Ännu en fälg och et fråga

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Ännu en fälg och et fråga

Post by Dajb »

Tjenare

jag får aldrig rätsida på det här med et på fälgar när man blandar in spacers etc etc

det är så att jag har hittat fälgar som jag vill ha

och det stämmer att man borde ha runt 20 i et på en e30 med 18x7.5" fälgar?

då får jag det till att om jag hittar en fälg som har 45 i et, så behöver jag en spacer som är 20-22mm för att det ska passa? right?

då passar det alltså inåt i hjulhuset, men utåt? hur långt ut kommer då fälgen mot skärmen? aldeles lagom, för långt ut eller för långt in?

jag kan tänka mig att valsa skärmarna, men ingetting mer, vill inte bredda eller liknande

däcken jag ska köra med är 215/35 om det har någon betydelse?


hoppas någon kan reda ut detta till mig :)


Mvh
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

Jag kör et18 på en sju tums fälg på en helt orginal e30 1989.

De går ju om man vill att ha den längre ut men bara några mm så är fälgkanten utanför övre skärmkanten.

Sen e de bara att räkna.

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

erik@e30 wrote:http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

Jag kör et18 på en sju tums fälg på en helt orginal e30 1989.

De går ju om man vill att ha den längre ut men bara några mm så är fälgkanten utanför övre skärmkanten.

Sen e de bara att räkna.

jag måste vara lite smått efterbliven för jag får fan inte rätt på det :P haha

hoppas någon bara kan svara på frågan
kommer det att funka med en fälg som är 7.5" bred 18" hög och har et på 45 passa en e30 med orginal eller valsade skärmar med en 20-22mm spacer :P

för jag får fan inte rätt på detdära :P

tack iaf :)


Mvh
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

passar en fälg som är 7,5" bred med et20
då passar en 7,5" bred med et45 om du kör med 25mm spaiser (stavning)

det blir ju samma då
pm om det är nått
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

Andy_b wrote:passar en fälg som är 7,5" bred med et20
då passar en 7,5" bred med et45 om du kör med 25mm spaiser (stavning)

det blir ju samma då
så kan man ju också räkna hehe, ja som sagt så är jag inte helt hemma på dedära med et när man blandar in spacers :P

kan va därför jag fick ig i matematik i skolan kanske haha


Tackar för det


mvh
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Annars rita upp det! Förståelsen för många matematiska problem ökar om man ritar upp det först och tar det bit för bit...

Ska se om jag inte kan göra någon enkel ritning...
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Här kommer mitt anspråkslösa försök att rita upp problemet.

Tänk er en bilmodell där fälgar med ingen offset (dvs ET=0) är standard.
Då kan man rita upp däck, fälg och nav på nedanstående sätt (tänk er att man tittar på vänster bakhjul rakt uppifrån).
Den svarta klumparna är däcket i genomskärning.
Den tunna svarta vertikala linjen är fälgen.
Den röda tunna vertikala linjen är navet (där fälgen sitter fast)
Den röda tunna horisontella linjen är drivaxeln som sen sitter fast i diffen.
De två röda pilarna kan representera hjulhusets utrymme, det är mellan dessa två röda pilar som däcket ska ligga (annars kan det ta emot någonstans).

Som ni förstår så kan ingenting som är markerat som rött, det är liksom fast och går inte att göra någonting åt...

Image





Ok, då har vi fått upp och förstått en utgångspunkt. Anta nu att ägaren till denna bilmodell vill ha ett par andra fälgar. Han hittar några snygga men de har ET20... Tradigt, han behöver ju ET0 ju...

Strunt samma, han går och köper fälgarna som har ET20 mått och smäcker på dem. Vad händer?

Jo, nedanstående. Allting flyttas 20mm in i hjulhuset!

Image




Doh! Inte riktigt vad han hade tänkt sig... Vad göra... Spacer!

Genom att montera en spacer som motverkar dessa 20mm återfår vi placeringen av däcket i korrekt position i hjulhuset!

Image
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Jag har 8.5x18", et18 på min e30 med e36 nav fram och fälgarna sitter utanför skärmkanten då med ovalsade skärmar, hehe.
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

bmw-slangen wrote:Annars rita upp det! Förståelsen för många matematiska problem ökar om man ritar upp det först och tar det bit för bit...

Ska se om jag inte kan göra någon enkel ritning...

tack för ritningarna :) mycket enklare att förstå det med dom :)

guld värt :)

slutsats: det du har för mycket i et innåt kompenserar du med spacer tillräckligt för att det ska gå fritt innåt, och komma hela vägen ut till skärmkanten :)


mvh
Post Reply