Page 1 of 2

Världens snabbaste M50?

Posted: 13 Jun 2010, 20:25
by Smeden
Är det någon som har koll på hur snabbt man har kört med M50 402 meter.

Vi börjar tröttna på 2 ventilare och vet inte om man ska välja M50 eller S50.

M50 eller S50 och 25:1E vore mumma.

mvh

Posted: 13 Jun 2010, 21:38
by Bmwandreas
Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.

Posted: 13 Jun 2010, 21:51
by Pitbull
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?

Posted: 13 Jun 2010, 23:02
by M3JONAS
Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?

Posted: 14 Jun 2010, 07:27
by Smeden
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Fan va skönt det var det vi ville höra fattiglappar som man är.

Posted: 14 Jun 2010, 08:56
by Bäckis
De är mkt billigare i inköp och lika mkt grejor behöver bytas. Den enda S50 som gett mer mos än Ivars är möjligen Kelds.

Posted: 14 Jun 2010, 09:59
by Bmwandreas
M3JONAS wrote:Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?


Spikkänsligheten. M50 klarar mycket mycket mer.

Posted: 14 Jun 2010, 10:15
by Grefven
Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?


priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)

Posted: 14 Jun 2010, 10:21
by CrazyVikingsRacing
Grefven wrote:
Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?


priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)


Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH

Posted: 14 Jun 2010, 21:14
by ramberg
Grefven wrote:
Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.
Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?
priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)
Då får man ju nästan 2 beggade 3L vevar för en ny då?
För mig det legat 2st till salu här för 5-6k någonstans?

Posted: 14 Jun 2010, 21:23
by AndreasT
Bmwandreas wrote:
M3JONAS wrote:Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?
Spikkänsligheten. M50 klarar mycket mycket mer.
Det kan ju vara så att förbränningen i en s50 kan vara snabbare p.g.a mer tumble och därmed uppfattas som mer spikkänslig ?

Posted: 14 Jun 2010, 21:34
by Grefven
CrazyVikingsRacing wrote: Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH
vet ej. men några mm i slag lär inte göra en stake dyrare. de verdistakar ppf har kostar väl samma oavsett om det är 5mm hit eller dit?

Posted: 14 Jun 2010, 21:52
by CrazyVikingsRacing
Grefven wrote:
CrazyVikingsRacing wrote: Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH
vet ej. men några mm i slag lär inte göra en stake dyrare. de verdistakar ppf har kostar väl samma oavsett om det är 5mm hit eller dit?
Nej man tycker ju inte det ska göra något.

Posted: 15 Jun 2010, 18:55
by Bäckis
Man använder CP kolvar och 135mm stakar, inte konstigheter och allt finns i lager, även nya vevaxlar.

Posted: 15 Jun 2010, 19:24
by jorgen
Tänk även att när man köper en ny vev så ingår det ramlager vilket kostar en del annars om man köper en beggad vev

Posted: 15 Jun 2010, 19:29
by Grefven
det finns inte att jag hade gett 6k för en begagnad om den ny kostar 10k.

då får man snåla på något annat istället. tror lätt att man kan hitta de 4k som skiljer på att exempelvis köpa något annat begagnat som inte är lika noga med. exempelvis fuelrail, dump, vaccumstation osv.

Posted: 16 Jun 2010, 00:47
by CrazyVikingsRacing
Ja jag med undar vad ett "kit" skulle kosta!

MVH