Nödvändigt att kompsänka med E85?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Nödvändigt att kompsänka med E85?

Post by sunrise »

Kommer att köra med följande spec

325 vanos kolvar

325 icke vanos stakar

328 vev

Coopperring packning


Klarar man sig utan att svarva av kolvarna om man kör på e85?

Effektmålet är ca 450 whp
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

ja det gör du men som vanligt är det men frågan om driftsäkerhet
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Lillberno
Posts: 289
Joined: 26 Feb 2010, 13:10
Location: Västervik

Post by Lillberno »

Man ska väl inte behöva svarva av dessa kolvar? Räcker ju med icke-vanos stakar, vanos kolvar och mls packning + arp bult!

Mvh!
Grefven

Post by Grefven »

Nu kommer jag inte ihåg vilka stak/kolv kombos som ger lägre komp.

Men anledningen till att inte kompsänka är ju för att man inte vill öppna maskin. Om man ändå står med kolvarna i näven så är det ju bara att göra det.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

pizza wrote:Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.

Pizza
Inte hela sanningen heller. Jag vet inte vad är k-förhålladet i den nu?
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Post by sunrise »

peppe wrote:
pizza wrote:Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.

Pizza
Inte hela sanningen heller. Jag vet inte vad är k-förhålladet i den nu?

Orginal komp i m52 motorn är 10,2,1, sedan är det 325:ans vanos kolvar som är något högre......
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Man hamnar någonstans runt 11,0:1 med den setupen och org.tjocklek på packning.

m50b25 vanos-kolvarna har 32.55mm i komphöjd, jämfört med m52b28 på 31.82mm.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

11:1 ska man ju kanske inte överladda, haha. Trodde vi snackade 9,5-10 max.

11:1 e ju skapligt högt får å åka sugmotor på så i de här fallet skulle jag ta ner den till 9,5:1 om jag skulle åka etanol.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Post by sunrise »

pizza wrote:11:1 ska man ju kanske inte överladda, haha. Trodde vi snackade 9,5-10 max.

11:1 e ju skapligt högt får å åka sugmotor på så i de här fallet skulle jag ta ner den till 9,5:1 om jag skulle åka etanol.

Pizza
Om jag använder 328 kolvarna istället så kanske inte jag behöver komsänka.... Det verkar ju ha fungerat för folk...

Synpunkter/erfarenheter på detta ?
Lillberno
Posts: 289
Joined: 26 Feb 2010, 13:10
Location: Västervik

Post by Lillberno »

Får man fråga vilken motor det gäller? Är det en m50b25?

Mvh!
sunrise
Posts: 271
Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm

Post by sunrise »

Lillberno wrote:Får man fråga vilken motor det gäller? Är det en m50b25?

Mvh!
Det är en blandning av m50 och m52.....
Lemheden
Posts: 220
Joined: 26 Nov 2009, 21:31
Location: Vellinge/Svedala

Post by Lemheden »

förlåt om jag lånar tråden lite. Men hur mycket får man ner kompet om man använder 3,5mm MLS ? Om man kör på samma innehåll som ni tidigare nämnt :)
Lemheden
Posts: 220
Joined: 26 Nov 2009, 21:31
Location: Vellinge/Svedala

Post by Lemheden »

måste finnas någon som har svar på det? :)
User avatar
Warulv
Posts: 178
Joined: 25 Sep 2009, 12:58
Location: Stockholm

Post by Warulv »

Lemheden wrote:måste finnas någon som har svar på det? :)
bara å räkna. räkna ut vilket komp du har original och sen tar du hur mycket mer volym du får i förbränningsrummen jämfört med standardpackning. tror allt står i FAQ här på forumet
Post Reply