Motorn stryper sig, ev kass lambda.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
joon

Motorn stryper sig, ev kass lambda.

Post by joon »

Tjena jag kör nu en kompsänk m50b25 utan vanos utan turbo med exakt 9.7 i komp på alla samtliga. Mitt problem började med att den stryper sig efter en kort tids körning motorn går att köra bra men blir lixom ingen ordentlig effekt och den har även baktänt nån gång.

Kopplar jag ur lambda blir det ingen skillnad, kanske men isåfall mycket lite. Går motorn in i nått slags nödläge?

En sak till jag lade märke till var att cylinder nummer 4 har helt blank kolv topp om man tittar ner i tändstifts hålet resterande är sotiga och lite brända som kolvar alltid blir...

Någon som har funderingar och kanske lösning på problemet?

En annan fundering också hur långt ifrån grenröret rekomenderar ni att man monterar lambdan?
Lillberno

Re: Motorn stryper sig, ev kass lambda.

Post by Lillberno »

joon wrote:En sak till jag lade märke till var att cylinder nummer 4 har helt blank kolv topp om man tittar ner i tändstifts hålet resterande är sotiga och lite brända som kolvar alltid blir...
Kollat så spridaren öppnar som den ska?
joon

Re: Motorn stryper sig, ev kass lambda.

Post by joon »

Lillberno wrote:
joon wrote:En sak till jag lade märke till var att cylinder nummer 4 har helt blank kolv topp om man tittar ner i tändstifts hålet resterande är sotiga och lite brända som kolvar alltid blir...
Kollat så spridaren öppnar som den ska?
Ja det gör den, iallafall vad ögat kan se. Men jag tvivlar på att något sånt kan göra så att bilen stryps så pass mycket.
alpinabiturbo

Post by alpinabiturbo »

Det är nog inte lambdan som ställer till det för dig iaf, ja kör min m50b25 utan just nu och den går jämt och fint. Drar lite mer bensin bara.
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
joon

Post by joon »

alpinabiturbo wrote:Det är nog inte lambdan som ställer till det för dig iaf, ja kör min m50b25 utan just nu och den går jämt och fint. Drar lite mer bensin bara.
Problemet löst, det var lambdan!
Post Reply