Page 1 of 1

Byta till en bromsad diff, bmw 325 e36 -94. Vilken diff? m3?

Posted: 11 Jun 2010, 12:19
by hardrox
Hej, har ett litet problem med min bil. Den har inte en lamell diff. Det är en bmw 325 e36 coupe. Har läst lite olika nu om hur m3 3,0 diffen passar eller inte.
Enligt uppgifter sitter det den "stora" diffen på min bil nu.

Passar en 3,0 diff rakt av? Om inte, vad behöver man byta?

Har letat runt en del men inte hittat en lamell diff till en 325a. Antar att dom går åt som fan när dom kommer ut på marknaden..

Lite tips tack 8)

Posted: 11 Jun 2010, 19:19
by moonzhine
Lämpligast är väl att få tag bromsad 325 diff,annars lär du byta kardan eller medbringaren där och drivaxlarna om du kör m3 3.0..

Posted: 13 Jun 2010, 17:42
by hardrox
Har du något tips på vart man kan leta efter en bromsad 325 diff? Har försökt kolla på laga.se och autopower och självklart här. Men inte lyckats hitta en ända.

Finns det fler ställen? Någon speciell beteckning jag ska leta efter?

Posted: 13 Jun 2010, 17:56
by TreLingon
Kolla bildelsbasen.se...

Allt till m3 3.2 och 3.0 som jag har har jag hittat där..

Bakvagn diff växellåda kardan osv osv..

Posted: 13 Jun 2010, 23:32
by johankihl
Jag har en M3 3.0 kardan. Skicka PM vid intresse.

Posted: 18 Jun 2010, 16:25
by hardrox
Hittar en på bildelsbasen.se men den är för hög utväxling vilket skulle innebära över 3,5k varv i motorvägs fart. den ska tydligen vara från en 318.

Just nu är jag inte så sugen att behöva bygga om hela bakvagn osv för att få dit m3 saker.

MEN, om man nu vill byta till m3 grejer. Vad är det som behöver bytas för att få på en m3 diff?

Posted: 18 Jun 2010, 17:18
by Niklas Sandström
hardrox wrote:Hittar en på bildelsbasen.se men den är för hög utväxling vilket skulle innebära över 3,5k varv i motorvägs fart. den ska tydligen vara från en 318.

Just nu är jag inte så sugen att behöva bygga om hela bakvagn osv för att få dit m3 saker.

MEN, om man nu vill byta till m3 grejer. Vad är det som behöver bytas för att få på en m3 diff?
Det är mer jobb att få dit en 318 klump än en M3 klump.

På en M3 klump så måste du flytta över alla medbringarna från 325 klumpen för att dom ska passa mot 325 drivaxlar och kardan.

Posted: 18 Jun 2010, 18:10
by hardrox
Men är det något komplicerat att byta medbringare eller kan man göra det utan någon som helst kunskap? Är rätt händig av mig. Tänkte mest om det är massa special verktyg osv..