tempgivare m50 e-36
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
tempgivare m50 e-36
vilken färg är det på kabeln som är till tempgivaren? eller nån som har nåt schema eller nåt annat som kan hjälpa?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.
Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.
Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Spiidfriik wrote:Stämmer, det är 2st. Den blå med blå kontakt hör till sprutet och den svarta med brun kontakt hör till tempmätaren i instrumenthuset.
Ska du ha motorn i E30 eller E21 byter du ut den svarta givaren mot motsvarande givare på M20 (den är brun har jag det för, inte blå iaf) för att få liv i tempmätaren.
Annars finns scheman här: http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
aha därför ja inte får igång min temp mätare, vad skiljer m50ins temp givare o m20ins då? e de samm kontaktstycke så man bara byter givaren?
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
fulingbusen wrote:ja, den som sitter innan säkringsboxen ungefär. Jag har för mig att den är brunviolett men inte helt hundra på det
tänkte det finns ju 2 såna på bmw men nu används endast 1 av dom...tror jag ska fara till bmw service och kolla i deras elbok så fixar det sig...för jag har problem med fläktfan också
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Spiidfriik wrote:Brun/violett stämmer på både M20 och M50.
Kontakten vi pratar om är den runda på torpedväggen på förarsidan i motorrummet. På E30 är den 20-polig och på E36/34 är den 25-polig.
Tempgivaren är 2-polig på M50 och 1-polig på M20 men de har likadana kontakter så det är bara att byta till M20 givare och trycka dit kontakten.
tackar det lättade mycket om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Fido85 wrote:tackar det lättade mycket :) om du vill kan du kolla VAR man ska börja felsöka för fläkten... för allt är på tyska i min bil och har inte hittat "ventilator" på säkringsdosan :S
Om vi snackar om bilen i din signatur så verkar säkring 20 (30A) ha med kupéfläkten (som jag antar det handlar om) att göra. Även relä D27 har med detta att göra.
Matar + till relät är röd, vidare från relät till säkringen är kabeln grön/röd. Från säkringen mot fläktvredet är kabeln grön/brun. Kabeln från vredet till fläktmotorn är grön/grå vid högsta hastighet (läge 4). Mellan vredet och motorn sitter ett flerstegs motstånd för de lägre hastigheterna (svart, grön, blå för läge 1,2,3). Styrsignalkabeln till reläet från tändningslåset är grön. Motorn och reläet är jordade med brun kabel i vanlig ordning.
Kupéfläkten benämns oftast som "blower" på engelska, kommer tyvärr inte ihåg den tyska termen.
Lycka till!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.