m20b20 projekt... end of story :\

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

m20b20 projekt... end of story :\

Post by wuffee »

Man känner sig ganska bra liten här inne bland alla storfräsare som kör "bigblock" men va tusan! :wink:

Jag har inte tillgång till någonadress att ladda upp mina bilder så jag kopierar in länken direkt till garaget om de är ok? för bilder då. Specen kopar jag där ifrån!

Håll till godo:

MOTOR:

Ny renoverad m2b20
o-ringad
balancerad vev+svänghjul+tryckplatta
viktade kolvar och stakar
4-puckad sinter
bra portad topp
inslipade ventilsäten +ändrade vinklar.
z45 turbo kamaxel
Ställbart kamdrev
pulssplitt grenrör
PPF w-gate
Garret GT37
3tums avgas hela vägen bak till endämpare.
org. v-låda men kortade lägen.
motor och v-låds kuddar i Alu
Nerkapad Scania IC
Haltech programvara
MSD Dis-4 tändning
Dumpventil ej fastställt


CHASSI:

FKautomotive 60/40 väghållningssats.
framvagnsbussningar i powerflex
bärarmsbussningar bak i Nylon.
Nya org silentbussningar och slutväxel bussningar.


INREDNING:

Så lite som möjligt. Rensad på dämpmatta och allt som hör där till. Brandvägg ersatt med aluplåt. Även aluplåt hatthylla.

Halvbur, 2st rallystolar och flockad instrumentbräda blir de receptet.

EXTERIÖRT:

Lumma frontspoiler
Felvända m3sidokjolar. :wink:
Modifierad m3bakspoiler ihop plastad med resten av karossen (hiskeligt arbete).
Bagage samt motorhuv i glasfiber.
Bakruta i något som liknar plexiglas (vet inte vad de heter riktigt, repfritt är de iaf)
Eventuellt även bakresidorutor i detta material.
Last edited by wuffee on 13 Oct 2006, 17:41, edited 15 times in total.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Gud vad gött med ett sådat här projekt jag är nämligen på väg mot något liknande snart :D Fast inte lika mycket motor :wink:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Detta ser ut som ett spännande projekt tycker jag.

Ska vara trevligt att se vad 2L maskinen kan puffa ur sig.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Kommer nog gå fint! hade en m20b20 turbo i min gamla e30 å det gick bra :D
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

bmw_fredde wrote:Kommer nog gå fint! hade en m20b20 turbo i min gamla e30 å det gick bra :D


ja den rörde ganska bra på sig :twisted: men jag hadde för mig det var b25 motor i den :oops:
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

nop 2,0 gick fint :D åtta diffar kosumerades undertiden som bilen fanns :evil:
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Fy fan 8 st.. :D vad blev det av drivlinan och det andra av den sen... ?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

allt gick till uterstadskroten efter att ha plockat dän allt av värde.. motorn såldes och sattes i en 325a
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

OK..
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Varför bygger du på b20 istället för b25?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ja vi får hoppas att de kommer gå fint med de här bygget!

Fredde:
SÄg inte så, jag vill då inte konsumera 8st! :wink: .. Har monterat en riktigt fräsch klump från en 325 cab som bara rullat 14000 mil.. DOck va de en auto. Någon som vet vad de är för utväxling i en sådan?

Amplify:
För att alla andra bygger på b25 :wink: .. Sen hade jag en rätt fråsch b20 så då tog jag den. ÄR ju så att de är mer gods i både block och topp vilket bör medföra att man kanske kan ladda mer? till och med varva lite till kanske? :wink: .. Vem vet? inte jag, men de lär jag väl märka !

Mvh
Uffe
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

hehe om du är lite snällare på växlingarna än vad jag är så rycker du nog inte sönder dom :D
Har för mig att man får bättre ax med auto klump eller kanske det va tvärt om :?
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

bmw_fredde wrote:hehe om du är lite snällare på växlingarna än vad jag är så rycker du nog inte sönder dom :D
Har för mig att man får bättre ax med auto klump eller kanske det va tvärt om :?


Hehe, jag ska nog behandla den väl :wink: ..
Ja, jag har också hört att den klumpen ska vara lägre växlad, men vet inte säkert.. och hittar ingen info om de heller direkt. Kan bero på att jag inte vet vart jag ska leta!

Mvh
uffe
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

wuffee wrote:
bmw_fredde wrote:hehe om du är lite snällare på växlingarna än vad jag är så rycker du nog inte sönder dom :D
Har för mig att man får bättre ax med auto klump eller kanske det va tvärt om :?


Hehe, jag ska nog behandla den väl :wink: ..
Ja, jag har också hört att den klumpen ska vara lägre växlad, men vet inte säkert.. och hittar ingen info om de heller direkt. Kan bero på att jag inte vet vart jag ska leta!

Mvh
uffe


Kloka ord som vanligt uffe.. " kan bero på att ja inte vet vart jag ska leta" :D.. heh
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ja, jag kan de här med att brilljera :wink:
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

wuffee wrote:Ja, jag kan de här med att brilljera :wink:


Så sant så sant =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

har för mig att det har funnits länk på autopower om alla utväxlingar på allt från 316-325 med automat å touring å allt. ska dock sova nu, kanske kan leta upp det imorn ifall jag ids :) annars är det bara att söka :) btw. med automat brukar i regel varva mer vid samma varvtal.
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply