M20 VR givare -86?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

M20 VR givare -86?

Post by P3kka »

Hur gör ni som kör med fördelare på blocket och MS å även andra sprut.
Sitter ju ingen triggerskiva på veven att ta signal ifrån så min fråga är om ni kör med signalen från givaren i fördelaren? Eller cyklar jag på fyllan nu :S

Tacksam för hjälp!
kvh
Last edited by P3kka on 24 May 2010, 14:51, edited 1 time in total.
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Jag gjorde en egen skiva med 3 tänder 120grader mellan varje tand och kör på MSnS
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Re: M20 VR givare i fördelare?

Post by ZAK »

P3kka wrote:Hur gör ni som kör med fördelare på blocket och MS å även andra sprut.
Sitter ju ingen triggerskiva på veven att ta signal ifrån så min fråga är om ni kör med signalen från givaren i fördelaren? Eller cyklar jag på fyllan nu :S

Tacksam för hjälp!
kvh


Vissa gör så som du beskrev, men jag bytte till triggerskiva och tog fästet till Givarn och satte ihop det som det sitter Standard på dom nyare M20 motorerna.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Re: M20 VR givare i fördelare?

Post by P3kka »

ZAK wrote:Vissa gör så som du beskrev, men jag bytte till triggerskiva och tog fästet till Givarn och satte ihop det som det sitter Standard på dom nyare M20 motorerna.


jag fundera på den lösningen, men använder du original givare från 88+ då? stabil signal?

Mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Går de att använda orginal vevaxelgivare från -86? eller är jag tvungen att ha nya triggerhjulet 60-2 ???

/Mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Jag använde mig av givaren i fördelaren på min m20 & det fungerade kalas! :) Fast man var ju tvungen att ta bort vacumklockan & göra fördelaren helt stelopererad :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

P3kka wrote:Går de att använda orginal vevaxelgivare från -86? eller är jag tvungen att ha nya triggerhjulet 60-2 ???

/Mvh


Måste ha givaren till det remhjulet och det är stabilsignal.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

m_ellisson wrote:Jag använde mig av givaren i fördelaren på min m20 & det fungerade kalas! :) Fast man var ju tvungen att ta bort vacumklockan & göra fördelaren helt stelopererad :)

Precis de jag vela höra! Då ska jag testa med det forst och främst men har samlat ihop grejer till 6-2 trigger ifall att de inte går. Hur stelopererade du fördelaren?

/Mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

P3kka wrote:
m_ellisson wrote:Jag använde mig av givaren i fördelaren på min m20 & det fungerade kalas! :) Fast man var ju tvungen att ta bort vacumklockan & göra fördelaren helt stelopererad :)

Precis de jag vela höra! Då ska jag testa med det forst och främst men har samlat ihop grejer till 6-2 trigger ifall att de inte går. Hur stelopererade du fördelaren?

/Mvh


Min är med stelopererad.

Här har du en hyfsat beskrivning tagit ur min gamla projekttråd.

Då har man moddat fördelaren i blocket som innehöll vakuumjustering samt slungvikter.
Så här stummar man en fördelare på en m20.


Det här är den övre delan av axeln i fördelaren. I mitten sitter en skruv som ska lossas så kan du dela på axeln. Hålen du ser nertill sitter 2 st sprintar i pressade. Dom pressar du ut så den ser ut som på bilden
Image

Detta är den undre delen av axeln. Sitter en massa saker runt omkring
så jag svarvade ner den så den ser ut enligt bild. Sen borrar man 2 st 2,5mm hål efter hålen på bilden ovan. Sedan gängar dom med m3 gänga
Image

Så här ska fördelaren se ut inuti. Inte en massa onödigt tjafs.
Image

Drevet måste du också plocka väck och sprinten borrar du ut med 4mm borr
Image

Den här delen är bara att kasta =] (dock osäker om du behöver den om du ska ha VR givaren
Image

Sprinten sätter du i en ny i lämplig storlek
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Nu har jag byggt om till triggerskiva med tillhörande givare och fördelare på toppen. Men Får inte igång bränslepumpen i megatune, hur gör man då?

/mvh
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

P3kka wrote:Nu har jag byggt om till triggerskiva med tillhörande givare och fördelare på toppen. Men Får inte igång bränslepumpen i megatune, hur gör man då?

/mvh


Hur har du kopplat kabeln till soppapumpen?
Har du satt den på + så är det fel.
Det är en jordkabel och bör vara kopplad till ett relä som jag fattat det som.

Jag kör iofs inte ens med den kabeln då jag kör med tändnings + till mitt bränslerelä.

"Rätt" inkopplat så ska det vara.

+ till Bränslerelä, Bra - till bränslerelä.
+ till öppningstiftet relä. MS soppapumpskabel till - på öppningsrelä.


Har man orken så leta upp ditt soppapumpsreläet och montera den kabeln på minus på det reläet.


Förövrigt så tycker jag du kunde behållt fördelarn i blocket =]
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
P3kka
Posts: 685
Joined: 10 Nov 2008, 20:31
Location: Mora
Contact:

Post by P3kka »

Fick till pumpen i morse, jag kör med nytt relä i skuffen. varken orkar eller har tid att stumma orginalfördelaren så testar om den går igång först och främst :)
Bmw E28 470whp 660wnm

Per Påhls
073-0535725
P3kka@live.se
Post Reply