startmotorn. Vi gjorde ett desperat försök och testa dra igång den bakom bruksbilen men den bara slammrade som satan och ville inte sluta slamra.

Om man drar den med växel i typ 70 blås och 4000 Varv och oljetrycks lampan slocknar så måste något annat vara galet. Blir till att ta lyfta toppen och kika efter.
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Inte sikkert den ble stoppet direkt efter tråget sprack?
Reine
Posts: 144
Joined: 17 Apr 2008, 08:16
Location: Östersund

Post by Reine »

hur långt bogserade ni då?
jag hade en 320 som tappade oljan i lyftarna när den stog för länge.
då var det till att bogsera minst 3-4km innan det började hända nått.. och då hoppade den igång på kanske 2-3cyl sen kom fler och fler eftersom..
Post Reply