Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
sunrise
Posts: 271 Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm
Post
by sunrise » 19 Jun 2010, 11:22
Kommer att köra med följande spec
325 vanos kolvar
325 icke vanos stakar
328 vev
Coopperring packning
Klarar man sig utan att svarva av kolvarna om man kör på e85?
Effektmålet är ca 450 whp
jorgen
Posts: 3912 Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:
Post
by jorgen » 19 Jun 2010, 11:24
ja det gör du men som vanligt är det men frågan om driftsäkerhet
Lillberno
Posts: 289 Joined: 26 Feb 2010, 13:10
Location: Västervik
Post
by Lillberno » 19 Jun 2010, 11:47
Man ska väl inte behöva svarva av dessa kolvar? Räcker ju med icke-vanos stakar, vanos kolvar och mls packning + arp bult!
Mvh!
Grefven
Post
by Grefven » 19 Jun 2010, 13:02
Nu kommer jag inte ihåg vilka stak/kolv kombos som ger lägre komp.
Men anledningen till att inte kompsänka är ju för att man inte vill öppna maskin. Om man ändå står med kolvarna i näven så är det ju bara att göra det.
pizza
Posts: 2083 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås
Post
by pizza » 19 Jun 2010, 14:47
Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 19 Jun 2010, 15:49
pizza wrote: Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.
Pizza
Inte hela sanningen heller. Jag vet inte vad är k-förhålladet i den nu?
sunrise
Posts: 271 Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm
Post
by sunrise » 19 Jun 2010, 17:06
peppe wrote: pizza wrote: Mer kompa = mer effekt, speciellt i botten, så länge man kan/vågar så ska man ju INTE kompsänka.
Pizza
Inte hela sanningen heller. Jag vet inte vad är k-förhålladet i den nu?
Orginal komp i m52 motorn är 10,2,1, sedan är det 325:ans vanos kolvar som är något högre......
boost_
Posts: 268 Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm
Post
by boost_ » 19 Jun 2010, 21:20
Man hamnar någonstans runt 11,0:1 med den setupen och org.tjocklek på packning.
m50b25 vanos-kolvarna har 32.55mm i komphöjd, jämfört med m52b28 på 31.82mm.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
pizza
Posts: 2083 Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås
Post
by pizza » 19 Jun 2010, 22:09
11:1 ska man ju kanske inte överladda, haha. Trodde vi snackade 9,5-10 max.
11:1 e ju skapligt högt får å åka sugmotor på så i de här fallet skulle jag ta ner den till 9,5:1 om jag skulle åka etanol.
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
sunrise
Posts: 271 Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm
Post
by sunrise » 20 Jun 2010, 10:55
pizza wrote: 11:1 ska man ju kanske inte överladda, haha. Trodde vi snackade 9,5-10 max.
11:1 e ju skapligt högt får å åka sugmotor på så i de här fallet skulle jag ta ner den till 9,5:1 om jag skulle åka etanol.
Pizza
Om jag använder 328 kolvarna istället så kanske inte jag behöver komsänka.... Det verkar ju ha fungerat för folk...
Synpunkter/erfarenheter på detta ?
Lillberno
Posts: 289 Joined: 26 Feb 2010, 13:10
Location: Västervik
Post
by Lillberno » 20 Jun 2010, 11:28
Får man fråga vilken motor det gäller? Är det en m50b25?
Mvh!
sunrise
Posts: 271 Joined: 22 Sep 2007, 10:54
Location: Spånga /Stockholm
Post
by sunrise » 20 Jun 2010, 16:54
Lillberno wrote: Får man fråga vilken motor det gäller? Är det en m50b25?
Mvh!
Det är en blandning av m50 och m52.....
Lemheden
Posts: 220 Joined: 26 Nov 2009, 21:31
Location: Vellinge/Svedala
Post
by Lemheden » 20 Jun 2010, 19:29
förlåt om jag lånar tråden lite. Men hur mycket får man ner kompet om man använder 3,5mm MLS ? Om man kör på samma innehåll som ni tidigare nämnt
Lemheden
Posts: 220 Joined: 26 Nov 2009, 21:31
Location: Vellinge/Svedala
Post
by Lemheden » 22 Jun 2010, 14:31
måste finnas någon som har svar på det?
Warulv
Posts: 178 Joined: 25 Sep 2009, 12:58
Location: Stockholm
Post
by Warulv » 22 Jun 2010, 14:36
Lemheden wrote: måste finnas någon som har svar på det?
bara å räkna. räkna ut vilket komp du har original och sen tar du hur mycket mer volym du får i förbränningsrummen jämfört med standardpackning. tror allt står i FAQ här på forumet