Page 1 of 2
en till besiktnings fundering.
Posted: 31 May 2010, 17:25
by bmw545tic
om man åker in och besiktar med turbo och får 2:a på det,
sen åker hem och plockar bort turbo och bygger ett rör ist för turbon.
bogsera in den igen och kör in och visar upp den att det inte är turbo längre.
borde inte det fungera? någon som testat?
Posted: 31 May 2010, 17:32
by markus
Om du har flyt och får samma snubbe båda gångerna kanske. Annars blir det ju som om du åker in redan ombyggt och hoppas att ingen tänker på det.
Posted: 31 May 2010, 17:33
by Strandholm
dom lär va skapligt sugna på att göra en kontroll på en bil som bogseras in.
Posted: 31 May 2010, 18:00
by berraz328
jag åkte in med min 328 med kompressor, dom hörde ju på långa vägar att de var de och sen såg dom den när dom öppna huven.
blev mest frågor ang bilen osv och en glad bes gubbe efter provkörningen. dock så sa han sen att du vet väl att du inte få bes med kompressor, jo svara jag men vad behöver jag plocka bort för att få den att gå igenom.
fick som svar att allt kan sitta där så länge det inte är i "bruk" för då räknas det som utsmyckning.
hem och drog om några rör osv och besiktade om den med kompressor ic osv fast inte i bruk. gick igenom då ua.
ska tillägga att det inte var samma besiktnings gubbe som kolla den andra gången men som sagt allt syntes under huven.
Posted: 31 May 2010, 18:44
by johankihl
Du får inte tvåa om du försöker besiktiga med turbon på plats. Du får föreläggande om registreringsbesiktning och då har du större problem. Sätt dit ett ersättningsrör för turbon innan du åker dit ist, då har du gjort det lite snyggare iaf och de kanske godkänner den.
Posted: 31 May 2010, 18:44
by bmw545tic
ja det är ju det jag menar, den är ju inte "i bruk" om den inte sitter kvar där, utan det sitter bara ett rör. sen ic och sånt är ju kosmetiskt.
sen om man sätter tillbaka turbon eller inte vet ju inte dom, man borde ju iaf inte behöva göra avgastestet igen då om det är ombes.
Posted: 31 May 2010, 18:46
by bmw545tic
johankihl wrote:Du får inte tvåa om du försöker besiktiga med turbon på plats. Du får föreläggande om registreringsbesiktning och då har du större problem. Sätt dit ett ersättningsrör för turbon innan du åker dit ist, då har du gjort det lite snyggare iaf och de kanske godkänner den.
fick 2:a förra året iaf, blir nog svårt med avgasvärdena om inte turbon sitter där.
Posted: 31 May 2010, 20:14
by shomakie
Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)
Posted: 31 May 2010, 20:33
by bmw545tic
shomakie wrote:Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)
tog du bort ic och allt sånt med eller?
Posted: 31 May 2010, 21:23
by Franzén
Sätt en blomma i Intercoolerröret..
Posted: 01 Jun 2010, 10:28
by BPM
Du bör få bedömningen "regbes alt. återställande" Och vid återställande krävs det intyg från tillverkaren att bilen är återställd.
Posted: 01 Jun 2010, 10:39
by emge
Känner en kille som enbart plockade bort Wg fjädern och körde in på bes, BLANKT papper. Han titulerade det som "styling" och när det inte gav effekt så kunde inte besiktningsmannen invända något.
Posted: 01 Jun 2010, 12:52
by BPM
emge wrote:Känner en kille som enbart plockade bort Wg fjädern och körde in på bes, BLANKT papper. Han titulerade det som "styling" och när det inte gav effekt så kunde inte besiktningsmannen invända något.
En mycket osäker "åtgärd" eftersom det är möjligheten att fungera som bedöms.
SER allting ut att funka så kan det vara svårt att påvisa att en fjäder saknas i en wastegate...
Posted: 01 Jun 2010, 14:15
by Xanadu
roterande ljuddämpare?
Posted: 01 Jun 2010, 14:16
by rockker
Själv så monterade jag dit originalavgas och en luftmängdmätare som ej var inkopplad, men hade borrat upp ett litet hål i underkant och gjort en gänga så jag kunde skruva in lufttempen från sprutet. Sen plugga ja olje tillopp o retur. Ic fick sitta kvar..
Men det roligaste var när besiktningsmannen öppna huven vråla rätt ut "här sitter det väl vanligtvis en jätteturbo?".. och de enda jag svara var "ja klart det gör.."
Det var rätt kul att se minen på han när det inte fanns något att slå ner på och bilen gick igenom med blankt papper.
Posted: 01 Jun 2010, 22:11
by shomakie
bmw545tic wrote:shomakie wrote:Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)
tog du bort ic och allt sånt med eller?
tog bort allt sånt krimskrams...men det går bara inte att inte se att det sitter andra saker på den som han sa... =) Nästa år så ska ja bara plocka bort turbon o låta grenröret sitta kvar då det tar 1 timme att skruva bort skiten..