en till besiktnings fundering.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

en till besiktnings fundering.

Post by bmw545tic »

om man åker in och besiktar med turbo och får 2:a på det,
sen åker hem och plockar bort turbo och bygger ett rör ist för turbon.
bogsera in den igen och kör in och visar upp den att det inte är turbo längre.
borde inte det fungera? någon som testat?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Om du har flyt och får samma snubbe båda gångerna kanske. Annars blir det ju som om du åker in redan ombyggt och hoppas att ingen tänker på det.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

dom lär va skapligt sugna på att göra en kontroll på en bil som bogseras in. :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
berraz328
Posts: 173
Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland

Post by berraz328 »

jag åkte in med min 328 med kompressor, dom hörde ju på långa vägar att de var de och sen såg dom den när dom öppna huven.

blev mest frågor ang bilen osv och en glad bes gubbe efter provkörningen. dock så sa han sen att du vet väl att du inte få bes med kompressor, jo svara jag men vad behöver jag plocka bort för att få den att gå igenom.

fick som svar att allt kan sitta där så länge det inte är i "bruk" för då räknas det som utsmyckning.

hem och drog om några rör osv och besiktade om den med kompressor ic osv fast inte i bruk. gick igenom då ua.

ska tillägga att det inte var samma besiktnings gubbe som kolla den andra gången men som sagt allt syntes under huven.
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Du får inte tvåa om du försöker besiktiga med turbon på plats. Du får föreläggande om registreringsbesiktning och då har du större problem. Sätt dit ett ersättningsrör för turbon innan du åker dit ist, då har du gjort det lite snyggare iaf och de kanske godkänner den.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Post by bmw545tic »

ja det är ju det jag menar, den är ju inte "i bruk" om den inte sitter kvar där, utan det sitter bara ett rör. sen ic och sånt är ju kosmetiskt.
sen om man sätter tillbaka turbon eller inte vet ju inte dom, man borde ju iaf inte behöva göra avgastestet igen då om det är ombes.
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Post by bmw545tic »

johankihl wrote:Du får inte tvåa om du försöker besiktiga med turbon på plats. Du får föreläggande om registreringsbesiktning och då har du större problem. Sätt dit ett ersättningsrör för turbon innan du åker dit ist, då har du gjort det lite snyggare iaf och de kanske godkänner den.

fick 2:a förra året iaf, blir nog svårt med avgasvärdena om inte turbon sitter där.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Post by bmw545tic »

shomakie wrote:Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)

tog du bort ic och allt sånt med eller?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Sätt en blomma i Intercoolerröret..
Grr!
0706-419608
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Du bör få bedömningen "regbes alt. återställande" Och vid återställande krävs det intyg från tillverkaren att bilen är återställd.
emge
Posts: 15
Joined: 10 Sep 2007, 20:54

Post by emge »

Känner en kille som enbart plockade bort Wg fjädern och körde in på bes, BLANKT papper. Han titulerade det som "styling" och när det inte gav effekt så kunde inte besiktningsmannen invända något.
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

emge wrote:Känner en kille som enbart plockade bort Wg fjädern och körde in på bes, BLANKT papper. Han titulerade det som "styling" och när det inte gav effekt så kunde inte besiktningsmannen invända något.


En mycket osäker "åtgärd" eftersom det är möjligheten att fungera som bedöms.

SER allting ut att funka så kan det vara svårt att påvisa att en fjäder saknas i en wastegate...
Xanadu
Posts: 139
Joined: 10 Jul 2009, 20:06
Location: Sundsvall

Post by Xanadu »

roterande ljuddämpare? :twisted:
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Post by rockker »

Själv så monterade jag dit originalavgas och en luftmängdmätare som ej var inkopplad, men hade borrat upp ett litet hål i underkant och gjort en gänga så jag kunde skruva in lufttempen från sprutet. Sen plugga ja olje tillopp o retur. Ic fick sitta kvar..

Men det roligaste var när besiktningsmannen öppna huven vråla rätt ut "här sitter det väl vanligtvis en jätteturbo?".. och de enda jag svara var "ja klart det gör.."
Det var rätt kul att se minen på han när det inte fanns något att slå ner på och bilen gick igenom med blankt papper. :lol:
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

bmw545tic wrote:
shomakie wrote:Var iväg o besiktade min pärla idag på morgonen...bort med allt och svetsa ihop ett avgas på en pisskvart och körde in...Gubben bara garva när han såg oljeslangen till turbon som var pluggad och oljeretur osv =P men inte en 2:a =)

tog du bort ic och allt sånt med eller?


tog bort allt sånt krimskrams...men det går bara inte att inte se att det sitter andra saker på den som han sa... =) Nästa år så ska ja bara plocka bort turbon o låta grenröret sitta kvar då det tar 1 timme att skruva bort skiten..
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Post Reply