Världens snabbaste M50?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Smeden
Posts: 160
Joined: 23 Sep 2006, 09:34

Världens snabbaste M50?

Post by Smeden »

Är det någon som har koll på hur snabbt man har kört med M50 402 meter.

Vi börjar tröttna på 2 ventilare och vet inte om man ska välja M50 eller S50.

M50 eller S50 och 25:1E vore mumma.

mvh
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?
Smeden
Posts: 160
Joined: 23 Sep 2006, 09:34

Post by Smeden »

Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Fan va skönt det var det vi ville höra fattiglappar som man är.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

De är mkt billigare i inköp och lika mkt grejor behöver bytas. Den enda S50 som gett mer mos än Ivars är möjligen Kelds.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

M3JONAS wrote:Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?


Spikkänsligheten. M50 klarar mycket mycket mer.
Grefven

Post by Grefven »

Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?


priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Grefven wrote:
Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?


priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)


Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Grefven wrote:
Pitbull wrote:
Bmwandreas wrote:Är nog bara Ivars som kört rätt snabbt.
Jag skulle välja en M50 med 3 liters vev istället för S50.


Vad kostar en 3 liters vev på bmw?

Vad åker man för stakar och kolvar?


priset på veven är ~10000:- ny från bmw. (ska man köpa en beggad 2,8 för 3-4k och sen slipa den så är inte en 3,0 långt borta prismässigt, känns iaf bättre att tänka så =)


Då får man ju nästan 2 beggade 3L vevar för en ny då?
För mig det legat 2st till salu här för 5-6k någonstans?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bmwandreas wrote:
M3JONAS wrote:Vad är bättre på m50 än s50? Ja förutom tillgången och priset på maskiner?


Spikkänsligheten. M50 klarar mycket mycket mer.


Det kan ju vara så att förbränningen i en s50 kan vara snabbare p.g.a mer tumble och därmed uppfattas som mer spikkänslig ?
Grefven

Post by Grefven »

CrazyVikingsRacing wrote:Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH


vet ej. men några mm i slag lär inte göra en stake dyrare. de verdistakar ppf har kostar väl samma oavsett om det är 5mm hit eller dit?
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Grefven wrote:
CrazyVikingsRacing wrote:Men ligger stakar och kolvar på samma pris som för 2,8 turbo ? Tänkte för då är det ju övervägande "bättre" att köra 3 liters.

MVH


vet ej. men några mm i slag lär inte göra en stake dyrare. de verdistakar ppf har kostar väl samma oavsett om det är 5mm hit eller dit?


Nej man tycker ju inte det ska göra något.
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Man använder CP kolvar och 135mm stakar, inte konstigheter och allt finns i lager, även nya vevaxlar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Tänk även att när man köper en ny vev så ingår det ramlager vilket kostar en del annars om man köper en beggad vev
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

det finns inte att jag hade gett 6k för en begagnad om den ny kostar 10k.

då får man snåla på något annat istället. tror lätt att man kan hitta de 4k som skiljer på att exempelvis köpa något annat begagnat som inte är lika noga med. exempelvis fuelrail, dump, vaccumstation osv.
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

Ja jag med undar vad ett "kit" skulle kosta!

MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
Post Reply