Page 1 of 1

Ännu en fälg och et fråga

Posted: 25 May 2010, 14:01
by Dajb
Tjenare

jag får aldrig rätsida på det här med et på fälgar när man blandar in spacers etc etc

det är så att jag har hittat fälgar som jag vill ha

och det stämmer att man borde ha runt 20 i et på en e30 med 18x7.5" fälgar?

då får jag det till att om jag hittar en fälg som har 45 i et, så behöver jag en spacer som är 20-22mm för att det ska passa? right?

då passar det alltså inåt i hjulhuset, men utåt? hur långt ut kommer då fälgen mot skärmen? aldeles lagom, för långt ut eller för långt in?

jag kan tänka mig att valsa skärmarna, men ingetting mer, vill inte bredda eller liknande

däcken jag ska köra med är 215/35 om det har någon betydelse?


hoppas någon kan reda ut detta till mig :)


Mvh

Posted: 25 May 2010, 14:20
by erik@e30
http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

Jag kör et18 på en sju tums fälg på en helt orginal e30 1989.

De går ju om man vill att ha den längre ut men bara några mm så är fälgkanten utanför övre skärmkanten.

Sen e de bara att räkna.

Posted: 25 May 2010, 14:28
by Dajb
erik@e30 wrote:http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

Jag kör et18 på en sju tums fälg på en helt orginal e30 1989.

De går ju om man vill att ha den längre ut men bara några mm så är fälgkanten utanför övre skärmkanten.

Sen e de bara att räkna.

jag måste vara lite smått efterbliven för jag får fan inte rätt på det :P haha

hoppas någon bara kan svara på frågan
kommer det att funka med en fälg som är 7.5" bred 18" hög och har et på 45 passa en e30 med orginal eller valsade skärmar med en 20-22mm spacer :P

för jag får fan inte rätt på detdära :P

tack iaf :)


Mvh

Posted: 25 May 2010, 15:55
by Andy_b
passar en fälg som är 7,5" bred med et20
då passar en 7,5" bred med et45 om du kör med 25mm spaiser (stavning)

det blir ju samma då

Posted: 25 May 2010, 16:00
by Dajb
Andy_b wrote:passar en fälg som är 7,5" bred med et20
då passar en 7,5" bred med et45 om du kör med 25mm spaiser (stavning)

det blir ju samma då
så kan man ju också räkna hehe, ja som sagt så är jag inte helt hemma på dedära med et när man blandar in spacers :P

kan va därför jag fick ig i matematik i skolan kanske haha


Tackar för det


mvh

Posted: 28 May 2010, 15:09
by bmw-slangen
Annars rita upp det! Förståelsen för många matematiska problem ökar om man ritar upp det först och tar det bit för bit...

Ska se om jag inte kan göra någon enkel ritning...

Posted: 28 May 2010, 16:05
by bmw-slangen
Här kommer mitt anspråkslösa försök att rita upp problemet.

Tänk er en bilmodell där fälgar med ingen offset (dvs ET=0) är standard.
Då kan man rita upp däck, fälg och nav på nedanstående sätt (tänk er att man tittar på vänster bakhjul rakt uppifrån).
Den svarta klumparna är däcket i genomskärning.
Den tunna svarta vertikala linjen är fälgen.
Den röda tunna vertikala linjen är navet (där fälgen sitter fast)
Den röda tunna horisontella linjen är drivaxeln som sen sitter fast i diffen.
De två röda pilarna kan representera hjulhusets utrymme, det är mellan dessa två röda pilar som däcket ska ligga (annars kan det ta emot någonstans).

Som ni förstår så kan ingenting som är markerat som rött, det är liksom fast och går inte att göra någonting åt...

Image





Ok, då har vi fått upp och förstått en utgångspunkt. Anta nu att ägaren till denna bilmodell vill ha ett par andra fälgar. Han hittar några snygga men de har ET20... Tradigt, han behöver ju ET0 ju...

Strunt samma, han går och köper fälgarna som har ET20 mått och smäcker på dem. Vad händer?

Jo, nedanstående. Allting flyttas 20mm in i hjulhuset!

Image




Doh! Inte riktigt vad han hade tänkt sig... Vad göra... Spacer!

Genom att montera en spacer som motverkar dessa 20mm återfår vi placeringen av däcket i korrekt position i hjulhuset!

Image

Posted: 28 May 2010, 17:52
by _Kalle_
Jag har 8.5x18", et18 på min e30 med e36 nav fram och fälgarna sitter utanför skärmkanten då med ovalsade skärmar, hehe.

Posted: 28 May 2010, 18:58
by Dajb
bmw-slangen wrote:Annars rita upp det! Förståelsen för många matematiska problem ökar om man ritar upp det först och tar det bit för bit...

Ska se om jag inte kan göra någon enkel ritning...

tack för ritningarna :) mycket enklare att förstå det med dom :)

guld värt :)

slutsats: det du har för mycket i et innåt kompenserar du med spacer tillräckligt för att det ska gå fritt innåt, och komma hela vägen ut till skärmkanten :)


mvh