Page 1 of 2

tempgivare m50 e-36

Posted: 22 Aug 2006, 00:33
by Fido85
vilken färg är det på kabeln som är till tempgivaren? eller nån som har nåt schema eller nåt annat som kan hjälpa?

Posted: 22 Aug 2006, 09:30
by luring1
Vet ikke om det er samme som til s38 og 535, men der er det 2 stk:

Instrument : BRN/VIO - BRN/YEL

Motronic styrboks : BRN/BLK - BRN/RED

Posted: 22 Aug 2006, 09:31
by luring1
Vet ikke om det er samme som til s38 og 535, men der er det 2 stk:

Instrument : BRN/VIO - BRN/YEL

Motronic styrboks : BRN/BLK - BRN/RED

Posted: 05 Sep 2006, 16:56
by Spiidfriik
Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.

Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/

Posted: 05 Sep 2006, 19:35
by david__
Spiidfriik wrote:Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.

Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/


aha därför ja inte får igång min temp mätare, vad skiljer m50ins temp givare o m20ins då? e de samm kontaktstycke så man bara byter givaren?

Posted: 05 Sep 2006, 21:35
by fulingbusen
japp, räcker med att byta mot M20 givaren (en-polig)

Posted: 06 Sep 2006, 06:33
by david__
fulingbusen wrote:japp, räcker med att byta mot M20 givaren (en-polig)

m50ins kontakt stycke är ju 2poligt ska ja klippa bort de kontakt stycket
o bara använta signal sladden då?

Posted: 06 Sep 2006, 08:55
by fulingbusen
Du behöver inte byta kontakt

använd inte den sladden som inte går till ngt stift och så kopplar du den kabeln som går till stiftet till #4 i delningskontakten

Posted: 06 Sep 2006, 09:13
by david__
fulingbusen wrote:Du behöver inte byta kontakt

använd inte den sladden som inte går till ngt stift och så kopplar du den kabeln som går till stiftet till #4 i delningskontakten


4 i vilken delnigs kontakt?

Posted: 06 Sep 2006, 12:11
by Fido85
alltså talar ni nu om dom små piggarna som är på skruvkontakten som är vid säkringsdosan?

Posted: 06 Sep 2006, 12:17
by fulingbusen
ja, den som sitter innan säkringsboxen ungefär. Jag har för mig att den är brunviolett men inte helt hundra på det

Posted: 06 Sep 2006, 14:11
by Fido85
fulingbusen wrote:ja, den som sitter innan säkringsboxen ungefär. Jag har för mig att den är brunviolett men inte helt hundra på det


tänkte det finns ju 2 såna på bmw men nu används endast 1 av dom...tror jag ska fara till bmw service och kolla i deras elbok så fixar det sig...för jag har problem med fläktfan också :|

Posted: 06 Sep 2006, 14:50
by fulingbusen
Nu menar jag #4 på M20ins kabelhärva, delningskontakten inte diagnosuttaget.

Posted: 06 Sep 2006, 19:34
by Spiidfriik
Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.

Posted: 06 Sep 2006, 19:48
by Fido85
Spiidfriik wrote:Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.


tackar det lättade mycket :) om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S

Posted: 07 Sep 2006, 17:01
by Spiidfriik
Fido85 wrote:tackar det lättade mycket :) om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S


Om vi snackar om bilen i din signatur så verkar säkring 20 (30A) ha med kupéfläkten (som jag antar det handlar om) att göra. Även relä D27 har med detta att göra.
Matar + till relät är röd, vidare från relät till säkringen är kabeln grön/röd. Från säkringen mot fläktvredet är kabeln grön/brun. Kabeln från vredet till fläktmotorn är grön/grå vid högsta hastighet (läge 4). Mellan vredet och motorn sitter ett flerstegs motstånd för de lägre hastigheterna (svart, grön, blå för läge 1,2,3). Styrsignalkabeln till reläet från tändningslåset är grön. Motorn och reläet är jordade med brun kabel i vanlig ordning.
Kupéfläkten benämns oftast som "blower" på engelska, kommer tyvärr inte ihåg den tyska termen.
Lycka till!

Posted: 07 Sep 2006, 19:11
by david__
fläkt är "fan" på engelska,, enligt min bil