Page 1 of 1

m20b25 turbo övertryck vevhus

Posted: 21 May 2010, 20:54
by Toube
Bilen spottar olja ur oljesticksröret vid tomgång och runt den externa vevhusburken ser det ut som skit. Kommer mer olja dessto mer man gasar. Det skumma är att kompet ligger mellan 8.8-9.1 på 5 cylindrar, på en ligger den på 11.0. Motorn är nyrenoverad, kanske gått 50 mil sen renoveringen. Bilen går bra. Känns inte som kolvringsras? Kanske bara dåligt renoverad? Honat den själv. På senare dar laddade jag runt 1 bar.

En annan fråga: brukar man se spår av kolvringar i oljetråget?

Några idéer på vad felet kan va?

Posted: 21 May 2010, 21:06
by erik@e30
Kör du på etanol? E de kat motorn?

Posted: 21 May 2010, 21:29
by Toube
erik@e30 wrote:Kör du på etanol? E de kat motorn?
Nej, kör bensin. Jo, kompsänkt (8.2) katmotor.

Posted: 21 May 2010, 23:22
by Nisse Järnet
Brukar man se spår av kolvringar i tråget? Ser du det är det bara skruva isär maskin :lol:

Posted: 22 May 2010, 00:06
by JWSE30
Nisse Järnet wrote:Brukar man se spår av kolvringar i tråget? Ser du det är det bara skruva isär maskin :lol:
:lol:

Posted: 22 May 2010, 08:31
by erik@e30
de e ju jätte udda att du har 11 på en cylinder... har du lyft ventlikåpan å set efter om alla vippor e hela?

Posted: 22 May 2010, 10:36
by Toube
erik@e30 wrote:de e ju jätte udda att du har 11 på en cylinder... har du lyft ventlikåpan å set efter om alla vippor e hela?
Joo, det är väldigt udda. Kan det bli ett sådant värde om det råkat droppa ner nån droppe olja i loppet?
Om det va en vippa borde väl bilen gå dåligt? den går ju nämligen bra.

Vad brukar man få för komp med liknande setup och hyffsat batteri?

Posted: 22 May 2010, 11:18
by Snekast
trasig vippa = stängd ventil. Tänk vad det kan göra för kompet :p

lyft locket och titta till att börja med iaf?

Något är det ju som är fel eftersom han pressar olja och kompet är så pass olikt.

Posted: 22 May 2010, 11:44
by Toube
Snekast wrote:trasig vippa = stängd ventil. Tänk vad det kan göra för kompet :p

lyft locket och titta till att börja med iaf?

Något är det ju som är fel eftersom han pressar olja och kompet är så pass olikt.
Joo, de e sant. En stängd ventil gör ju mycke för kompet. Ska kolla under locket.

Fast varför skulle det ge mycke mer vevhuskomp om en ventil va stängd förstår jag inte?

Posted: 22 May 2010, 11:47
by Snekast
Ifall det är stopp ut ur toppen borde ju kompet ta lättaste vägen, igenom dina ringar och ner i vevhuset?

Vilda spekulationer!

Posted: 22 May 2010, 13:02
by Toube
Snekast wrote:Ifall det är stopp ut ur toppen borde ju kompet ta lättaste vägen, igenom dina ringar och ner i vevhuset?

Vilda spekulationer!
Kollat vipperna nu och det ser bra ut, ingen låst ventil.